kapitaalverlaging

bassievds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kapitaalverlaging

#1 , 17 dec 2017 19:35

Hallo,

In een vennootschap kan je verlies wegwerken door een kapitaalverlaging te doen. Ik las dat je zelfs een kapitaalverlaging onder 0 kan doen als je maar meteen een kapitaalverhoging doet tot het minimumkapitaal. Er staat dat dat een formele kapitaalsverlaging is en dus eigenlijk een boekhoudkundige transactie is. Als ge onder 0 gaat, is de aandeelhouder zijn aandeel kwijt tenzij hij mee intekent op de verhoging.
Bij die verhoging moet je dan als aandeelhouder terug betalen of is dat allemaal fictie en is dat 'gratis'? Want waarom zou je dat anders doen?
Het kan toch niet dat je anders gewoon alles bent als je niet mee intekent of is dat een soort aflossing? Dat je geen echte aandeelhouder meer bent maar nog wel recht hebt op winst?

Anders zou dit toch openstaan voor misbruik
bijvoorbeeld een vennootschap die vrij laag maatschappelijk kapitaal heeft maar wel doorheen de jaren een toereikend vermogen heeft opgebouwd en dit jaar toevallig een verlies van meer dan het maatschappelijk kapitaal heeft. Dan zou de rijke meerderheidsaandeelhouder de arme aandeelhouder die slechts een paar aandelen heeft, kunnen buitengooien omdat die geen geld heeft voor een nieuwe inbreng. Zo zou die ook zijn recht op de rest van het vermogen verliezen. Of kan dergelijke operatie enkel als er niet voldoende vermogen is en men de vennootschap wilt redden door een kapitaalsverhoging? (dan snap ik niet zo goed waarom men niet meteen een kapitaalsverhoging doet)

Kan iemand me dit verduidelijken?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 17 dec 2017 19:40

Ik denk niet dat er veel bedrijfsaccountants actief zijn op het forum!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 dec 2017 20:17

In de geschetste situatie gaat geen enkele idealist zomaar intekenen op nieuwe aandelen, tenzij dat preferente aandelen zijn.
Voor de reeds aanwezige aandeelhouders betekent dit minstens verwatering van hun rechten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 17 dec 2017 23:03

Verliezen kan je op je balans wegwerken door een kapitaalsvermindering te doen. Het aantal aandelen blijft gelijk evenals het aktief (=kapitaal - verlies). Of je de vereffening nu er voor of erna doet (men noemt dit een formele kapitaalsvermindering) de uitkering per aandeel blijft idenriek. Men doet dit soms om de balans op te poetsen om “weer” te kunnen lenen doch de banken kenen die truuken ook.

Als je balans negatief is (of je hebt dringend (veel) geld nodig om aflopende schulden terug te betalen of te herfinancieren dan kan je bijkomende aandelen uitschrijven waardoor de aandeelwaarde van zij die niet intekenen verwatert. Zij die niet intekenen hebben na de aandelznuitgifte immers een kleiner percentage van het (gestegen) totaakpakket van aandelen.

Zelfs al zou je met een formele kapitaalsvermindering het kapitaal effe op 0€ zetten (wat mi niet mag) dan nog blijft de aandeelhoudersstructuur overeind. Je kan - zoals Asperger al schreef - aandeelhouders die niet meegaan in kapitaalsverhogingen hun belang laten verwateren.

Bedrijven plaatsen soms kapitaalverhogingen op de private markt zonder hun aandeelhouders intekenrecht te geven met verwatering als gevolg. Nyrstar deed dit recentelijk. Zo n uitgiftes zijn voer voor (dure) zakenbanken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”