starten als zelfstandige

VeroniqueC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

starten als zelfstandige

#1 , 07 dec 2017 16:52

Beste
ik vroeg me af of het volgende mogelijk is:
- starten als zelfstandige zonder ander beroep, dus in hoofdberoep
+ in hoofdberoep als kleine onderneming vrijgesteld van btw werken
+ in dat hoofdberoep ook vrijstelling vragen van sociale bijdrage vragen owv het feit dat mijn man zelfstandige is (en hij dus (al) bijdrage) betaald

Dit omdat ik totaal nog geen zekerheid heb qua inkomen en ook totaal geen druk wil hebben om snel te moeten groeien om dit financieel haalbaar te maken, maar er dus ook niet wil aan 'toesteken' qua belangsting/bijdrage.

Los van de voor-/nadelen wou ik weten of dit theoretisch kan/mag.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2017 17:11

1/je kan vrijstelling BTW krijgen als je OMZET minder is dan 25.000€ per jaar

2/ die vrijstelling van rsz dit zal niet gaan, daar je maar zeer weinig mag verdienen minder dan +/-1200€ per JAAR.

Het beste is dat je probeert via je man zijn bedrijf te starten, of nog beter een vennootschap voor je man en u .
Heb je bedrijfsbeheer? zo te lezen wel niet zo denderend, nochtans is dit geen luxe hoor om eerst eens wat bedrijfsbeheer opnieuw te volgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 07 dec 2017 21:07

@denlowie: dit zijn inderdaad 2 zaken die je normaal dient te weten voor je een zaak begint (en ik dus weet), maar ik wil even aanhalen dat ze dit niet altijd in de cursus bedrijfsbeheer aanhalen.
Ik heb dit immers 2x gehaald (1x opleiding gehad, en 1x via school nadien) en in beide hebben ze deze informatie nooit vermeld.

Reclame

VeroniqueC
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2017 08:38

ok bedankt voor jullie toelichting

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2017 09:24

@denlowie: dit zijn inderdaad 2 zaken die je normaal dient te weten voor je een zaak begint (en ik dus weet), maar ik wil even aanhalen dat ze dit niet altijd in de cursus bedrijfsbeheer aanhalen.
Ik heb dit immers 2x gehaald (1x opleiding gehad, en 1x via school nadien) en in beide hebben ze deze informatie nooit vermeld.
Dit zou me echt zeer verwonderen, daar mijn oudste zoon vele jaren bedrijfsbeheer les heeft gegeven en als ik toe zijn curssus inkeek dit was niet min hoor !
Zelfs heb ooit een lijst met de mogelijke examenvragen gehad van de midden jury voor bedrijfsbeheer en die waren ook niet mis, daar moet je al een halve boekhouder voor zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”