Vennootschap als doctoraatsstudent

TimH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vennootschap als doctoraatsstudent

#1 , 04 dec 2017 10:18

Mijn broer zou 2 januari 2018 een vennootsschap (een BVBA) oprichten, ik ben aan een doctoraat (met een beurs van het FWO) bezig.

Ik zou graag instappen bij het vennootsschap van mijn broer instappen en via deze weg:

1. Een auto aankopen op het vennootsschap.
2. Eventueel kleinere opdrachten uitvoeren, het geld dat ik dan verdien via deze kleinere opdrachten zouden dan volledig opgenomen worden door het vennootsschap en er zou mij geen loon uitgekeerd worden.

Is het toegelaten om dit te doen? Deze vraag is zeer sterk gerelateerd aan viewtopic.php?t=72297, maar ik vind ze toch anders voornamelijk omdat het over een ander type beurs gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 dec 2017 11:38

Als dergelijke activiteit niet is verboden in uw contract mag het.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TimH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2017 13:06

Hetvolgende staat in het contract:

Art. 17.
De cumulatie van het mandaat met iedere andere bezoldiging of vergoeding is uitgesloten. Het Fonds kan nochtans op aanvraag van betrokkene, een gehele of gedeeltelijke cumulatie met toelagen voor studieverblijven in het buitenland toestaan. Titularissen van een reisbeurs van het FWO, de Vlaamse Gemeenschap, de Federale Regering of in het kader van de Culturele Akkoorden, mogen deze met hun mandaat cumuleren. Ze worden verzocht het FWO hiervan in kennis te stellen.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 dec 2017 14:15

Aangezien u als werkende vennoot via de vennootschap waarvan u aandeelhouder bent zou worden vergoed voor professionele prestaties wordt het een verboden activiteit aangezien u er via uw aandeelhouderschap of als beheerder een vergoeding (weliswaar geen bezoldiging) voor persoonlijke beroepsprestaties uithaalt.

U mag wel aandeelhouder zijn, maar door professionele activiteiten er direct of indirect geen vergoeding uithalen.

Het gebruik van de wagen is bovendien een rechtstreekse vergoeding in natura.

Ik vermoed dat u zelf het antwoord al wist....
Laatst gewijzigd door asperger op 04 dec 2017 14:22, 3 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 04 dec 2017 14:19

Ook de wagen kan m.i. als een vergoeding gezien worden.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 04 dec 2017 15:11

“Art.211bis. De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid(=BVBA) starter kan enkel worden opgericht door één of meerdere natuurlijke personen voor zover geen van hen effecten bezit in een andere vennootschap met beperkte aansprakelijkheid die 5 % of meer vertegenwoordigen van het totaal der stemrechten van dergelijke andere vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. Alle bepalingen van dit wetboek die gelden voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid zijn van toepassing, tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken. Zolang het maatschappelijk kapitaal niet ten minste is gebracht op het in artikel 214, § 1, vastgestelde bedrag, moet aan iedere in artikel 78 bedoelde vermelding van de rechtsvorm het woord " starter " worden toegevoegd. Deze woorden moeten eveneens worden toegevoegd aan de vermelding van de rechtsvorm in de uittreksels, zoals die overeenkomstig de artikelen 68 en 69 bekendgemaakt moeten worden. De afkorting van de rechtsvorm luidt " S-BVBA” “(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN).

Tenzij uw studentenstatuut u dit verbiedt kan de bvba een auto aankopen en u deze uitlenen, leasen of verkopen. Zij kan u ook opdrachten geven die u uitvoert tegen vergoeding.(=Huur van werk en van diensten,art1779 Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”