Studentenjob als freelancer, btw-nummer nodig?

pietersl
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Studentenjob als freelancer, btw-nummer nodig?

#1 , 24 nov 2017 10:39

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje. Momenteel studeer ik nog. Vorig jaar heb ik een tijdje als jobstudent als financieel journalist gewerkt. Toevallig kwam ik deze mensen afgelopen weekend op een jobbeurs tegen, en zij zeiden me dat ze overwogen om me aan te nemen als freelancer. Echt concrete details zijn er niet besproken maar ik vermoed dat ik dan bijvoorbeeld per paper betaald zou worden.

Het probleem was dat ik dan biljkbaar hiervoor een btw-nummer nodig heb, wat ik niet heb. Zou iemand me kunnen vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat? Als ik het goed moet je eerst een ondernemingsnummer hebben alsook een btw-nummer? Ook zou je dan jaarlijks een boekhouding moeten hebben?

Ik zou graag bekijken of dit financieel wel rendabel is. De freelance activiteiten zouden reeds zeer kleinschalig zijn en ik moet natuurlijk zien dat de kosten van het ondernemingsnummer, het btw-nummer, de boekhouding... niet te hoog oplopen t.o.v. mijn inkomsten.

Ik denk ook niet dat ik mijn activiteiten kan inboeken via het btw-nummer van een vriend van mij? Is dat legaal?

Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2017 12:43

U heeft dus geen bedrijfsbeheer gedaan !

Normaal ga je naar een ondernemings loket die regelen je ondernemingsnummer en ook je btw nummer, daar kan je dan ook aansluiten aan een sociale kas, je zal hoogst waarschijnlijk vrijstelling van btw kunnen hebben( max omzet 25.000€) en misschien zelfs vrijstelling rsz.

De prijs ondernemingsloket is nu 85€, je btw nummer kan je daar ook laten doen +/- 50€ of kan gemakelijk zelf doen, aansluiting rsz is gratis .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pietersl
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2017 13:56

Bedankt! En is het mogelijk om je activiteiten uit te voeren met btw-nummer van familielid, mits toestemming?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2017 14:46

Dit is een zeer moeilijke vraag.

1/ je familie lid gaat dan daarop +/- 22% RSZ en +/- 40% belastingen op betalen

2/Je familielid gaat je moeten inschrijven als werknemer +/- 40% rsz.

3/wanneer je familielid je niet inschrijft werk u in het zwart met alle gevolgen voor u en je familielid !

Dit zou ik zeker NOOIT doen

Als student zijn er nu zeer goede regels als zelfstandige, vrijstelling BTW en zeer weinig tot geen rsz te betalen, waarom dan je familie opzadelen met zeer hoge kosten?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 24 nov 2017 22:38

Aangezien het inderdaad blijkt dat je geen bedrijfsbeheer gedaan hebt (en -gelukkig- is dit voorlopig nog steeds nodig om een ondernemingsnummer aan te vragen), en het niet aan te raden is om te werken onder een ondernemingsnummer van iemand anders (behoudens echtgeno(o)t(e)), zou ik je een derde mogelijkheid proberen aan te raden:
Een payroll bureau.

Hoe werkt dit? Jij gaat naar hun, legt de situatie uit, en zij stellen een overeenkomst op.
De andere partij zal facturen ontvangen van dit bureau, zij regelen alles boekhoudigkundig, fiscaal etc, en jij krijgt een gedeelte van het geld (reken op zo'n 25% netto). In feite ben je dan een soort van werknemer voor hun.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”