verkeerde gegevens in comprimis aankoop handelspand

kurtvdv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

verkeerde gegevens in comprimis aankoop handelspand

#1 , 20 nov 2017 22:00

Een handelspand stond te koop via een immo.
Wij zijn dit gaan bezichtigen, en deze was nog ingericht als handelspand met horeca-attributen, maar niet meer zichtbaar aktief in gebruik(was reeds maanden dicht).
Volgens immo was dit volledig vrij(geen huurders of dergelijke). Dit is een vereiste, want wij zouden er zelf een zaak in runnen. Echter NIET in de horeca, dus de inboedel moesten we dus bijbetalen, en achteraf zien te verkopen om de kosten te reduceren.
*****
Dit alles is in een compromis vastgelegd,
ik citeer:
- Het eigendom wordt verkocht: voor vrij en onbelast van alle schulden, inschrijvingen, voorrechten en rechten van hypotheek hoegenaamd.
..... De verkopers verklaren dat het verkochte goed vrij is van elk gebruik en elke bezetting weldanig,... Derhalve zullen de kopers het genot en het vrije gebruik hebben op het verkochte goed vanaf de ondertekening van de notariële akte.
...
alsook verder in de compromis:
Ik citeer:
Tevens zijn inbegrepen in de hierna vermelde prijs: al de roerende goederen en meubilair welke thans nog aanwezig zijn in het hiervoor beschreven onroerende goed, onder meer de volledige winkelinstallatie, stoelen, tafels, keukenapparatuur, ..enz..
********

Nu het probleem:
Bij de ondertekening van de compromis had ik van de verkoper en Immo reeds de sleutel gekregen om opmetingen ed te doen(GEEN uitvoerende werken), welke we ook niet gedaan hebben, enkel opmetingen.
Ondertussen zijn wij er achter gekomen, tijdens één van onze bezoeken aan het pand, dat volgens de vorige huurder de inboedel van hem is(van zijn BVBA) alsook dat hij nog huurder is momenteel, en dat hij dat ook niet zinnes is om op te zeggen/te stoppen.
Dus concreet,... Ik heb een volledig vrij pand met inboedel gekocht van de verkoper,.. wat in realiteit een pand zou zijn dat verhuurd is met handelsovereenkomst van 9 jaar, en waarvan de inboedel NIET van de verkoper is.

Wat staat er mij nu te doen ??
Ik zou zelf het pand willen gebruiken voor mijn zaak, dus kopen om te verhuren is geen optie(tenzij ik de verhuurprijs zou kunnen verdubbelen).
Echter is de compromis getekend, maar gelukkig nog niet de akte.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 21 nov 2017 11:51

Je hebt voor vrij en onbelast gekocht. Vraag die huurder (als hij wil meewerken) een kopie van zijn huurcontract op.

Vervang nu al alle sloten en laat de verkope weten dat je dat gedaan hebt. Tenzij je natuurlijk een sleutelovereenkomst hebt die de verkoper nog toegang toelaat maar dan geef je hem een sleutel.

Vervolg hangt een beetje af van de situatie en van wat jij wil:

Als je een kopie van de verhuurovereenkomst krijgt en je wil het niet kopen als het niet vrij en onbelast is dan laat je nu al je notaris de verkopende notaris hierover contacteren om te verbreken (met schadevergoeding voor u)

Als de huurder failliet is zal je al eerst de curator moeten om inlichtingen vragen. Mogelijks moet hij d inboedel nog verkopen. Als je een bedrag overeenkomt dan via je notaris dit claimen van de verkoper. Check bij de curator ook het akkoord om het huurcontract stop te zetten.

Vergewis u net voor het verlijden van de akte dat het goed effectief vrij is (en vervang de sloten op dat moment als t nog niet gebeurd is)

Je kreeg toegang. Is er een sleutelovereenkomst opgesteld waarbij jij reeds de brandverzekering overnam ? Nam jij de tellers reeds over ?

kurtvdv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2017 03:49

De sloten had ik reeds vervangen op het moment dat de compromis getekend was, in samenspraak met de makelaar(immo).

Vandaag heb ik telefoon gekregen van de lokale politie dat de huurder het pand niet meer binnen kan, en dat ik wettelijk de sloten moet gaan opnieuw vervangen, of hem de sleutels bezorgen, daar hij huurder is, en hem toegang tot het pand moet geven.(huurder was naar politie gestapt hiermee)
Ik heb vandaag de sloten opnieuw laten vervangen, na eerst immo geïnformeerd te hebben. Zij bevestigden dit om het toch maar te doen.

De BVBA van de huurder is voor alle duidelijkheid niet failliet, en de huurder is NIET de verkoper/eigenaar. De huur zou naar het schijnt nog steeds betaald worden door de bvba van de huurder(volgens huurder, het immo vraagt dit nog na bij verkoper), maar er is geen effectieve activiteit meer in het pand, en wordt deels als opslagruimte gebruikt.

In eerste instantie wil ik het pand kopen. Of het met of zonder inboedel is maakt niet uit, daar ik met de inboedel toch niet kan doen in de toekomst. Deze zou toch verkocht worden. Echter moeten de verkoper en ikzelf dan tot een andere verkoopprijs komen, daar het exclusief inboedel geworden is.
Door wie, en hoe kan ik de waarde van de inboedel laten bepalen om rechtsgeldige aftrek van de aankoopprijs te bevestigen? Ik heb van alles foto's genomen, want nu ik de huurder de sleutels moest geven, is de kans reëel dat het pand één dezer dagen volledig leeg is(als het vandaag al niet gebeurd is).

Volgens de wijkagent(politie) heeft de huurder hem gezegd dat hij het pand zou wensen verder te huren. Hij zou zijn bvba overlaten aan iemand anders, die dan uiteraard ook de inboedel overneemt en er de zaak zou heropenen. Echter is dit voor mij niet de insteek geweest om dit pand te kopen(tenzij ik de huidige huurprijs kan verdubbelen), en is dit eigenlijk niet aan de orde, daar ikzelf er een zaak wil openen.

In het huurcontract staat dat dit loopt tot 2025. (was voor termijn van 9 jaar, en is een handelshuur overeenkomst), en is tussen de verkoper en de BVBA van de huurder.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 22 nov 2017 08:16

Wil je het pand nog kopen met een handelshuur er op (met vastgestelde prijs) tot 2025. Als het antwoord "neen" is via je notaris de verbreking vorderen incluis schadevergoeding.

Waarde inboedel is van géén belang bij verbreking.

kurtvdv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2017 12:11

bedankt Sirkii voor het antwoorden.

kurtvdv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2017 13:15

Ik heb via immo de melding gekregen dat de verkoper en de huurder vandaag samenzitten om een oplossing te zoeken voor het beëindigen van de overeenkomst. Vermoedelijk zal dit uitdraaien dat de inboedel er niet meer zal bij zijn, maar dat de huurovereenkomst zal ontbonden worden(volgens immo).
1- hoe zit het met de waarde van de inboedel, welke ik uiteraard in mindering wil zien van mijn aankoopbedrag?
2- op welke zaken moet ik zeker letten, of mot ik zeker zijn dat ze aanwezig zijn voor de akte bij notaris?
3- welke zouden eventuele valkuilen kunnen zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2017 15:57

Tweede hands keuken uitrusting dit is weinig tot zeer weinig waard, dit kan je genoeg zien op faillissement veilingen.
Dit neemt niet weg dat je wel het onderste uit de kan wilt halen, en als de verkoper daar geen verstand van heeft hij je een serieuze korting kan geven, maar u zou zelf een zeer goede zaak doen wanneer hij je een redelijke korting geeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kurtvdv
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2017 10:46

Verkoper en "huurder" zijn volgens immo tot akkoord gekomen.
Verkoper(een NV) zou activa uit bvba huurder overnemen : inboedel + huurcontract. Zo zou de compromis kunnen nageleefd worden.
Dus opgelost zou ik zeggen,...
Zijn er nog zaken waarop ik mij moet voorbereiden in deze? Waarop moet ik dan letten dat er geen adder onder het gras zit?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”