BTW niet doorgestord - deurwaarder

SBI
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BTW niet doorgestord - deurwaarder

#1 , 18 nov 2017 09:15

Hallo,

Mijn vriend is zaakvoerder van een BVBA die gevestigd is in huis A. De ouders van mijn vriend huren dit huis van hem.
De vader van mijn vriend heeft ook altijd de geldzaken en boekhouding van de bvba geregeld.
We zijn er altijd vanuit gegaan dat alles OK was en vriend heeft nooit echt de rekeningen bekeken. Nu blijkt dat de BTW dit jaar niet doorgestort geweest is waardoor er een grote som moet afgelegd worden binnen 2 weken. Helaas staat die rekening in het rood waardoor dit echter onmogelijk is!
Mijn vriend en ik wonen samen in huis B. Uiteraard trek ik mij dit allemaal heel erg aan aangezien mijn vriend de zaakvoerder is op papier.

Kan de deurwaarder spullen komen ophalen in huis B?
Wat zijn de mogelijkheden alsnog?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jackrussell
Berichten: 701

#2 , 18 nov 2017 11:02

Als de btw niet is doorgestort, dan staat dat geld toch nog op de rekening? Of heeft men dat geld verbrast?

LeenW
Berichten: 12826

#3 , 18 nov 2017 11:21

Dat is meestal het geval bij de btw. Geloof dat verhaal van uw vriend ook niet zomaar, hij krijgt meerdere aangetekende verwittigingen over de niet-betaalde btw alvorens de deurwaarder komt. Dit is geen vergetelheid hoor.

Zolang er eigendommen van de BVBA in huis B staan, is het mogelijk dat de deurwaarder langs komt. Ook als er grote fouten gemaakt zijn, kan de zaakvoerder persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

U kunt een afbetalingsplan vragen aan het ontvangkantoor, maar ik betwijfel of ze dat nog gaan doen nu er al een deurwaarder op is gezet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2017 11:37

Zoals leen zegt dit is geen vergetelheid want een 4 tal weken na je de btw moet ingediend worden heb je al een aangetekende zending, en een paar weken erna krijg je een speciale rekening, en als je dan nog niet betaald dan zijn we 4 kw ver krijg je pas een deurwaarder.

Het afbetalings plan kan je altijd vragen maar de BTW hoeft dit zeker niet te geven.

En pas op de BTW laat snel een vennootschap failliet verklaren, wat veel minder het geval is van belastingen.
De zaakvoerder kan persoonlijk verantwoordelijk gesteld worden voor de BTW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BIS
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2017 12:14

Ik ben topic starter, geraakte niet meer ingelogd. Ik vermoed dat het ook geen vergetelheid is en helaas heeft schoonvader het geld idd opgesoepeerd! Helaas zijn wij dit gisteren te weten gekomen, viavia dan nog!
Brieven zullen er idd geweest zijn maar komen binnen in huis A waar wij niet wonen en schoonvader beheert de post van de zaak.
In huis B staat er niets van de BVBA. Huis B staat wel voor de helft op vriend zijn naam.
Ik heb altijd al gezegd dat schoonvader niet in staat was om dat papierwerk te doen, en een fatsoenlijke boekhouder hebben ze helaas ook niet, maar wie ben ik zeker...
Laatst gewijzigd door BIS op 18 nov 2017 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2017 12:21

Als je zaakvoerder bent van een bvba en je kent zelf veel te weinig van boekhouding dan ga je naar een boekhouder.

En nu zal alles op een trein aankomen, rsz is deze betaald, prov. belastingen zijn deze betaald, zeker ga je een grote controle BTW en belastingen te gemoed.

En een bvba die niet instaat is de btw te betalen dan moet je onmiddellijk stoppen, want dan klopt de zaak niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BIS
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2017 12:28

Ze hebben wel een boekhouder, maar helaas even laks en onkundig als schoonvader. Helaas denkt schoonvader alles te weten en acht zichzelf in staat dit te kunnen. Jammer genoeg zitten wij nu in de miserie. Vriend er thans vaak genoeg op gewezen om al de papieren en rekeningen eens door te spitten...
Gisteren heb ik eindelijk de rekening kunne n inkijken maar zal helaas te laat zijn.
Heb regelmatig bedragen naar deurwaarders zien gaan. Jammer genoeg is vriend ook veel te laks geweest.
Kan alleen maar hopen dat mijn spullen de mijne blijven :d.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2017 12:37

Als er auto's op naam van de bvba staan, dan zijn dit het allereerste dat men beslag oplegt.

Maar aan u spullen daar heeft men geen zaken mee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BIS
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 nov 2017 12:44

Staan inderdaad voertuigen op. Helaas is dit hun bron van inkomen..
Niet al de voertuigen zijn dan ook al afbetaald...
Ik kan gewoon niet begrijpen dat er na 8-9 jaar zo fouten gemaakt zijn ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 nov 2017 12:56

Maar helaas als de deurwaarder komt om beslag te leggen zal hij een lijst mee hebben van het DIV en zal er beslag gelegd worden op alle voertuigen zelfs op die die niet afbetaald zijn, de leasing wagens staan niet op die lijst.
Als die hun broodwinning is of niet dit speelt geen rol, omdat wagens niet op de lijst van vakmannen staat bv van een schrijnwerker kan men zijn hand werktuigen niet aanslaan.

Maar alle wagens zullen beslag opgelegd worden!

Dan heb je nog +/- 20 dagen de tijd om de schulden af te lossen, dan word niet opgeladen, maar het beslag blijft jaren bestaan in de register van beslag, voor de volgende keer als de deurwaarder moet komen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BIS
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 nov 2017 12:59

Ze hebben bvb camionetten in hun bvba staan omdat ze postpaketten rondbrengen, kunnen deze dan in beslag genomen worden?
Desnoods moet huis A maar verkocht worden...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 nov 2017 13:06

Ze hebben bvb camionetten in hun bvba staan omdat ze postpaketten rondbrengen, kunnen deze dan in beslag genomen worden?
Desnoods moet huis A maar verkocht worden..

.
Natuurlijk kan men deze aanslaan wat dacht je nu !
aLs je u werk niet meer kan doen dit is hun probleem niet !

Je kan voorstellen om de eigendom te verkopen, maar de deurwaarder en btw moet daar wel voor openstaan.

MAAR OP LETTEN

Wat doe de btw nu veel, er kan elke dag brieven naar de klanten van de bvba van de BTW gestuurd worden, met de melding dat geen enkele betaling nog mag gebeuren naar de bvba en dat de betalingen van de facturen rechtstreeks naar de btw moeten gaan !!

En dit is de dood van de bvba, welke klant wil met zo iemand nog werken ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BIS
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 nov 2017 13:18

Bedankt voor de info.. ik ken er niets van daarom dat ik het vraag ..

Lijkt wel of ik het erger vind dan de rest .. en dat zij de ernst niet inzien..
Nu weet ik tenminste wat meer en kan ik mijn zeg gaan doen morgen, helaas zal dat niets uithalen bij een betweter.
Kan er gewoon niet bij dat je je eigen zoon zo in de problemen brengt .. hoewel hij zelf ook schuld treft natuurlijk!

Ik zal wel zien hoe het loopt zeker :( ..

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 18 nov 2017 14:06

Ze hebben wel een boekhouder, maar helaas even laks en onkundig als schoonvader. Helaas denkt schoonvader alles te weten en acht zichzelf in staat dit te kunnen. Jammer genoeg zitten wij nu in de miserie. Vriend er thans vaak genoeg op gewezen om al de papieren en rekeningen eens door te spitten...
Gisteren heb ik eindelijk de rekening kunne n inkijken maar zal helaas te laat zijn.
Heb regelmatig bedragen naar deurwaarders zien gaan. Jammer genoeg is vriend ook veel te laks geweest.
Kan alleen maar hopen dat mijn spullen de mijne blijven :d.
Als u niet bent gehuwd met gemeenschappelijk stelsel, heeft u helemaal niets te vrezen.

Het zo lezende, zal de zaak niet meer te redden zijn. Beslag op auto's die nog niet afbetaald zijn, etc. Btw is niet om mee te lachen. Het is belasting die u namens de btw incasseert en door moet storten. Nu heeft u dus belasting namens de fiscus geincasseerd en dat zelf verbrast. Althans uw vriend en zijn familie.

Uw vriend zijn spullen lopen uiteindelijk wel gevaar natuurlijk, aangezien men dit wel beschouwt als een grote fout en dus de zaakvoeders persoonlijk aansprakelijk gesteld zullen worden (en terecht!).

Zonder die auto's gaat er geen cent meer verdiend worden natuurlijk. Ik zou ook maar eens overwegen hoe serieus uw relatie met uw vriend is. Nog jaren leven met dit soort financiële brokkenpiloten...

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 18 nov 2017 14:52

Wat voor functie heeft schoonvader in de bvba?
Wie zijn allemaal deelbewijshouder (staan in register deelbewijzen) - dit staat aangegeven in register deelbewijzen en getekend door
zaakvoerder.
Is echtgenoot gewone zaakvoerder of statutaire ( wil zeggen vermeld in de oprichtingsakte)?
Wie kan aan de rekening als zaakvoerder onmiddellijk de bevoegdheid van vader in te trekken. Zal dus voor zaterdag zijn.
Maatschappelijke zetel en op zijn minst vestigingszetel verplaatsen .

Kans is groot dat het zal zijn zoals @denlowie en anderen hebben geschreven.
Uiteraard dadelijk de persoon' vader' persoonlijk in gebreke stellen en de som onmiddellijk terugeisen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”