Curator vergeet aandelenpakket - overige aandeelhouders dragen aandelen over - verhaalsrecht?

MasRech
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Curator vergeet aandelenpakket - overige aandeelhouders dragen aandelen over - verhaalsrecht?

#1 , 17 nov 2017 19:06

Hallo beste collega's/sympathisanten

ik zit in een vervelende situatie. Mijn situatie is de volgende:
Ik was aandeelhouder van een BVBA (zeer kleinschalig) en om een goede vriend van mij te helpen heb ik aandelen gekocht in zijn BVBA (m.a.w. met mijn BVBA was ik aandeelhouder van zijn BVBA). Het probleem is het volgende: mijn BVBA is failliet gegaan. Bij de vereffening is de curator echter vergeten dat ik nog een aandelenpakket had in de BVBA van mijn vriend. Ik heb het één en ander nagevraagd en het blijkt dus dat ik de curator niet kan aanspreken. De activa die dus na het faillissement opduiken komen in onverdeeldheid toe aan de aandeelhouder van de gefailleerde (nl. ikzelf).

Na het faillissement van mijn BVBA bleven die aandelen in de BVBA van mijn vriend dus 'onbeheerd'. De overige 2 aandeelhouders in de bvba van mijn vriend hebben hun aandelen (gezamenlijk 2/3de van de aandelen) overgedragen aan een derde persoon. Mijn eerste vraag hierbij is: kan dit? Is het voor de overige aandeelhouders mogelijk om hun aandelen over te dragen zonder dat ik (als 1/3de aandeelhouder) hiermee instem, aangezien ik (door de vergetelheid van de curator) nog geacht werd aandeelhouder te zijn?

Daarnaast heeft de koper van die 2/3de aandelen zichzelf tot zaakvoerder benoemd. Opnieuw: is dit wel mogelijk?
Daarenboven is de koper van die aandelen een lening aangegaan terwijl hij eigenlijk de alarmbelprocedure had moeten instellen (de zaken gingen niet zo goed). Opnieuw: is dit mogelijk?

De - misschien wel belangrijkste - vraag die ik mij stel, is: wie kan ik aanspreken om een vergoeding te krijgen? De curator blijft op grond van de faillissementswet buiten schot (aangezien zijn mandaat beëindigd is). Is het mogelijk om die 2 overige aandeelhouders aan te spreken omdat ze hun aandelen ongeldig hebben overgedragen of heb ik helemaal geen verhaalsrecht en ben ik gewoon de pineut?


Ik hoop dat dit wat duidelijk is en wil jullie alvast bedanken voor jullie inbreng!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2017 19:40

Eigenlijk zijn dit u aandelen niet, maar aandelen van u gefailleerde bvba !

en u bvba is daar het faillissement al van gesloten?, zoals ik lees wel, en was er voldoend activa voor de schuldeisers te betalen ?

maar als het faillissement gesloten is, dan houd ook het bestaan van de bvba op??

Dus die aandelen van wie zijn zij ???

Normaal word er in het staatsblad melding gemaakt bij het sluitings bericht dat u de ex zaakvoerder ook de vereffenaar bent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MasRech
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2017 22:34

Het faillissement is inderdaad afgesloten en 2 schuldeisers werden betaald (na een dading gesloten te hebben). Ik werd dus ook tot vereffenaar benoemd maar als er na het faillissement nog activa opduiken dan behoren die aan de aandeelhouders van de failliete bvba toe. M.a.w. vanaf het faillissement werd ik geacht nog aandeelhouder te zijn. Dat is wat ik denk.
En aangezien ik dus werd geacht aandeelhouder te zijn, mochten de overige aandeelhouders van de bvba van mijn vriend de aandelen niet zomaar overdragen. Dat is wat ik dacht maar ik twijfel of dit effectief zo is?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”