Geleverde goederen niet op inventaris faillissement

NaHoW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geleverde goederen niet op inventaris faillissement

#1 , 15 nov 2017 18:25

Beste,

Enkele weken geleden raakten wij betrokken bij het faillissement van een van onze klanten.
Wij dienden een claim in bij Regsol zoals gevraagd, maar bij opvolging blijkt dat onze goederen niet in de inventaris zaten. Het veilingshuis heeft dit ook schriftelijk bevestigd. Er werd bij deze claim duidelijk vermelding gemaakt van de geleverde goederen en in onze verkoopsvoorwaarden staat er dat geleverde goederen eigendom blijven van ons tot deze volledig zijn betaald.

De curator negeert mij wijselijk en ik ben niet volledig zeker hoe het nu verder moet.
De tegenpartij, die wel degelijk bij bestelling wist dat het slecht ging met de zaken, is ondertussen een nieuwe BVBA gestart met exact dezelfde activiteit als voordien.

Zonder dat ik dit concreet kan bewijzen heb ik sterke vermoedens dat ons geleverd systeem (hardware + software) onder tafel mee verhuisd is naar het nieuwe bedrijf.

Het gaat om een systeem met identiteitscontrole, bijna elk stuk hardware heeft een serienummer waarvan wij kunnen bewijzen dat het van ons is en dit systeem is wellicht redelijk zichtbaar geplaatst op de nieuwe locatie.

Aangezien ik de kans dat ik ooit nog een deftig deel van de factuur betaald zie, wil ik graag tenminste mijn geleverd materiaal terug.
Ik begrijp dat dit forum geen vervanging is voor professioneel advies, maar gezien de situatie heb ik geen goed gevoel bij het uitgaven van nog meer geld dan wat ik al verloren ben aan een jurist.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaring of tips?

Alvast bedankt,

Simon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 15 nov 2017 19:01

Staat dat duidelijk op uw facturen?

NaHoW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 20:01

Ja dit staat heel duidelijk op de achterzijde en bijlage van elke factuur.
Het gaat om de volgende voorwaarden:
"10. Zolang de geleverde goederen niet werden betaald, blijven zij eigendom van de verkoper. Het risico gaat echter over op de koper van bij de contractsluiting."

Ik heb dit ook schriftelijk vermeld bij de curator bij het indienen op Regsol. Wanneer ik hem hier telefonisch naar vroeg enkele weken geleden zei hij letterlijk 'Ik had er niet opgelet maar ik zie het hier inderdaad staan'. Hij hield ook aan dat ik best het veilingshuis contacteerde voor bevestiging.
Dit heb ik gedaan en zij hebben mij schriftelijk bevestigd dat de beschreven goederen niet aanwezig waren. Verwarring sluit ik uit aangezien de goederen zeer duidelijk en uniek beschreven konden worden.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2017 20:06

Er werd bij deze claim duidelijk vermelding gemaakt van de geleverde goederen en in onze verkoopsvoorwaarden staat er dat geleverde goederen eigendom blijven van ons tot deze volledig zijn betaald
Als dit werkelijk op de factuur staat, dan heeft de gefailleerde of de zaakvoerder van de gefailleerde vennootschap een serieus probleem!!

Dit is diefstal !!!

En onttrekking van activa aan het faillissement dit word zwaar gestraft.

Ik zou toch een advocaat onder de arm nemen, ten minste of de waarde van die levering de moeite is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

NaHoW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 20:11

Ik hoef eigenlijk geen geheim te maken over de waarde van de levering.
Het ging over 3500 euro. In verhouding tot een advocaat mogelijk geen groot bedrag, maar voor een jonge ondernemer is dit wel een serieuze som geld.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2017 21:25

bent u niet aangesloten bij een beroepsvereniging?, zoals bv unizo, daar kan men soms gratis rechtshulp krijgen (vroeger toch)

En 3500 voor een starter is niet niks.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”