Afschrift bank

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

Afschrift bank

#1 , 15 nov 2017 14:41

Allen,

De curator van mijn overgelaten en ondertussen failliete bvba vroeg naar de volstorting van het kapitaal. In een aangetekend schrijven heb ik hem laten weten wanneer deze werd volstort, en op welke rekening en welke dag.

In een antwoord hierop vraagt hij mij hiervan een bankafschrift, indien niet zal hij dagvaarden.

Ik heb hiervoor naar de bank ING gebeld. Ik kan enkel zelf de zaken afdrukken uit 2015 en dit in een txt of excel format. Geen PDF of geen afschrift.
Wat dien ik hiermee te doen. De curator heeft geen affaires met de andere zaken in het text bestand, te meer dat hij dit feitelijk niet aanvaard gezien zijn antwoord.
Ik ben geneigd om te wachten op een dagvaarding. De bewijslast ligt volgens mij bij hem, gezien hij inzicht heeft op de rekeningen van de BVBA

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2017 15:00

Hoe is dit in je jaarrekening geboekt, van het jaar 2015 moet er een jaar rekening bestaan.

Bij een faillissement is dit meestal het grote probleem, als deze niet volstort is dan zijn de aandeelhouders verantwoordelijk en moeten zij deze gelden aan de curator.

Het zijn de aandeelhouders die dit zullen moeten bewijzen dat het kapitaal volstort is, en de curator moet niks bewijzen, hij is geen boekhouder, de ex zaakvoerder moet dit bewijzen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 15 nov 2017 15:02

A. Er is geen jaarrekening meer neergelegd van 2015
B. Hij heeft van mij wanneer het is gestort, uur, en dag. Hij kan dit nagaan op de uitreksels van de BVBA

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2017 15:16

Heeft hij deze uittreksels van 2015, normaal vraag men maar bankafschriften van de laatste 6 maanden, maar dit kan van curator tot curator verschillen.

Als hij deze uittreksels heeft waarom vraagt hij deze?

Ik weet niet wanneer je bvba in faillissement is gesteld maar als deze in 2017 is en je heeft geen jaarrekening in 2016 neergelegd, dan kan je als zaakvoerder toch nog even problemen hebben.

Een curator is geen boekhouder en daardoor kijkt hij totaal anders naar een zaak.
Hij zal eerst kijken of er jaarrekeningen zijn neergelegd, dit is zeer belangrijk
Hij zal zich ook vergewissen als je altijd STIPT de BTW aangiften heeft gedaan.
En dan de bankrekeningen van de laatste 6 maanden nazien.

Dus als de kapitaal volstorting eerder is gedaan dan zal hij dit vragen aan de zaakvoerder om deze te bewijzen.

Pas toch op met de medewerking tegenover de curator, want zaakvoerders kunnen het zeer zwaar te verduren krijgen en gedeeltelijk verantwoordelijk gesteld worden, de laatste tijd meer en meer, het is altijd best een goede band met de curator te hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 15 nov 2017 15:35

In antwoord op uw vragen.
De volstorting is gebeurd in juli 2015. De verkoop van de bvba in december 2015.
De bvba is failliet verklaard eind 2016 (na 2 andere overnames).

1. De btw verplichtingen werden voldaan tot eind 2015 (en tot dan was alles in orde qua betalingen)
2. de Jaarrekening moest pas neergelegd zijn in maart 2016 (door de nieuwe zaakvoerder)
3. Hij heeft het bewijs verkregen door mij (geen afschrift, gezien de bank dit niet meer geeft) - hij kan dus dit nakijken bij de bvba, of hij deze heeft, geen idee. ik heb alles bij de overname meegegeven

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#6 , 15 nov 2017 15:42

ik heb zonet gebeld naar de bank
Ik kan dit enkel afdrukken in CSV of TXT formaat. Dit is de enige mogelijkheid bij ING.
Curator wil dat niet aanvaarden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2017 16:59

Naar wat ik hier lees, dan heb je eigenlijk niks meer te zien met deze bvba, daar alle aandelen reeds verkocht waren en u zelf zelfs geen zaakvoerder meer was bij het faillissement.

Het is omdat hij denkt dat de aandelen die u verkocht heeft niet volstort waren en zo u nog steeds verantwoordelijk daarvoor bent
Er is toch een aandelenboek voorhanden, waarin alles staat wie wat verkoopt en wie wat koopt, en ook wanneer een hoe het kapitaal volstort word, meestal kleef men daar de bewijzen bij, en meestal word dit via post storting gedaan (allez ik deed dit toch)

Heeft de curator het aandelen boek? want deze is een verplichte boek, met genummerde blz.

Als je gedaan heeft wat moest, dan is alles in orde en laat de curator maar doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JorgenDG
Topic Starter
Berichten: 40

#8 , 16 nov 2017 07:29

Het aandelenboek is door mij uiteraard overgedragen bij verkoop.
Verder geen info over

Ik heb nu ook zoiets van, kijk de storting is gedaan, betaald is betaald
Als jij wil dagvaarden moet jij dit maar weten

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2017 10:05

Hij die beweert bevrijd te zijn van zijn verbintenissen dient het bewijs te leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht (artikel 1315, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek).

U dient de betaling te bewijzen.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#10 , 17 nov 2017 11:43

Beste

U kan dan mogelijk de uittreksels van de BVBA niet meer dupliceren. Maar mogelijk (waarschijnlijk) heeft us die gelden van uw prive rekening naar de vennootschapsrekening overgeschreven. Kan u daar de uittreksels niet van aanleveren als onrechtstreeks bewijs?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”