Villa/app kopen Spanje met vereniging

Bjorre
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Villa/app kopen Spanje met vereniging

#1 , 15 nov 2017 08:55

Beste mensen,

Mijn vriend en ik denken eraan samen een huis te kopen in Spanje voor verhuur.
Wat zijn de beste constructies hiervoor?
We kunnen zelf voor zo'n 20 à 30% eigen middelen inbrengen, maar de rest zouden we moeten lenen.
Doen we dit best door een nieuwe vereniging op te richten of privé?
Wat meer info, mijn vriend heeft reeds een bvba, ikzelf ben werknemer.
Het is dus maar de vraag als we een lening zullen krijgen als nieuwe vereniging die enkel als doel zou hebben, het verhuur van het pand.

Ik hoor graag wat er mogelijk is en/of jullie bemerkingen omtrent ons idee...

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 15 nov 2017 17:32

Zal deels afhangen van waar in Spanje, en hoeveel het te ontlenen bedrag zal zijn. Villa's in Spanje worden doorgaans (veel) te hoog geschat, waardoor banken wsl. bijvoorbeeld niet 80% van geschatte waarde zullen lenen, terwijl ze in principe dat wel zouden doen als ze er zeker van zijn dat de waardering correct is. Daarnaast: een villa in Benidorm ga je minder snel verkocht krijgen dan een penthouse appartement in Barcelona.

Toen een buitenlandse kennis van mij een tijdje geleden eens geïnformeerd had bij een aantal Spaanse banken voor de aankoop van een appartement in Barcelona kon hij 100% van de aankoopwaarde lenen via een nieuwe opgerichte vennootschap (een zogenaamde SPV) aan een scherp tarief. Wel mits borgstelling van 20% van de aankoopwaarde door een andere vennootschap. Maar hij kon het appartement ook gewoon zonder krediet kopen, dus hij had het niet echt nodig.

Heb je het krediet echt nodig, dan ga je die voorwaarden waarschijnlijk niet krijgen. 't is iemand waarvan de banken weten dat hij veel geld heeft.

Wat de beste constructie hiervoor is hangt af van 1) hoeveel geld je privé hebt, en 2) hoe je bestaande belastingen best wenst te optimaliseren. Voor sommigen gaat dat privé aanhouden zijn (bijvoorbeeld omdat je vriend kan lenen via zijn IPT), voor een anderen via een Spaanse vennootschap, omdat je bijvoorbeeld wenst te verhuren en de werkelijke kosten af wilt trekken.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 17 nov 2017 11:48

Zal niet simpel zijn. Doorgaans zal een bank geen krediet toestaan aan een rechtspersoon/vereniging die geen economische activiteit (lees inkomsten) heeft buiten de huur.
Een Spaanse bank zal daarenboven weinig hebben aan een borgstelling van de zaakvoerders van die rechtspesoon. Die wonen in het buitenland en in geval van uitwinning is dat te complex. Omgekeerd zal een Belgische bank enkel een krediet toekennen voor een buitenlands goed, indien er een onroerende waarborg op een Belgisch pand kan nemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”