diefstal door vennoot

miss_n
Topic Starter
Berichten: 6

diefstal door vennoot

#1 , 12 feb 2008 21:54

Ik ben nieuw hier en had graag jullie raad gehad.

Mijn man doet al een aantal jaar iets in bijberoep met een vriend van hem.
Om dit wat wettelijk in orde te hebben,hebben ze hiervoor een VOF (vennootschap onder firma) opgericht.
Hierin hebben ze beiden evenveel ingebracht als startkapitaal.En hebben ze beiden evenveel te zeggen.
Nu het handeltje draait goed qua verkoop,maar er zijn de laatste maanden heel wat problemen met die bepaalde vriend.
Het komt er op neer dat mijn man de laatste maanden voor alles alleen kan opdraaien.
Die vriend is nooit meer aanwezig op de vaste avond in de week waarop ze voor de zaak werken,komt allerhande verplichtingen niet na.
Hij veegt dus echt aan alles zijn "poep" om het zo te zeggen
Dit is al het eerste punt dat ons (mij en mijn man) stoort.

Nu zijn we recent op iets veel groter uitgekomen en we weten hier echt geen raad mee.
Die vriend was verantwoordelijk voor een aankoop die moest gebeuren.
Hij ging dat in ontvangst nemen en voorlopig bij zichzelf thuis plaatsen omdat er op dat ogenblik geen ruimte vrij was voor de goederen op de plek waar de vof gevestigd is.
Mijn man heeft hem hiervoor dus geld gegeven om die aankoop te betalen.
Dit geld is afgehaald op de rekening van de vennootschap.
Nu wanneer mijn man vroeg of de goederen er al waren antwoordde die vriend altijd dat alles ok was en dat alles bij zijn vriendin in het magazijn stond.
Maar wanneer mijn man dan vroeg wanneer het mogelijk was om alles naar ons te verhuizen,kwamen de excuses.
Het één nog belachelijker dan het andere ( gaande van mijn grootmoeder is ziek tot vandaag gaat niet tot ik ben op weekend).Uiteindelijk heeft in die 2 maand blijkbaar heel zijn familie in het ziekenhuis gelegen :?
Altijd was het wel iets.
Maar mijn man vertrouwde hem.

Nu zijn we dus via zijn vriendin (waarmee het ondertussen gedaan is) te weten gekomen dat die vriend nooit geen goederen bij dat meisje is gaan stockeren.Hij heeft die goederen zelfs nooit in ontvangst genomen ( weten we nu van de handelaar waar we die goederen gingen aankopen)
Maar het geld is nu wel weg.
Ondertussen krijgen we die vriend van mijn man niet meer te pakken.
Hij negeert telefoon,bij hem thuis is nooit niemand aanwezig.
Wij weten dus echt niet meer hoe we dat geld ooit gaan kunnen terug krijgen.
Alsook heeft hij een aankoop gedaan met de visa van de vof voor persoonlijk gebruik en ook dit heeft hij nooit terug betaald.

Wat kunnen we hier aandoen?
Kunnen wij hem aangeven voor diefstal?
Dat geld is van de rekening gehaald ,maar ja bewijs maar eens waar het naartoe is!
Uiteindelijk heeft mijn man een heel jaar voor niks gewerkt! Enkel omdat je dacht iemand te kunnen vertrouwen.

Kan je diefstal tussen 2 vennoten bewijzen?

Weet iemand raad?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#2 , 13 feb 2008 13:02

Als het om grote bedragen gaat en je neemt een goede advocaat kan het misschien iets uithalen ja.

Het moet op z'n minst je recht zijn om te weten waar het geld naartoe is. Staat die geplande aankoop op papier ergens van een bespreking ofzo (ik hoop het)? die Laat een advokaat hem een een aangetekend schrijven sturen met de vraag om duidelijkheid mbt het verdwenen geld, en het asap te vergoeden (met evt schadevergoeding).

Is er bij de opstarting dan geen contract opgemaakt tussen de partijen, waarbij de een de andere kan buitenschoppen bij misbruik?

Ik heb het ook voorgehad... In het begin tracht je iedereen zoveel als mogelijk te vertrouwen... Na lange tijd komt dan de ware aard van veel mensen naar boven?

Zorg in het vervolg dat je zoveel mogelijk op papier hebt, contractjes opmaakt, besprekingen laat ondertekenen etc etc...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 feb 2008 11:18

“Art.27.Iedere vennoot is jegens de vennootschap gehouden tot vergoeding van de schade die hij haar door zijn schuld veroorzaakt heeft, zonder dat hij zich kan beroepen op schuldvergelijking tussen die schade en de voordelen die hij door zijn nijverheid in andere zaken aan de vennootschap heeft verschaft.”(7 MEI 1999. - WETBOEK VAN VENNOOTSCHAPPEN.).

‘Dit geld is afgehaald op de rekening van de vennootschap’.Maan hem dus aangetekend aan dit geld terug te plaatsen op de rekening van de vennootschap of de ermee gekochte goederen ter beschikking te stellen van de vennootschap en dit binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden...die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfhonderd frank...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Geeft de aangemaande vennoot geen afdoende en tijdig gevolg aan uw aanmaning leg dan namens de vennootschap klacht neer bij de politie wegens misbruik van vertrouwen,met burgerlijke partijstelling.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

miss_n
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 14 feb 2008 17:51

alvast bedankt voor jullie reacties.

Nu heb ik nog een bijkomend vraagje:

Mijn man en zijn vriend hebben op papier een akkoord ondertekend ivm de dagen en uren in de week dat ze voor de vof werken.
Is zo een document rechtsgeldig?
En kan hier ook iets rond gedaan worden wanneer die afspraken niet worden nagekomen door één van beide partijen?

alvast bedankt

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”