Overname Kinepraktijk

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Overname Kinepraktijk

#1 , 26 okt 2017 16:51

Beste,

Ik zit met een war en zoek naar meer uitleg ( buiten dievan mijn boekhouder)

Ik ga een kine praktijk overnemen, huis en bvba.
Momenteel heb ik een goedkeuring van de bank.

Verkoop is in 2 delen: huis en aandelen.

Ik zou ze graag tesamen kopen, maar de verkoper wilt nu graag dat ik het huis NU koop en de aandelen 1 jaar later. Omdat hij anders veel moet afgeven als hij voor zijn 65 stopt. ( dat was blijkbaar de reden).

Nu vraag ik mij af, wat zijn mijn nadelen daarvoor. Ik kan daar na verkoop van huis beginnen starten als kine, zonder iets dat ik afgeef, ik zou ook huur krijgen van hem. Maar wat voor andere kosten zal ik verliezen?

Met andere woorden, wat als ik het wel overneem, wat zal mijn winst zijn na 1 jaar en wat niet?
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 27 okt 2017 14:45

Zit het huis in de BVBA? Waarom niet gewoon alles overnemen in één keer? Meerwaarde aandelen is voor de verkoper onbelast, dus minder dan niets kan je niet afgeven?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 28 okt 2017 13:31

Graag enige verduidelijking.
Zit de exploitatie in een vennootschap? neemt u de aandelen over of wordt het handelsfonds uit de vennootschap gehaald en aan u verkocht?
Indien u aandelen overneemt is overlater niet belast op die som. Dus heeft die wachttijd van een jaar geen enkele zin. Tenzij die man nog een aantal fiscale optimalisaties wil uitvoeren (genre backservice groepsverzekering, volgend jaar nog storten in IPT, VAPZ, RIZIV contract)
Vastgoed is niet in vennootschap? Dan is dat een normale verkoop. Dus ook geen effect of er al dan niet nog een jaar gewacht wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”