vzw oprichten - enkele vragen

WouterJMW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vzw oprichten - enkele vragen

#1 , 06 okt 2017 18:46

Goedendag,

ik ben lid van een grote groep mensen(internationaal) die samen gratis software schrijven. Om deze software veilig en betrouwbaar te distribueren is er een zogenaamd code signing certificaat voor nodig. Wanneer gebruikers dan deze software installeren zien ze dat het inderdaad betrouwbaar is en door ons is gemaakt. En geeft Windows tijdens het installeren aan dat het om legitieme software gaat.

Sinds kort is dit nogal veranderd is het bijna onmogelijk om een zulk certificaat te verkrijgen zonder een geregistreerd bedrijf op te richten. (vroeger kon dit op naam van een individu) En ons huidig certificaat loopt binnenkort af. Als teamlead ben ik dus nu op zoek naar een legitieme manier om dit te doen. In België leek dit ons het meest voordelig en eenvoudig. Een Feitelijke Vereniging is niet van toepassing volgens mij vanwege dat deze niet geregistreerd is. Hiermee kan dan ook geen certificaat mee worden aangevraagd. Een vzw lijkt dan ook het meest toepasselijk.

Nu zit ik met enkele vragen:
-Als enige Belg van het team zou ik ook 2 andere personen nodig hebben als leden van het bestuur. Mogen dit andere Europese burgers zijn? Indien ik ooit het team en dus de vzw zou verlaten, kan een vzw bestaan met bestuursleden die allemaal niet-Belgen zijn?
-Ik ben momenteel student en heb geen interesse dat statuut te veranderen. Verlies ik bij het oprichten van de vzw mijn statuut als student?
-Onze enige kosten zijn onze werk-servers en andere zaken zoals het code signing certificaat zelf. Onze enige inkomsten zijn online donaties. Zijn dit zaken die de oprichting en boekhouding moeilijk zouden maken?
-Al onze teamleden zijn vrijwilligers zonder contract of compensatie. Hoe moet dit juist worden gedaan voor de vzw? Is dit een probleem?

Als iemand mij kan helpen met deze vragen dan kan ik misschien verder gaan met de oprichting en mijn team uit de nood helpen.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2017 00:53

(1) Ja/ja maar ze moeten natuurlijk wel de BE vzw-wetgeving verder kunnen bemeesteren, tijdig de nodige documenten indienen (in de taal van het gewest) enz.
(2) Neen, tenzij (mogelijk) als je bezoldigd bestuurder zou worden van de vzw.
(3) Neen. Echter als je op basis van "dotaties" fiscale attesten wil afleveren, dan is dat niet evident. Wel opletten: als je klanten dotaties doen, dan zou het een verdoken vorm van handel kunnen uitmaken. Op zich is er geen rechtstreeks probleem dat een vzw handel drijft, als (1) het van ondergeschikt belang is (niet louter op basis van de cijfers, maar een totaalbeoordeling); (2) de handelsactiviteiten noodzakelijk zijn voor het onbaatzuchtig doel van de vzw; en (3) de baten van die handelsactiviteit terugvloeien naar het onbaatzuchtige doel. Een dubbele boekhouding is maar nodig vanaf een bepaalde grootte-orde.
(4) Geen probleem, zolang dit ook in de feiten zo is (en er geen geheime commissies zijn - deze worden belast aan 309 %)

Ook wel zorgen voor de nodige verzekeringen (BA, bestuurdersaansprakelijkheid, evt. rechtsbijstand (buitencontractueel en contractueel).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”