Belgische BVBA overzetten naar Portugese vennootschap

wimforce
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belgische BVBA overzetten naar Portugese vennootschap

#1 , 01 okt 2017 13:06

Een goede middag! Ik bezit voor 100% een BVBA met 2 huizen in Belgie. Nu wil ik mijn porfessionele activiteiten verhuizen naar Portugal. Hoe kan ik best die vennootschap overzetten naar Portugal? Of moet ik hier ontbinden en daar terug oprichten? Wat met het vastgoed? Ik zou ook vastgoed willen aankopen in Portugal met de nieuwe of overgezette vennootschap. Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 okt 2017 19:03

Je zal hier je bvba moeten stopzetten en ginder opnieuw beginnen. Niets belet je die twee huizen te "verkopen" aan je portugese firma doch dit genereert een inkomst voor je belgische vennootschap ter grootte van de marktwaarde van de huizen. Op het verschil tussen de marktwaarde en de (lage) boekwaarde betaal je vennootschapsbelasting en dan de kosten om wat nog overblijft uit de bvba te halen.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 04 okt 2017 23:09

Een aantal mogelijkheden (met verschillende uiteindelijke kostprijs):

1. Huizen verkopen, BVBA stopzetten en liquideren (fiscale zelfmoord)
2. Gewoon de BVBA behouden, huizen verhuren.
3. Zetelverplaatsing BVBA naar Portugal (zal de vorm aannemen van een Portugese vennootschap, maar met een Belgisch bijhuis).

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 08 okt 2017 12:00

De BVBA stopzetten gaat hem een pak geld kosten denk ik met die huizen. Als je de huizen wilt behouden, zul je de Belgische BVBA ook moeten behouden. Denk dat er weinig anders opzit.

Optie van Fortuin zou ik dan ook voor gaan.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”