Zelfstandige in hoofdberoep met echtgenoot ten laste.

AnoAnoniemanoniem
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige in hoofdberoep met echtgenoot ten laste.

#1 , 29 sep 2017 11:42

Volgend jaar zou ik graag als zelfstandige in hoofdberoep gaan met een webshop.
Ik weet dat de sociale bijdragen per kwartaal rond de 700-800 euro bedraagt. En daarbij ook een boekhouder met de nodige kosten.
Als beginnende zelfstandige lijkt me dit een redelijk beangstigend bedrag..
Ook ben ik dan maar 21 jaar.
Ben ook van plan om te trouwen en dan zou mijn echtgenoot werkloos zijn.
Kan ik hem ten laste hebben en doet dit iets aan de sociale bijdragen of eventueel de belastingen?
Wat zijn de voor en nadelen van een echtgenoot ten lasten en wat zijn de vereisten.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 29 sep 2017 11:54

Ik denk dat u zich best goed laat informeren, bvb bij Unizo, daar kunnen ze je op heel veel vragen een antwoord geven, en zelfs heel concreet uw situatie, plannen, verwachtingen, business plan, ... onder de loep nemen.

Als u 700-800 euro een beangstigend bedrag vindt, zou ik zeker aanraden om goed te "bezinnen eer ge begint". 700€ per kwartaal is 233€ per maand, en is berekend op een jaarinkomen van ong 13.300 per jaar, ofte ong. 1.100€ per maand.
Als u geen 1.100€ per maand belastbaar inkomen denkt te kunnen halen, weet ik niet of zelfstandige in hoofdberoep een goed idee is, zeker niet als enige kostwinner in het gezin.

Voor zover ik weet heeft het ten laste zijn van je echtgenoot geen invloed op de sociale bijdragen, maar uiteraard wel op de belastingen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2017 12:51

Als je geen 3.000€ bruto per maand heeft als zelfstandige, ga naar een werk opzoek, een werkloze heeft netto meer, als je van de 3.000€ alles moet betalen zal er weinig nog overschieten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”