Rechtspersoon draait op voor sociale schulden bestuurder (of vennoot) - ook al heeft ze hier niets mee te maken

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Rechtspersoon draait op voor sociale schulden bestuurder (of vennoot) - ook al heeft ze hier niets mee te maken

#1 , 10 sep 2017 16:03

Iemand hier al ervaring mee:
Overeenkomstig art. 15 van het KB nr. 38 dient een sociale kas voor zelfstandigen openstaande sociale bijdragen plus administratieve geldboetes te verhalen op een rechtspersoon waar de zelfstandige vennoot of mandataris is.
Zelfs als de sociale bijdragen geen betrekking hebben op de rechtspersoon. Zelfs als de mandataris (bv. bestuurder) onbezoldigd is.

Een voorbeeldje: een persoon is (onbezoldigd) bestuurder in een vzw en is in het beroepsleven zelfstandige. Deze persoon betaalt zijn sociale bijdragen als zelfstandige niet of gaat failliet met RSZ-schulden.
Dan moet het sociaal verzekeringsfonds de vzw aanspreken en de vzw moet deze schulden betalen. En dit voor alle sociale schulden die zich hebben opgebouwd gedurende de periode dat deze zelfstandige ook bestuurder was.
De vzw kan ze wel (proberen) verhalen op de bestuurder zelf (maar zonder enige voorrang in de samenloop).

Was de zelfstandige persoon bestuurder in meerdere rechtspersonen, dan kiest het sociaal fonds er de meest vermogende uit - immers geldt de hoofdelijkheid.

Hierover bestaat er rechtspraak:
Cass. 6 juni 1988, nr. 609.
GwH 6 maart 2014, NJW 2014, nr. 313, 932.

Hetzelfde zou volgens het artikel van het KB gelden ten opzichte van vennoten.

In vind dit ongelooflijk: een bvba, nv, vzw, ... draait op voor de sociale bijdragen van een bestuurder zonder dat ze iets mee te maken heeft, zonder dat ze enige vat hierop heeft (en mogelijk zelfs niet weet dat de persoon een zelfstandige activiteit (in hoofd- of bijberoep) uitoefent, laat staan of hij zijn bijdragen betaald heeft).
Of nog straffer (maar hierover heb ik geen rechtspraak gevonden): je bent zelfstandige, je koopt een aandeel van een nv (en wordt vennoot), en vervolgens ga je failliet: dan draait de nv op voor jouw sociale schulden (en mag dan maar proberen te verhalen op jou).

Vraag is dus: heeft iemand hier ervaringen mee?
Valt dit vaak voor?
Valt hier iets tegen te doen? (Behalve in de politiek gaan en de wet wijzigen ;-) )
Hoe kan je zulke vorderingen vermijden?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2017 22:57

Wil ik zelf ook wel weten...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2017 08:36

Dit kom je meer voor dan je denkt, van wat betreft aandeelhouder dit heb ik nog nooit gehoord wel als zaakvoerder, het is daarom dat men soms buitenlandse vennootschappen zoals een ltd zaakvoerder laat zijn, 10 jaar geleden heb ik zo een geval gekend, en men heeft dan in de UK de vennootschap laten ontbinden en men heeft hier de vast vertegenwoordiger niks kunnen doen.

En als de zaakvoerder zijn sociale wetten niet betaald dan is het de vennootschap die opdraait voor zijn rsz, dit is toch maar normaal, de werkgever betaald toch ook de rsz voor zijn werknemers.

In de meeste vennootschappen word de rsz altijd door de vennootschap gedragen van de zaakvoerders, allez bij mij was dit toch ook zo.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2017 18:49

Dit kom je meer voor dan je denkt, van wat betreft aandeelhouder dit heb ik nog nooit gehoord wel als zaakvoerder, het is daarom dat men soms buitenlandse vennootschappen zoals een ltd zaakvoerder laat zijn, 10 jaar geleden heb ik zo een geval gekend, en men heeft dan in de UK de vennootschap laten ontbinden en men heeft hier de vast vertegenwoordiger niks kunnen doen.

En als de zaakvoerder zijn sociale wetten niet betaald dan is het de vennootschap die opdraait voor zijn rsz, dit is toch maar normaal, de werkgever betaald toch ook de rsz voor zijn werknemers.

In de meeste vennootschappen word de rsz altijd door de vennootschap gedragen van de zaakvoerders, allez bij mij was dit toch ook zo.
Problem Lowie is dat een rechtspersoon (bv vzw) die helemaal geen vergoedingen betaalt = puur vrijwilligerswerk, toch kan opdraaien voor de sociale schulden die de persoon (bestuurder) elders heeft. (Voor vennootschappen heb ik hier ook minder compassie mee).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2017 18:56

Dit heb ik nog niet gezien, en van VZW heb ik ook geen verstand.

Heb wel mee gemaakt dat een vastvertegenwoordiger( soort zaakvoerder) wel aangesproken is voor de betaling van rsz schulden, maar daar hebben ze niks kunnen aan doen, want ik weet dit zeker want heb de briefwisseling gedaan voor deze persoon, nu een 4 a 5 jaar geleden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Topic Starter
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2017 21:19

Dit heb ik nog niet gezien, en van VZW heb ik ook geen verstand.

Heb wel mee gemaakt dat een vastvertegenwoordiger( soort zaakvoerder) wel aangesproken is voor de betaling van rsz schulden, maar daar hebben ze niks kunnen aan doen, want ik weet dit zeker want heb de briefwisseling gedaan voor deze persoon, nu een 4 a 5 jaar geleden
Nochtans is een vaste vertegenwoordiger (van een vennootschap bij een andere vennootschap) ook persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk als bestuurder. Als de rsz-schulden zich maw voordoen binnen de vennootschap waar hij vaste vertegenwoordiger is, dan kan hij naar mijn weten ook zelf aangesproken worden. Maar dat is de omgekeerde situatie (vennootschap heeft rsz-schulden) van degene die ik beschrijf (bestuurder heeft rsz-schulden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2017 07:49



Nochtans is een vaste vertegenwoordiger (van een vennootschap bij een andere vennootschap) ook persoonlijk hoofdelijk aansprakelijk als bestuurder. Als de rsz-schulden zich maw voordoen binnen de vennootschap waar hij vaste vertegenwoordiger is, dan kan hij naar mijn weten ook zelf aangesproken worden.).
Toch even off topic, wanneer de vennootschap die zaakvoerder is en waar voor de man de vaste vertegenwoordiger kan men hem geen rsz doen betalen voor de vennootschap als er geen geld van de vennootschap de zaakvoerder is.

Heb dit van zeer dicht mee gemaakt bij een faillissement van een GCV waar de zaakvoerder een LTD was, en ze hebben geprobeerd om de vastvertegenwoordiger de rsz te doen betalen, maar dit is niet gelukt.

Je heeft misschien hier al dikwijls gehoord van mij over LTD's, als ik een vennootschap voor iemand opricht zorg ik altijd dat de zaakvoerder een LTD is, en dit om de volgende redenen, alle werkende vennoten kunnen werknemer zijn met alle voordelen van dien.

Mijn 2 kinderen en ook mijn schoon kinderen hebben altijd en nu nog, werknemers geweest bij mij en nu nog in hun vennootschap, zelfs mijn vrouw,dit is de beste investering !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”