schulden feitelijk samenwonen

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

schulden feitelijk samenwonen

#1 , 07 sep 2017 16:06

2 personen wonen fetelijk samen. Ze hebben een gemeenschappelijke zicht en spaarrekening. Er zijn een deel schulden door nakend faillissement bvba (deel borgstelling) één van de partners. Andere partner heeft hier niets mee te maken. Kan deze partner voor het faillissement best een eigen spaarrekening openen om spaargeld zo veilig te stellen. Of maakt dat niets meer uit: m.a.w. gaat de fiscus dit toch opeisen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2017 16:35

Borgstelling en daar begint het.

Het zal de bank of andere waarborg getekend is dat NA het faillissement aan de deur zal komen kloppen om dit bedrag bij jullie te komen halen, deze borgstelling heeft niks te zien met de bvba.

Als dit een grote borgstelling betreft is dit mogelijks ook een persoonlijk faillissement erbij.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 07 sep 2017 16:44

Maar mijn vraag: mijn partner staat persoonlijk borg. Ik niet. We zijn niet gehuwd en hebben geen samenlevingscontract. Als ik NU het geld van de gemeenschappelijke rekeningen naar een nieuwe persoonlijke rekening overbreng - bij dezelfde bank -dus VOOR het faillissement, kan de bank dit dan opvorderen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 sep 2017 16:48

Er kan enkel beslag worden gelegd op de bezittingen van de partner met de schulden.
Indien er een bank/spaarrekening is op twee namen, dan enkel ten belope van de helft die toebehoort aan
de schuldenaar. Idem voor onroerend goed in onverdeeldheid.

Maar de persoon met de schulden mag zich niet opzettelijk verarmen door bv snel alles "weg te schenken".
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2017 16:55

Die transactie van versluizen van het spaargeld, zal zeker aan het licht komen en waarschijnlijk niet zonder gevolg blijven. U beseft toch ook dat dit niet héél erg netjes is naar de schuldeisers toe, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 sep 2017 16:55

Zoals asperger schreef men mag zich niet opzettelijk verarmen !

Bij een normaal faillissement gaat men de rekeningen uittreksels na tot 6 maanden ver, maar dit kan als er aanwijzingen zijn veel verder gaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 07 sep 2017 16:58

Waar ik impliciet naar verwees is de Actio Pauliana.
zie uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Actio_pauliana
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 sep 2017 20:13

Bij elk faillissement is het wel dit dat men even naziet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”