Instappen bij bvba?

freekvanootegem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Instappen bij bvba?

#1 , 07 sep 2017 05:11

Beste,

Ik ben volledig nieuw op dit fora en het is mijn eerste vraag, dus ik hoop dat ik jullie waardevolle tijd niet te veel verbruik. Maar ik zoek dringend naar enkele antwoorden voor mijn huidige dilemma.

Ik ben recent gecontacteerd door een horeca bedrijf (waar ik vroeger al voor werkte) om toe te treden in hun nieuwe bvba structuur (was vroeger een vof). Zij bieden mij aan om 'gratis' deel uit te maken van hun bvba (minder dan 1% aandeel) en om dan op zelfstandige basis voor hun te werken. Komt namelijk beter uit voor hen door besparing op kosten RSZ, belastingen, ... en ik kan dan ongelimiteerde uren werken.

Het bedrijf zou instaan voor de betaling van kwartaalbijdragen voor zelfstandigen, indien ziekte zou ik de eerste maand worden uitbetaald zoals een normaal werknemer.

Het klinkt allemaal wel mooi, maar is het wel verstandig om zelfstandig te worden? Wat zijn hier de valkuilen?
Moet ik een hoger uurloon vragen om extra kosten/lasten op te vangen die gepaard gaan met zelfstandig worden?

Ik moet deze week beslissen indien ik er in deze hoedanigheid in wil stappen, dus alle hulp is zeer welkom en heel geapprecieerd!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2017 07:22

Blijf er vanaf zeker als het voor de horeca is.
Geen verlofgeld,bij ziekte pas geld na 30 dagen en een kleine vergoeding.
Geen einde jaars premie.
Wat gaat men betalen voor je pensioen het aller minimumloon.

En het aller belangrijkste je zal een schijnzelstandigen zijn, zal niks te zegen hebben
Blijf er van weg .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 sep 2017 09:02

Een raad blijf er ver vanaf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 08 sep 2017 14:48

Je kan de situatie met een korte quote uit jouw verhaal samenvatten:
Komt namelijk beter uit voor hen
En daar stopt het. Voor jou zijn er amper voordelen, die niet opwegen tegen de waslijst aan nadelen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”