Deur-aan-deur verkoop liefdadigheid...

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Deur-aan-deur verkoop liefdadigheid...

#1 , 30 aug 2017 13:26

Een vraagje dat bij me opkwam naar aanleiding van een nogal bizar uitziende dame die kwam aanbellen voor "de dierenbescherming". Aangezien ik er weinig vertrouwen in had, heb ik vriendelijk bedankt. Bleek achteraf (gehoord van buren) dat deze vrouw wel vaker rond komt in naam van "de dierenbescherming" maar nergens verbonden is aan enige VZW of wat dan ook.

Nu was mijn vraag: hoe zit dit wettelijk in elkaar? Dikwijls komt met rond met bijvoorbeeld koeken voor een school. In onze kleine gemeente zijn maar 3 scholen, en iedereen is meestal wel op de hoogte dat dit soort acties gaande zijn, dus daar weet je de "legitimiteit" er wel van. Idem met de verkoop van bloemen van Kom-op-tegen-kanker: je ziet wel dat het om de bewuste plantjes gaat, met een plastiekje met opdruk errond.

Maar dikwijls staan er mensen met een meer "mistig" doel voor de deur met de vraag om een milde bijdrage. Uiteraard kan ik gewoon vriendelijk bedanken en de persoon wandelen sturen, maar kan ik ook op één of andere manier aan zo'n persoon vragen of zij kunnen staven wat ze vertellen? Moet iemand die komt verkopen in naam van bijvoorbeeld een opvangplaats voor dieren, dit wettelijk op één of andere manier kunnen aantonen? Mag men zo maar deur aan deur verkopen zonder leurderskaart of zijn dit sowieso "gedoogtoestanden" die eigenlijk wettelijk niet geregeld zijn? Graag uw opinie. (Geen idee waar ik dit topic moest plaatsen, dus verplaats gerust naar het correcte forum indien nodig).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 30 aug 2017 13:50

Ik weet het ook niet, maar het is alvast een vraag waar ik ook eens het antwoord op zou willen weten. En door een reply te plaatsen kan ik het nu ook makkelijk volgen zie!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2017 14:13

Dikwijls komt met rond met bijvoorbeeld koeken voor een school.
vroeg die gewoon geld, of verkocht ze iets? want daar zit wel een verschil in?
http://4depijler.be/handboek/fiscale-attesten/verkopen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2017 14:23

Interessant artikel. Als er bij mij aan de deur aangebeld wordt, is het meestal om te verkopen, niet om zomaar geld te vragen.

Maar in het geval van die dame die zomaar kwam aanbellen: zij zal waarschijnlijk nergens iets gemeld hebben en komt rond in naam van een instantie waar ze helemaal niet aan verbonden is. Hoe kan ik dit als particulier controleren? Ik kan moeilijk zeggen: "Wacht, ik ga eerst eens bellen naar de organisatie waarvan u beweert deel uit te maken, om te zien of alles wel OK is." Of is dit een beetje "zie zelf maar wat je doet, en als je het niet vertrouwt, dan koop je gewoon niet"? (Ik denk dat het zo zal zijn, eigenlijk... Kinderen die in naam van de school rondkomen, hebben daar immers ook geen legitimatie van bij).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 30 aug 2017 14:27

Ik vraag, tenzij het bv scouts in uniform zijn oid, steeds een bewijs. Soms laten ze een leurderskaart zien en beweren dat dat een bewijs is (wegens door de overheid uitgereikt), soms hebben ze niets. Als ik het niet vertrouw, zeg ik dat ik even de politie ga bellen. Gewoonlijk zijn ze (en soms ook hun wagen) verdwenen voor je met je ogen kan knipperen. Raar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 aug 2017 16:52

Beste,

De verkoper, in de zin van art. 7 van het KB van 24 september 2006, moet zich “herkenbaar maken door middel van een kenmerk dat het mogelijk maakt om de operatie te identificeren" ( bijv. door een badge e.d.

Mvg,

Van Camp

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2017 17:03

Ik kom hier regelmatig café kennis tegen en die doen na hun werk verkopen van bloemen en plantjes, en zij verzinnen wel wat, deze week is het voord club van valschermspringers en de andere week voor de moto-club enz..
Ik kan je verzekeren dit duurt al zeer vele jaren(meer 20 jaar) dat dit een zeer grote bijverdiensten is en on belast !!!
Heb nog nooit gehoord dat zij miserie hebben gehad en ze lopen de helft van Oost-vlaanderen af.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 30 aug 2017 17:45

Hier ook al zo'n "inzamelactie" gezien door jongeren, ook om legitimatie gevraagd, verstonden ze ineens geen Nederlands meer en moesten blijkbaar elders zijn. ALtijd oppassen met zo'n zaken.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 30 aug 2017 23:15

Bij het controleren van zo'n organisatie ... kwam ik uit bij bij een firma in onze stad en bij een kapster ergens in O Vlaanderen.
Verder onderzoek bleek die firma eigendom te zijn van een Ltd in Gibraltar en in Jersey.
Grootste aandeelhouder woonde te X - en NBB had voor de laatste jaren geen balansen ontvangen
Dus het nodige naar fod economie - BBI en dienst Ecofin ....

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”