Werken als zelfstandige in een BVBA

motje
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Werken als zelfstandige in een BVBA

#1 , 27 aug 2017 10:00

Beste,

Ik ben 26 jaar en een niet uitkeringsgerechtigde werkzoekende. Ik heb een aanbod gekregen om in een klein cafeetje te gaan werken als zelfstandige. Dit is een BVBA en de bazin zou mijn sociale bijdragen betalen. Ook zou ik zogezegd een klein deel van de aandelen moeten kopen. Ik zou 6 dagen per week alleen in het café staan van 16 tot ongeveer 22uur. Nu vraag ik me af of dit een goeie keuze zou zijn of niet. Hoe zit het met scheinzelfstandigheid ed?

Zelf geef ik de voorkeur om slechts halftijds als zelfstandige te werken en dit dan te combineren met een halftijdse job als werknemer (ivm opbouw van rechten). Of dit mogelijk is moet ik nog bespreken met de bazin.

Zijn er risico's verbonden aan werken als zelfstandige in een BVBA?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2017 10:21

Een gouden raad doe dit niet, als je aandelen krijgt dan ben je mee werkend vennoot en kan men dus geen schijnzelfstandigen zijn.
En in het zelfde café werken deels als zelfstandige en deels al werknemer dit vraagt om moeilijkheden !

Als zelfstandige, heb je geen 16% verlofgeld, heb je geen eindejaarspremie, heb je geen vaste uren en worden de overuren niet betaald.
Heb je ook geen gewaarborgd maandloon, als je ziek word krijg je na 1 maand ziekte een aalmoes en bij invaliditeit is dit ook een aalmoes.

Je heeft geen enkel voordeel met zelfstandig daar te gaan werken, maar het staat je vrij natuurlijk.

Veel zelfstandigen doen net het omgekeerd proberen arbeider te zijn in hun eigen BVBA, een betere keus !!

Mijn kinderen hebben altijd werknemer geweest bij mij, en nu den oudsten zoon is nog steeds werknemer in zijn eigen vennoodschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

motje
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2017 10:31

Een gouden raad doe dit niet, als je aandelen krijgt dan ben je mee werkend vennoot en kan men dus geen schijnzelfstandigen zijn.
En in het zelfde café werken deels als zelfstandige en deels al werknemer dit vraagt om moeilijkheden !

Als zelfstandige, heb je geen 16% verlofgeld, heb je geen eindejaarspremie, heb je geen vaste uren en worden de overuren niet betaald.
Heb je ook geen gewaarborgd maandloon, als je ziek word krijg je na 1 maand ziekte een aalmoes en bij invaliditeit is dit ook een aalmoes.

Je heeft geen enkel voordeel met zelfstandig daar te gaan werken, maar het staat je vrij natuurlijk.

Veel zelfstandigen doen net het omgekeerd proberen arbeider te zijn in hun eigen BVBA, een betere keus !!

Mijn kinderen hebben altijd werknemer geweest bij mij, en nu den oudsten zoon is nog steeds werknemer in zijn eigen vennoodschap.

Bedankt voor uw reactie. Als ik dan meewerkend vennoot zou zijn, heb ik dan risico's als het cafe bijvoorbeeld failiet zou gaan?
Ik bedoelde niet zelfstandige en werknemer te zijn in dat café, maar bv halftijds ergens anders gaan poetsen als werknemer en dan deeltijds in dat café als zelfstandige in bijberoep?

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 27 aug 2017 10:38

Beste,

Ik ben 26 jaar en een niet uitkeringsgerechtigde werkzoekende. Ik heb een aanbod gekregen om in een klein cafeetje te gaan werken als zelfstandige. Dit is een BVBA en de bazin zou mijn sociale bijdragen betalen. Ook zou ik zogezegd een klein deel van de aandelen moeten kopen. Ik zou 6 dagen per week alleen in het café staan van 16 tot ongeveer 22uur. Nu vraag ik me af of dit een goeie keuze zou zijn of niet. Hoe zit het met scheinzelfstandigheid ed?

Zelf geef ik de voorkeur om slechts halftijds als zelfstandige te werken en dit dan te combineren met een halftijdse job als werknemer (ivm opbouw van rechten). Of dit mogelijk is moet ik nog bespreken met de bazin.

Zijn er risico's verbonden aan werken als zelfstandige in een BVBA?

Alvast bedankt.
Een werkende vennoot is enkel zelfstandige indien hij niet in ondergeschikt verband werkt. Aangezien u spreekt over 'de bazin' en zij uw uren bepaalt zal u worden beschouwd als werknemer en niet als zelfstandige.

Halftijds als zelfstandige en halftijds als werknemer werken binnen dezelfde vennootschap kan enkel als het gaat om duidelijk onderscheiden functies. Veel succes om dat uit te leggen in de context van de uitbating van een café.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 aug 2017 10:41

Bij een BVBA eigenlijk niet, als je maar geen zaakvoerder word, en dan nog kan er weinig gebeuren met aandeelhouder te zijn.
De naam zegt het zelf Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid.

Als je het zou doen, teken niks voor een borg of een levering, want horeca is een rare sector, zeer veel faillissementen.

De vraag is wat ga je doen mocht er toch iets mislopen???, je kan niet stempelen.

Hoe zijn de cijfers van deze zaak ?

Waarom schrijven ze u niet in ??? eerste werknemer kost zo goed als niks voor de werkgever, de RSZ is 0% voor de eerste werknemer en onbeperkt in tijd !

Denk daar eens toch goed over na eer je u in zulke avonturen werpt, en je pensioen later ?? ik weet het het zijn zorgen voor later..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2017 10:44

Ik had graag eens een voordeel gehoord waarom je dit zou doen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

motje
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2017 10:57

Bedankt allemaal.

Waarom ik het zou doen is omdat ik zo vlug mogelijk werk wil vinden aangezien ik nu geen enkel inkomen heb. Het is een klein cafeetje waar ik regelmatig iets ga drinken. De bazin is erg vriendelijk en kwam zelf met dit voorstel. Ik weet dat men als zelfstandige geen eindejaarspremie of vakantiegeld krijgt, er geen rechten worden opgebouwd. Het lijkt me dus idd niet de beste optie maar mijn zoektocht naar een job als werknemer heeft tot nu toe nog niets opgeleverd.
De bazin heeft al eens iemand aangenomen als werknemer maar ze vond dit veel te duur.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2017 11:03

Wij weten hier niet wat je kan, maar als je bereidt ben om in de horeca te werken, dan kan je ook ander werk doen, en geloof me er is werk te krijgen momenteel, in een winkel of suppermarkt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 27 aug 2017 11:20

Een klein cafétje houd amper iets over voor hun zelf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1683

#10 , 27 aug 2017 14:12

dat stinkt!!
ver van weg blijven!!
met de witte kassa heeft de uitbaatster veel voordelen op gebied van inschrijven van werknemers

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”