uittredend vennoot

Elpi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

uittredend vennoot

#1 , 24 aug 2017 18:47

Beste

Ik heb momenteel een GCV, die ik met twee vennoten heb opgericht voor de zomer om een projectje uit te voeren.
A heeft 45%, B heeft 45% en C heeft 10%. Ik ben A. (A en B zijn zaakvoerders)
Juli is goed gegaan, Augustus wat minder, en als het zo verder gaat kan het zijn dat we een verlies zullen maken.
B heeft plotseling beslist dat hij niet meer wilt deelnemen aan het project. En wil uit de vennootschap treden en zijn oorspronkelijke investering volledig terugwilt. (Omdat hij de toekomstige inkomsten heeft berekend, en gemerkt heeft dat we wellicht verlies gaan maken)
Kan hij dit zomaar doen? Ik ga natuurlijk niet akkoord, omdat ik niet alle kosten wil dragen.

Alvast bedankt
Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2017 19:46

Wat staat er in de statuten voor het uittreden van de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elpi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2017 21:39

"...Elke wijziging of overdracht zal moeten goedgekeurd worden door een aandeelhoudersvergadering."

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 05:12

"...Elke wijziging of overdracht zal moeten goedgekeurd worden door een aandeelhoudersvergadering."
De meerderheid beslist dan, maar hem tegen houden om ontslag te nemen dit zal moeilijk zijn, maak een balans op en als je de boeken neerlegt zal hij ook mee betalen als oprichter, want hij is ook 100% mede verantwoordelijk voor de geleden schulden.

Als de 3de vennoot een stille is kan hem niks ten laste gelegd worden, is hij werkend vennoot is hij ook 100% aansprakelijk en ment gaat innen bij wie er geld zit.
Er is nog zo een spreekwoord als

Samen uit, samen thuis.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”