Uit BVBA stappen

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

Uit BVBA stappen

#1 , 22 aug 2017 11:48

Ik heb onlangs beslist om uit een BVBA te stappen waar ik 5% van de aandelen bezit en beheerden van ben ( geschreven in de statuten). We zijn in totaal met 5 aandeelhouders.

De situatie is hetvolgende, na een algemene vergadering heb ik via mail laten weten dat ik mijn ontslag geef als beheerden van de BVBA en tot en met midden November de functie zal uitoefenen van de dagdagelijkse taken en mee zal zoeken naar een vervanger voor mijn functie.
Ik zou ook graag als beheerder uit de statuten gehaald willen worden maar 1 van de aandeelhouders wil niet tekenen totdat een vervanger is gevonden voor mijn functie.

Kan 1 van de aandeelhouders en beheerders dit ontslag weigeren? Hoe kan ik me best indekken zodat ik niet meer verantwoordelijk ben voor de genomen beslissingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2017 12:02

Ja dit kan hij omdat u een statutaire zaakvoerder bent, was het een gewone zaakvoerder geweest was dit geen probleem.
Maar alles kan natuurlijk .

Dit ontslag zal aanvaard worden indien het gegeven wordt in zodanige omstandigheden dat het bestuur van de vennootschap er niet door wordt geschaad.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 26 sep 2017 11:19

Wat zijn de mogelijkheden om mij als statutaire zaakvoerder uit de statuten te laten halen indien een van de andere statutaire zaakvoerders / vennoten niet wil tekenen maar 4 van de 5 statutaire zaakvoerders mijn ontslag goedkeuren?

Daarnaast zou ik ook even willen informeren naar de verantwoordelijkheden van een statutair zaakvoerder. Ik zal vanaf November geen dagelijkse functie meer uitoefenen maar vermits we nu in het scenario zitten waar 1 van de zaakvoerders mijn ontslag als zaakvoerder in de statuten niet wil goedkeuren ben ik benieuwd wat legaal gezien mijn verantwoordelijkheden nog zijn vanaf November?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2017 11:56

Normaal gezien veranderd er niks aan je verantwoordelijkheid je bent nog zaakvoerder.
Ik persoonlijk zou me wenden tot de handelsrechtbank om mijn zaakvoerders schap te laten schrappen, door de rechter, best neem je een advocaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DriesS
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 26 sep 2017 12:34

Normaal gezien veranderd er niks aan je verantwoordelijkheid je bent nog zaakvoerder.
Ik persoonlijk zou me wenden tot de handelsrechtbank om mijn zaakvoerders schap te laten schrappen, door de rechter, best neem je een advocaat.
Bedankt voor je bericht. Staat er ergens geschreven wat legaal gezien de verantwoordelijkheden van een zaakvoerder zijn, in de statuten staat het niet expliciet vermeld?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 sep 2017 14:38

Dit staat wel in de vennootschap wet
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”