GCV

GCV

GCV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

GCV

#1 , 14 aug 2017 00:17

Beste,


Ik ben namelijk zaakvoerder van een Gewone Commanditaire vennootschap.
In onze statuten zijn de aandelen verdeeld als volgt; 50% zaakvoerder en 50% stille vennoot.

Mijn vraag is: als ik als zaakvoerder de samenwerking met de stille vennoot wil stopzetten, heb ik daar recht op?
Kan ik als zaakvoerder een nieuwe stille vennoot inschakelen? Hoe wordt het financieel aspecten geregeld?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 aug 2017 10:16

Eerst zal je een algemene vergadering moeten belegen en zal je met je stille vennoot moeten praten over het verkoop van zijn aandelen, dus als hij ze niet wil verkopen dan is dat zo want hij bezit de 50% van de aandelen,
Een GCV is geen speeltuin dat je zomaar zegt tegen de aandeelhouder je doet vanaf vandaag niet meer mee!!

1/ hij moet er mee akkoord gaan.
2/ als hij akkoord gaat dan zal je centen moeten overschrijven naar zijn rekening, want zo maar zegen het is goed dit telt niet bij eventuele misserie kan je daar problemen mee krijgen.

3/ als hij niet akkoord gaat dan kan je niks doen

Wat voor zin heeft het om een stille vennoot te vervangen ????
Dit heb ik nog nooit gehoord, hij mag sowieso niks doen in de vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GCV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 aug 2017 12:11

Beste,

de stille vennoot wou vanaf Oktober overschakelen naar zaakvoerder. Waar ik dus niet mee akkoord was.
Hierdoor ontstonden er wat miscommunicaties en problemen.

Daarom wil ik graag een andere stille vennoot inschakelen omdat ik een groter project in de toekomst voor ogen heb en de stille vennoot ook maar een aandeel had van € 1000. De vennootschap heeft dus geld nodig voor een toekomstig project

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 aug 2017 12:21

Aangezien jullie beiden slechts een aandeel van 1000 EUR hebben is een unaniem akkoord met de stille vennoot noodzakelijk.
En een stille vennoot kan ook niet zomaar een actieve vennoot worden zonder akkoord.

Op het eerste zicht lijkt zowel wat u wil als wat uw vennoot wil onmogelijk (zonder onderling akkoord).
Veel meer parate kennis heb ik niet (meer) over deze vennootschapsvorm.
Mogelijk zullen anderen aanvullen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2017 12:38

Jullie zitten in een patstelling, elk 50% inbreng wil zeggen dat allebeide voor 50% het voor het zeggen hebben.

Langs de andere kant wanneer de stille vennoot zaakvoerder wil worden is hij niet meer stil, en is hij ook zoals u 100% aansprakelijk wanneer er iets zou gebeuren.

Als je 100% van hem wil vanaf zijn zal je toch een nieuwe vennootschap moeten oprichten !

Wat met de eerste dan? hoe je het dan ook draait of keert het zal u dan wat geld kosten.

Ik weet niet wat jullie doen maar met 2000€ een vennootschap starten is toch om moeilijkheden vragen, je kan geen enkel serieus werk aannemen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GCV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2017 13:47

Beste,

We zijn toen met dat bedrag gestart maar dit is momenteel een ander bedrag op de bankrekening van de vennootschap natuurlijk.
Wij leveren diensten en geen producten, dus dit was toen mogelijk.

Over het geld van de stopzetting daar is geen probleem mee.
Maar natuurlijk is het zo dat ik alle kosten van de zaak op mij neem en ik diegene ben dat de zaak draaiend hou.
Dan moet er toch een oplossing zijn om toch geen volledige nieuwe vennootschap te moeten starten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2017 14:53

Maar natuurlijk is het zo dat ik alle kosten van de zaak op mij neem en ik diegene ben dat de zaak draaiend hou.
Dan moet er toch een oplossing zijn om toch geen volledige nieuwe vennootschap te moeten starten?
Dit is het juist de andere vennoot is een stille, die hoeft geen kosten meer te maken, en moet onder geen enkel voorwaarde nog kosten maken!
U schrijft dat u de zaak draaiend houd , wel het kan niet anders , of de stille is geen stille meer, jullie hebben dit ooit toch voor gekozen.

Maar als het je kan helpen, je mag en kan een tweede stille vennoot bij nemen, of een werkend vennoot bijnemen die kapitaal inbrengt, natuurlijk zal je stille vennoot er terug mee akkoord moeten gaan !

Het is niet zo simpel als je denkt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GCV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2017 15:16

als we een andere vennoot bijnemen, kunnen de aandelen opnieuw verdeeld worden toch?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 14 aug 2017 15:22

als we een andere vennoot bijnemen, kunnen de aandelen opnieuw verdeeld worden toch?
Als u stille vennoot ermee akkoord gaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 aug 2017 15:27



Mijn vraag is: als ik als zaakvoerder de samenwerking met de stille vennoot wil stopzetten, heb ik daar recht op?
Kan ik als zaakvoerder een nieuwe stille vennoot inschakelen? Hoe wordt het financieel aspecten geregeld?

mvg
wat verbiedt u een tweede vennootschap op te richten met een nieuwe stille vennoot?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 aug 2017 15:44

Een tweede GCV oprichten is natuurlijk het simpelste, maar dan ben je nog niet verlost van de eerste gcv, en de prov. belastingen en andere kosten blijven, die kan zomaar niet ontbonden worden zonder medewerking van de stille, en de stille zal zijn deel willen van het actief, dit is te zien hoe dit geregeld in in de statuten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”