Deurwaarder BVBA naar privéadres

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

Deurwaarder BVBA naar privéadres

#1 , 10 aug 2017 21:59

Hallo,

Ik heb onlangs een onderneming (bvba) overgenomen. Deze is gevestigd in een businesscenter. Deze onderneming heeft, zoals elke onderneming wel zal hebben, enkele schulden. Onlangs kwamen er deurwaarders naar mijn privéadres met een dwangbevel, en niet naar de maatschappelijke zetel (businesscenter). Kan dit wettelijk? In principe is er toch een scheiding tussen privévermogen en vennootschapsvermogen? Als reden gaven ze dat ze mij niet konden bereiken, ook al heb ik ze niet gezien op kantoor, noch heb ik ze telefonisch aan de lijn gehad. Wat kan ik hiertegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2017 07:47

Als u de zaakvoerder bent dan kan dit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 11 aug 2017 09:54

Is er geen eigendom van de onderneming dat zich op uw privéadres bevindt? Hangt van de sector af natuurlijk, maar dat alles in een businesscenter wordt bijgehouden, is meestal niet mogelijk.

Reclame

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 11 aug 2017 10:59

Mijn privéadres wordt nergens vermeld. Ikzelf werk vanuit die businesscenter dus ik hou daar alles bij. Heb thuis geen eigendom van de bvba zoals meubilair enz. Het gaat om een bouwonderneming

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 11 aug 2017 11:22

Gerechtelijk wetboek:

Art. 42.De betekeningen worden gedaan:
1° aan de Staat, (op het kabinet van de minister die bevoegd is om er kennis van te nemen of op het kantoor van de door hem aangewezen ambtenaar) of, indien het voorwerp van het geschil behoort tot de bevoegdheid van de Senaat of de Kamer van volksvertegenwoordigers, aan de griffie van de betrokken vergadering, onverminderd de in artikel 705 gestelde regels;
2° aan de provincie, op de zetel van het provinciebestuur;
3° aan de gemeente, op het gemeentehuis;
4° aan openbare instellingen, instellingen van openbaar nut en stichtingen, op de zetel van hun bestuur;
5° aan vennootschappen met rechtspersoonlijkheid, op de maatschappelijke zetel of, bij gebreke daarvan, de bedrijfszetel of, indien er geen is, aan de persoon of aan de woonplaats van een der beheerders, zaakvoerders of vennoten;
6° aan buitenlandse vennootschappen met rechtspersoonlijkheid, op hun maatschappelijke zetel, op hun filiaal of op hun bedrijfszetel in België;
7° aan in vereffening zijnde vennootschappen, op de maatschappelijke zetel of op de woonplaats van een der vereffenaars of, indien er geen vereffenaar is, aan de procureur des Konings in wiens rechtsgebied de laatste maatschappelijke zetel gevestigd was. De betekening aan de procureur des Konings mag gedaan worden door het afschrift van de akte aan een parketsecretaris of aan een parketjurist ter hand te stellen. De betekening aan de procureur des Konings geschiedt bij voorrang op elektronische wijze overeenkomstig artikel 32quater/1. In dat geval is artikel 32quater/1 § 2, vierde lid, niet van toepassing.


M.i. maakt de betekening op uw privé adres de betekening evenwel niet nietig.

Echter maakt deze mogelijk een sanctioneerbare fout uit in hoofde van de GDW.

Art. 533 GerW:

§ 1. Elke gerechtsdeurwaarder of kandidaat-gerechtsdeurwaarder die door zijn gedrag afbreuk doet aan de waardigheid van het gerechtsdeurwaarderskorps of die zijn plichten verzuimt, kan de in §§ 2 en 3 voorziene tuchtstraffen oplopen.
§ 2. De lagere tuchtstraffen zijn :
1° ten aanzien van gerechtsdeurwaarders, en kandidaat-gerechtsdeurwaarders :
a) terechtwijzing;
b) blaam;
c) een tuchtrechtelijke geldboete van 250 tot 5.000 euro die in de Schatkist wordt gestort;
d) uitsluiting uit de algemene vergadering en de Raad van de arrondissementskamer, de algemene vergaderingen en het directiecomité van de Nationale Kamer, de tuchtcommissie en de benoemingscommissie, gedurende ten hoogste vijf jaar, de eerste maal en tien jaar in geval van herhaling.
De tuchtrechtelijke beslissing tot veroordeling tot een geldboete wordt op verzoek van de tuchtcommissie, die wordt vertegenwoordigd door haar voorzitter, op eenzijdig verzoekschrift, uitvoerbaar verklaard door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de betrokkene zijn beroepswerkzaamheid uitoefent of het laatst heeft uitgeoefend.
De tuchtrechtelijke geldboete kan samen met een andere tuchtstraf worden opgelegd.
2° ten aanzien van kandidaat-gerechtsdeurwaarders, het verbod tot het verrichten van plaatsvervangingen gedurende ten hoogste zes maanden, de eerste maal en twaalf maand in geval van herhaling.
§ 3. De hogere tuchtstraffen zijn :
1° ten aanzien van gerechtsdeurwaarders en kandidaat-gerechtsdeurwaarders :
a) een tuchtrechtelijke geldboete van meer dan 5 .000 euro tot 25 .000 euro die in de Schatkist wordt gestort;
b) schorsing;
c) afzetting.
2° ten aanzien van kandidaat-gerechtsdeurwaarders, het verbod tot het verrichten van plaatsvervangingen gedurende meer dan twaalf maanden tot levenslang.
De tuchtrechtelijke geldboete kan samen met een andere tuchtstraf worden opgelegd.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 11 aug 2017 11:45

Oké dus een betekening is wel degelijk rechtsgeldig als ze naar privéadres komen ongeacht of er een bedrijfszetel is of niet. Maar mogen ze dan beslag nemen op privegoederen?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 11 aug 2017 12:18

Op privé goederen niet, neen. Maar uw vragen in combinatie met het statement dat de zetel van uw aannemingsbedrijf in een businesscenter gevestigd is doen toch ergens een lichte odeur van zwavel opstijgen. Wat is er exact aan de hand / waaruit bestaat uw activiteit exact en waar staan uw bedrijfsgoederen?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 aug 2017 12:29

Vennootschappen die bij een boekhouder, een postbus(wat niet mag), businesscenter, of in een studio waar niemand komt gevestigd is, doet voor een boekhouder altijd vragen rijzen.

Langs de andere kant doen sommige deurwaarders dit om te voorkomen dat gans het businesscenter weet heeft van de deurwaarder is daar gepasseerd, in bedrijven waar personeel werkt doet men dit ook soms.

Het personeel hoeft niet te weten dat de deurwaarder langs kwam omdat de rsz niet betaald is !

En het is zeker niet altijd voor is op te schrijven het kan ook een dagvaarding zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 aug 2017 12:42

kan men niet de eerste 3 jaar ook beslag leggen op je persoonlijke spullen bij een bvba?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 11 aug 2017 12:48

LeenW zal dat beter weten, maar ik dacht dat dat het geval was indien het kapitaal niet volstort was (onder voorbehoud, dit is echt niet mijn terrein).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 aug 2017 12:57

kan men niet de eerste 3 jaar ook beslag leggen op je persoonlijke spullen bij een bvba?
Neen en soms.

Het is te zeggen dat je de eerste 3 jaar hoofdelijk kan aansprakelijk gesteld worden, maar dit is niet automatisch, dit is voor inbreuken op het niet volgen van het buisnesplan, en onvoldoende kapitaal tegenover de omzet.

Maar een faillissement waar je zelf niet kan aan doen dan kan men je bezittingen niet aanslaan.

BV nu met het eierschandaal, als daar een beginner bij zit dis dit fataal, maar men zal hem persoonlijk niks kunnen doen als het een bvba is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2017 13:02

LeenW zal dat beter weten, maar ik dacht dat dat het geval was indien het kapitaal niet volstort was (onder voorbehoud, dit is echt niet mijn terrein).
Het kapitaal hoeft niet volstort te zijn, als men na 5 jaar bv failliet gaat dan zal de curator u persoonlijk aanvallen om de rest van het kapitaal te storten.
Het is ook daarom dat bij jonge zaakvoerder faillissement van hun bvba's de zaakvoerder zich zelf ook in faillissement laat stellen, en na de sluiting word hij met 99% zekerheid toch verschoonbaar verklaart.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 11 aug 2017 22:51

Op privé goederen niet, neen. Maar uw vragen in combinatie met het statement dat de zetel van uw aannemingsbedrijf in een businesscenter gevestigd is doen toch ergens een lichte odeur van zwavel opstijgen. Wat is er exact aan de hand / waaruit bestaat uw activiteit exact en waar staan uw bedrijfsgoederen?
Voor de overname bleek er een belastingschuld te zijn, waar ik niets van wist. Activiteiten bestaan uit het afwerken van gebouwen, dus materiaal wordt opgeslagen in een magazijn, naast de businesscenter waar de maatschappelijke zetel is en van waaruit ik werk qua administratie.

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 11 aug 2017 22:54

kan men niet de eerste 3 jaar ook beslag leggen op je persoonlijke spullen bij een bvba?
Dat is dan de bestuurdersaansprakelijkheid, maar geldt dat dan ook als de BVBA van 2010 is en ik het maar recent heb overgenomen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 12 aug 2017 08:52

Wat nam u over?
Daar hangt alles uiteraard van af. Koopt u bv. de aandelen over van een BVBA, dan koopt u niet alleen alles wat die BVBA bezit, maar ook de schulden en die kunnen weleens oplopen als de zaak al een tijdje niet goed draait.

Alleen het handelsfonds overnemen. U kunt de overname wel beperken tot de zaken die wél iets waard zijn, het zgn. actief (zoals de inboedel, het cliënteel en de stock). De overlater draait dan op voor het ‘passief’ of m.a.w. de schulden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”