Sportclub stopt! Wat met ons lidgeld en de clubkas

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Sportclub stopt! Wat met ons lidgeld en de clubkas

#16 , 08 aug 2017 21:49

Is er een bankrekening?
Banken laten sinds ca 2001 (afspraak tussen banken dateert van - dacht ik - 1998) naar mijn weten door feitelijke verenigingen een soort van standaard statuten opmaken om een rekening te kunnen openen. Ben niet zeker of alle banken dit op dezelfde wijze toepassen. KBC destijds alleszins wel.

Dus als er een bankrekening is op naam van de feitelijke vereniging, dan zal er mogelijk wel "iets" zijn qua regels.
Als er geen bankrekening is op naam van de feitelijke vereniging, dan wordt het nog interessanter, want dan staat het geld op persoonlijke naam. En heeft deze persoon dit dan gemeld in zijn inkomstenbelastingen?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Davyhinderyckx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 aug 2017 17:08

Er is een rekening maar op welke naam daar krijgen ook geen antwoord op

jef007
Berichten: 1681

#18 , 09 aug 2017 17:46

ik meen te weten dat een FV een eigen bankrekening kan hebben, wel één op naam van bvb de voorzitter of penningmeester met eventueel volmacht aan derden

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#19 , 09 aug 2017 17:46

GEEN eigen bankrekening!!! soory voor tikfout

Davyhinderyckx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 aug 2017 18:34

Kunnen wij als leden eisen op 1 of andere manier om die rekening eens te bekijken als ze op naam van de club staat.
Iemand die concreet weet wat ons te doen staat indien ze geen gehoor geven aan ons inzake de stopzetting en de clubkas

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 09 aug 2017 20:40

Naar de persoon toe kan je niets afdwingen. Als het een persoonlijke rekening is, dan heb je nog minder recht op inzage.
Mogelijkheden:
(1) aangetekende ingebrekestelling: dat je als lid een afrekening wenst, onder voorbehoud van alle rechten
(2) melding aan de fiscus (want als dit op een persoonlijke rekening toekwam, dan ligt er minstens een bijzondere bewijslast bij de houder van deze rekening.)
(3) naar de rechtbank trekken en op basis van het lidmaatschap jouw deel van de koek opeisen (evt. samen met andere leden). Extra risico als er verlies zou geleden zijn.

(1) kan je sowieso doen; je zou hierin stap (2) en/of (3) kunnen suggereren als een volgende stap. (Anders zie ik me genoodzaakt via de belastingdiensten of via de rechtbank over deze info te kunnen beschikken)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Davyhinderyckx
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#22 , 09 aug 2017 21:24

Ok bedankt
ik denk hiermee verder te kunnen.

LeenW
Berichten: 12828

#23 , 09 aug 2017 23:47

Op zich denk ik dat de club gewoon niet stopgezet kan worden. Zonder statuten is immers akkoord van alle leden nodig. Dus m.i. kunt u een ingebrekestelling versturen om te eisen dat de activiteiten voortgezet worden.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#24 , 09 aug 2017 23:51

Op zich denk ik dat de club gewoon niet stopgezet kan worden. Zonder statuten is immers akkoord van alle leden nodig. Dus m.i. kunt u een ingebrekestelling versturen om te eisen dat de activiteiten voortgezet worden.
Eén lid (of meerdere leden) zouden wel kunnen stoppen en hun aandeel opeisen.
En als niemand nog voortdoet, dan is er een feitelijke beëindiging van de activiteiten.

Twijfel ook of je het akkoord van alle leden moet hebben. Waarom zou een meerderheid van de leden niet volstaan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12828

#25 , 09 aug 2017 23:54

Een meerderheid is ok, wat ik bedoelde is dat een voorzitter dit niet eenzijdig kan beslissen. Zonder statuten staat hij niet boven andere leden.

Bruce Vercaemst
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 aug 2017 11:06

Beste Forum lezers,

Ik ben de voorzitter van de betreffende club.
Rekening staat op naam van de fietsclub die de naam draagt van mijn winkel.
Na een zoveelste meningsverschillen en ruzies heb ik samen met andere bestuursleden die volmacht hebben beslist om deze te stoppen in functie van mijn winkel.
Ieder lid alsook het bestuur heeft zijn kant van het verhaal!

Zelf zijn wij ingelicht van onze advocaat en word alles geregeld zoals het moet.

Jammer dat ze denken dat ik omdat ik een fietswinkel heb met het geld ga lopen en dat dit nu al de ronde doet in de buurt.
Zelf zal ik verdere stappen ondernemen want de winkel is mijn inkomen, en vind ik dat dit hier niet open en bloot op het internet geplaatst moet worden!!

@Davy, had van jou anders verwacht na al die jaren

Didymus
Berichten: 2061

#27 , 12 aug 2017 11:13

Welke stappen denkt u hiertegen te kunnen ondernemen? Noch uw winkel, noch uw persoon wordt hier vernoemd. U heeft daarentegen zelf uw naam hier bekendgemaakt.

Bezint eer ge begint, zegt een oud Vlaemsch spreekwoord.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 12 aug 2017 11:16

Ieder lid alsook het bestuur heeft zijn kant van het verhaal!

Zelf zijn wij ingelicht van onze advocaat en word alles geregeld zoals het moet.

Jammer dat ze denken dat ik omdat ik een fietswinkel heb met het geld ga lopen en dat dit nu al de ronde doet in de buurt.
Zelf zal ik verdere stappen ondernemen want de winkel is mijn inkomen, en vind ik dat dit hier niet open en bloot op het internet geplaatst moet worden!!
Je heeft 100% gelijk, dit forum dient niet om de vuile was buiten te hangen van een zelfstandige.

En zoals meestal zijn er twee verhalen aan een zaak, en hier heeft men meestal raad zonder te beseffen dat er misschien een totaal ander verhaal achter zit dit heb je met zulke forums !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#29 , 12 aug 2017 11:18

Welke stappen denkt u hiertegen te kunnen ondernemen? Noch uw winkel, noch uw persoon wordt hier vernoemd. U heeft daarentegen zelf uw naam hier bekendgemaakt.

Bezint eer ge begint, zegt een oud Vlaemsch spreekwoord.
Er kan wel in de buurt veel gerodeld zijn, en daar kan men wel iets tegen doen want dit forum is een begin van bewijs.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#30 , 12 aug 2017 11:21

Geroddel dat de voorzitter vanaf nu zelf in de hand werkt door hier zijn naam te openbaren. De kip en het ei...

Iemand hier een oprechte juridische vraag stelt zonder namen te noemen wordt hier openbaar afgedreigd omdat het de tegenpartij niet bevalt. Dat is pas zorgwekkend, want op dit forum (ik spreek niet over geroddel in de buurt) is voor zover ik dat kan nagaan niets ongeoorloofd geschreven.

edit: Ieder verhaal dat hier verschijnt is per definitie een in meer of mindere mate gekleurde versie van de waarheid. Dat is nog geen reden om de vraagsteller aan te vallen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”