terugbetaling rekeningcourant

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

terugbetaling rekeningcourant

#1 , 03 aug 2017 20:04

Ik heb geld geleend aan een vennootschap. Deze schuld staat geboekt op rekening courant binnen die vennootschap. Ik zou graag dit geld terugkrijgen. Diverse verzoeken ten spijt word er geen gevolg gegeven (aangetekende brieven). Welke mogelijkheden resten mij om mijn geld terug te krijgen ?
Welke rechtbank is eventueel bevoegd ? Koophandel ? Eerste aanleg ? Waar ik woon of waar vennootschap gevestigd is ? Heb ik recht op intresten ? Iemand die mij kan zeggen hoe dit best aan te pakken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
David12
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2017 03:32

Rechtbank van koophandel dacht ik. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechtbank_van_koophandel

Je kan zowel de rechtbank van koophandel kiezen van de plaats waar jezelf woont als degene waar het vennootschap gebaseerd is.

Wat betreft de interesten kan ik helaas geen antwoord geven. Je kan het natuurlijk altijd vragen in je vordering en het is de rechter die beslist of deze wordt toegekend of niet

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2017 08:43

U bent zelf vennoot ?

zijn daar papieren van overeenkomsten van ??

Aan wie heb je dit geleend aan de vennootschap zelf of aan een vennoot.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 aug 2017 09:19

Eigenlijk kan je maar een rekening courant hebben als vennoot, een buiten staander kan nooit een R/C hebben in een vennootschap, tenzij mijn geheugen mij in de steek laat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2017 15:32

dank vd reacties..is idd een RC als vroegere vennoot, diverse verzoeken ten spijt werd dit nog steeds niet terugbetaald, maar een buitenstaander kan ook geld lenen aan vennootschap, een financiele instelling is ook een buitenstaander. ik dacht dat rechtbank van koophandel enkel geschillen tussen handelaars "beslecht" ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2017 17:47

Natuurlijk kan iedereen geld lenen aan aan vennootschap maar dit komt dan nooit op de R/C, en zijn er overeenkomsten of contracten !!
Als je geen contract of overeenkomst heeft hoe ga je dit bewijzen?

wanneer het bedrag niet hoger is dan 1860€ dan is dit voor de vrederechter en zijn er minimale kosten.

Is het bedrag hoger dan zal je best een advocaat onder de arm nemen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 06 aug 2017 19:49

Vrederechter is bevoegd tot €2500 dit gaat verhogen tot €5000.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2017 22:33

is meer dan 10.000 €. boekhouding vennootschap is bewijs, rekeninguittreksels,....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2017 07:14

Als je enkel de boekhouding heeft van de vennootschap als bewijs, wens ik je zeer veel sterkte en zeer veel geduld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 aug 2017 11:53

Misschien eerst eens naar een onafhankelijke boekhouder stappen om te weten te komen hoe zo'n lening normaal gezien verwerkt wordt?

Fortuin
Berichten: 1013

#11 , 07 aug 2017 21:16

Rekening courant is op elk moment opeisbaar. Ik veronderstel dat er ooit wel een overschrijving geweest is met bv. een mededeling, "lening op rekening courant" of zo?

Rechtbank van koophandel is bevoegd. Indien de vennootschap het niet geweldig doet is het misschien mogelijk een kortgeding aan te spannen met vraag aan de rechtbank om dit bedrag te blokkeren op een speciale derdenrekening -- zo ben je in principe zeker dat je je geld nog zal terugkrijgen.

thea17
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 aug 2017 10:31

thnx "Fortuin" voor de directe reactie. rechtbank koophandel zetel maatschappij of waar ik woonachtig ben ? enige wetteksten hierover ?

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 09 aug 2017 14:42

Waarschijnlijk wel, maar kan ze nu niet meteen vinden. :-) Neem een advocaat onder de arm. Indien u de zaak wint zal de vennootschap een rechtsplegingsvergoeding moeten betalen (forfaitair). Zie https://www.advocaat.be/DipladWebsite/m ... oeding.pdf.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 aug 2017 15:19

R/C moet onmiddellijk terug betaalt worden, geen probleem .

Maar stel de vennootschap heeft dit geld niet voorhanden ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#15 , 09 aug 2017 15:27

Dan dagvaard je de vennootschap in faillissement en laat je de curator alle activa verkopen. Wel met opletten natuurlijk, maar is steeds een mogelijkheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”