wat na stopzetting zaak?

Redondo
Topic Starter

wat na stopzetting zaak?

#1 , 09 mar 2006 22:17

Hoi,

Wij hadden een zaak maar gaan deze stopzetten. Nu vroeg ik mij af, wat gebeurd er met al de bezittingen van de zaak (kleding, etalagepoppen, kassa).

Ik heb een aantal dingen aangeboden via ebay, maar ik vroeg mij of het het zit met de BTW. Ben ik verplicht, indien ik ??n van die dingen verkoop, om een factuur te maken met BTW? Momenteel is het ondernemingsnummer nog niet stopgezet, maar ik ga dit wel doen voor einde maart. Alles wat ik dan nog overhou, mag ik dit dan nog verkopen (bvb via advertenties of ebay). En moet ik dan daar nog BTW voor vragen??

Bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 10 mar 2006 20:13

Art.4.?1.Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig,met of zonder winstoogmerk,hoofdzakelijk of aanvullend,leveringen van goederen of diensten verricht...Art.53quater.(*) Zij die overeenkomstig artikel 50 voor BTW-doeleinden zijn ge?dentificeerd moeten hun identificatienummer aan hun...klanten mededelen...Art.51.?1.De belasting is verschuldigd :3?.door eenieder die op aan factuur...de belasting over de toegevoegde waarde vermeldt...Art.56.?2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt,genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die zij verrichten...(Wetboek BTW 3 juli 1969).

Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56,?2 van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5580 EUR...(K.B. nr.19,BTW-Kleine Ondernemingen 29 december 1992.)

(*)Art.70.?4.De niet in de ?? 1,2 en 3 bedoelde overtredingen van de artikelen...52 tot 54bis...worden bestraft met een geldboete van 25 EUR tot 2500 EUR per overtreding...(Wetboek BTW 3 juli 1969).

awomenonly
Berichten: 16
Locatie: kempen

#3 , 30 mar 2006 08:43

hallo,

ik heb ook een zaak gehad en alles verkocht aan opkoper en partikulieren.
helaas heb ik m'n byw moeten open laten tot dit achter de rug was.

Daarna heb ik na 3 jaar nog een controle gehad en heb 12000 euro moeten betalen, want ze zijn van de veronderstelling dat je geen terugval van verkoop kunt hebben op dat moment.
Raar ze, dus ze zijn in de veronderstelling als je stopt nog een heel deel dat je minder verdient dan van tevoren zwart geld is geweest dat ge ontvangen hebt en niet aangegeven hebt.
Ook hadden we een wagen van de zaak daar heb i alle btw van terug kunnen geven.Het jaar daarop een controle op controle weer betalen, ze willen een mens hier kapot in belgie.
nooit of nooit begin ik nog met een zaak, want een kleine zelfstandige pakken ze gewoon. De grote vissenlaten ze zwemmen.

Grts,

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”