Is een VOF een goede keuze?

AVercruysse
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Is een VOF een goede keuze?

#1 , 28 jul 2017 16:50

Hallo,

Mijn man en ik zouden graag aan een project beginnen, maar hebben hier nog wat vragen over.

Wij zouden een deel van onze woning willen verhuren als seminarieruimte. Klanten kunnen dan kiezen tussen een halve of hele dag vergaderen. En ze krijgen ook de keuze tussen verschillende eet- en drankformules.

Hier komen dus weinig kosten bij kijken, dus is er weinig risico aan verbonden. Is een VOF dan een goede keuze voor ons? Het feit dat hierbij weinig opstartkosten zijn lijkt ons interessant. Want in het geval dat ons project niet aanslaat, zouden we het gemakkelijk willen kunnen stopzetten.
Op welk gebied zijn wij persoonlijk aansprakelijk. Als een klant bijvoorbeeld zijn been breekt tijdens een vergadering, zijn wij dan aansprakelijk? Kunnen we hier eenvoudig een verzekering voor nemen om ons in te dekken?

Mijn man is zelfstandige in een IT bedrijf en ik werk als logopediste in het buitengewoon onderwijs. We hebben dus allebei een voltijds inkomen. We willen onszelf geen loon uitkeren uit de zaak. Klopt het dan dat we dan ook geen sociale bijdrage moeten betalen?
Kan de vennootschap huur betalen aan ons privé? Kunnen we deze huur pas van start laten gaan als we merken dat de zaak een beetje draait?
FAVV?
Kunnen we ook Verbruikskosten (internet, water, mazout en elektriciteit) aanrekenen?
Welke kosten mogen we inbrengen? Bbq, meubels, auto verhuren aan vennootschap, gsm...

Alvast bedankt voor te antwoorden!

Audrey

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jul 2017 17:06

VOF is een keuze zoals de cvha of de GCV ongeveer de zelfde zijn.
1/Je zal een vergunning moeten hebben van de FAVV, want drankjes en snakje serveren betaald aan derden.

2/Er zal zeker één van jullie beiden rsz moeten betalen nl de zaakvoerder deze is altijd verzekeringsplichtig ook al is hij dit onbezoldigd, maar dit zal op basis van bijverdiensten zijn, en gratis daar gaat momenteel de zon niet meer voor op, dit word in een akte toegelaten maar in werkelijkheid is dit anders.


3/ je moet elk jaar rsz betalen voor de vennootschap.

4/je moet ook elk jaar provincie belastingen betalen op de vennootschap.

5/ je moet een boekhouding voeren, of wel doe je dit zelf of wel via een boekhouder.

6/als je de centen niet uit de vennootschap haalt als loon betaal je u vennootschapsbelastingen, nu nog +/- 33%
en als je jaren nadien toch de vennootschap ontbind betaal je nog eens belastingen op deze centen.

7/je zal zeker een burgerlijk aansprakelijk verzekering moeten afsluiten

8/de huur kan, maar als dit interessant is betwijfel ik zeer, velen zeggen ja maar ik niet, omdat het een handels huur is en die is voor u belastbaar, zal meer zijn dan de vennootschap kan aftrekken. !
9/ dit zal moeten gekeurd worden door de brandweer op brandveiligheid.

Eer je die stap zet ga eens te rade bij een fiscalist, want ik denk dat jullie beiden ook een groot inkomen hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1683

#3 , 28 jul 2017 18:49

kunnen jullie niet beter alles aangeven ( en aftrekken) bij het zelfstandig inkomen van uw man?
hij betaalt zowiezo al sociale lasten

Reclame

Jackrussell
Berichten: 701

#4 , 30 jul 2017 21:04

Ik zou het toevoegen aan de onderneming van uw man. Een kwestie van het niet nodeloos ingewikkeld maken.

AVercruysse
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2017 20:24

Mijn man is zelfstandige bij zijn it bedrijf, samen met andere zaakvoerders. Dus daar kunnen we niet onze prive zaak aan toevoegen..

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”