Eigen firma starten vanuit het buitenland?

Olivar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eigen firma starten vanuit het buitenland?

#1 , 25 jul 2017 14:36

Hallo,

Ik ben momenteel in de situatie dat ik een eenmansfirma wil beginnen om als freelancer in de IT te werken.
Vermits ik momenteel in Tsjechie woon, zou ik normaal gezien hier een firma beginnen, maar mijn vriendin had een goed argument:

Kan ik een eigen firma beginnen in Belgie, terwijl ik nog in Tsjechie woon?
De rede is dat alles in het nederlands afhandelen eenvoudiger is voor mij betreffende papieren etc.
Maar kan dit wettelijk?

Ik veronderstel dat ik mijn belastingen in Belgie moet aangeven, en in Tsjechie de buitenlandse inkomsten dan?
Ik denk ook dat een vestigingsadres nodig was, welke ik op mijn ouders adres zou zetten.

Ik heb echter geen ervaring met deze praktijk en weet niet goed wat kan en niet kan.
Info, of links naar relevante info zou zeer welkom zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2017 14:57

Met een vennootschap zou dit geen probleem zijn maar met een één man zaak is dit praktisch niet mogelijk daar het uitbatingsadres altijd het adres is waar je woont, dus in Tsjechie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Olivar
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2017 15:25

Op zich heb ik er geen probleem mee als de éénmanszaak op mijn Tsjechisch adres staat, zolang ik dit in Belgie kan laten uitvoeren vanwege de taal.
Als dat geen optie is, dan zal het waarschijnlijk een zaak in Praag opstarten zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 25 jul 2017 15:33

Ik denk niet dat er een Belgische eenmanszaak in Tsjechië kan gevestigd zijn.
Het adres is nl niet Belgisch.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2017 15:38

Franciscus heeft gelijk, maar waarom geen kleine vennootschap ??

Zoals een gcv, cvoa die kosten niet zoveel voor de oprichtingen , en dan kan je deze maatschappelijke zetel plaatsen bij je ouders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 25 jul 2017 21:38

Laat die papieren in Tsjechië gewoon vertalen door een vertaler die je vertrouwt of zoek een notaris die Engels spreekt. Zal in Praag vast wel te vinden zijn. Het is geen Oeral of zo.

Je woont in Tsjechië, voert de onderneming vanuit Tsjechië, feitelijke leiding zit daar, etc. Het is de facto een Tsjechische onderneming dus. Natuurlijk kun je allerlei kunstgrepen toepassen, maar wie weet komt daar ook weer trammelant van.

De belastingtarieven zullen in Tsjechië ook vast lager liggen dan in België.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”