Lidgeld vzw

Fender
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lidgeld vzw

#1 , 23 jul 2017 15:56

Hallo ik heb een vraagje ik heb mij een 14 tal dagen ingeschreven voor gitaarlessen . ( was nog nooit lid van de club )
Vorige week kreeg ik een factuur voor de gevraagde lessen die zouden starten in september , ik heb deze betaalt .
Nog geen week later krijg ik een mail dat ze ermee stoppen wegens het wan betalen van de leden , ik zelf ben een nieuw lid en heb er nog niet 1 les gehad of geweest . Lijkt mij toch dat ze hun financiele problemen toen toch al wisten en ze de achterstallen van de wanbetalers daar moeten halen . Of hadden ze toch misschien kunnen zeggen we zetten u even op een wachtlijst tot alle lessen op punt staan .
Nu zeggen ze ons dat ze het materiaal zullen verkopen om openstaande facturen te betalen en dergelijke . Mocht er een positief saldo zijn die kans is klein ,krijgen we mss iets terug van het lidgeld.
Het betreft een vzw .
Ik ben hiermee helemaal niet mee vertrouwd en weet niet waar ik terecht kan voor een klacht en terug vordering van het lidgeld .
Wat moet ik doen ?

alvast bedankt
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2017 17:16

Het is een lidgeld en geen cursus geld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 23 jul 2017 18:48

Ts schrijft dat hij wel degelijk de cursus betaald heeft :
Vorige week kreeg ik een factuur voor de gevraagde lessen die zouden starten in september , ik heb deze betaald .
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2017 19:30

Ik begrijp dit anders !
Mocht er een positief saldo zijn die kans is klein ,krijgen we mss iets terug van het lidgeld.
Hier spreekt TS niet meer van het cursus geld, ik versta uit wat TS schrijft dat dit een VZW is en dat er gratis lessen zijn voor de leden.

Er is één voordeel aan een VZW die kunnen niet failliet gaan, de leden moeten het bijpassen bij ontbinding.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 23 jul 2017 19:42

TS zal het inderdaad moeten verduidelijken, want hij spreekt zichzelf tegen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 23 jul 2017 20:04

@ denlowie,

Vzw's kunnen wel degelijk failliet gaan. De bestuurders moeten er evenwel inderdaad over waken dat ze geen verplichtingen meer aangaan als ze weten dat ze die niet kunnen nakomen. Een kleine vzw past bmi best de "vrijwillige vereffening" toe ipv de "gerechterlijke" om bestuurdersaansprakelijkheid te (proberen) vermijden.

Zie https://www.vereniginginfo.be/nuttige-i ... sement/97/

Als het lid- of cursusgeld een aanzienlijke som bedraagt zou k (ev aangetekend) de terugbetaling vorderen op basis van het nog verkocht hebben van diensten (met betaling van lid- of cursusgeld) wetende dat ze niet zouden doorgaan. Zie url.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2017 00:34

@ denlowie,
Vzw's kunnen wel degelijk failliet gaan.
Failliet kan een vzw niet gaan:
De beperking tot bijkomstige handelsactiviteiten zoals hiervoor gesitueerd, leidt noodzakelijk tot de vaststelling dat "[e]en vzw als zodanig niet als rechtspersoon-handelaar [kan] opgericht worden, en die eigenschap niet [kan] verkrijgen door haar feitelijke bedrijvigheid. Zij kan dus als zodanig nooit failliet verklaard worden".
M. DENEF (ed.), De vzw, Brugge, die Keure, 2015, 19.

Ze kan natuurlijk wel in financiële problemen geraken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Fender
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2017 07:30

ik heb 404€ betaalt voor 30 lessen .

(Onder stuk kopie van het factuur )

Aantal Omschrijving Bedrag Totaal
1 x 30 lessen van 30 minuten / Gratis workshops + jamsessies / Deelname
Rockt' 2017-2018 gitaar
389,00 € 389,00 €
1 x Eenmalige administratiekost 15,00 € 15,00 €
Totaal 404 €

Vind dit eigenlijk nog steeds kunnen dat men op 1 week tijd laat betalen en het dan stopzet of men het nu cursuslessen noemt of lidgeld .ik ben t wel kwijt .

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 24 jul 2017 07:59

Vraag dat u op de hoogte wordt gesteld van de naam van de vereffenaar en dien een schuldvordering in voor het betaalde bedrag. Doe dat per aangetekend schrijven. Een VZW mag geen engagementen meer aangaan indien men redelijkerwijs weet dat niet meer aan de verplichtingen zal kunnen worden voldaan; anders komt de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders in het geding. Reageert men niet: naar de politie met een klacht. Hebt u weet van andere benadeelden? De timing lijkt me wel 'merkwaardig'. Bestaat die vzw reeds lang?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2017 10:57

@ denlowie,

Vzw's kunnen wel degelijk failliet gaan.

.
Wie kan er failliet gaan ?
Art. 2. De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement.
Dus een VZW is geen koopman, noch een handels vennootschap.

Een VZW die kan dus niet in faillissement gaan, maar er zijn een paar gevallen waar dit wel zo is, en de eerste faillissement van een VZW was bij vonnis van 13 oktober 1976 verklaarde de recbtbank van koopbandel te Brussel voor het eerst in Belgie een V .Z. W. failliet.

Welke activiteiten mag een VZW uit oefenen??

«De vereniging zonder winstgevend doel is die, welke niet nijverheids-of handelszaken drijft of welke niet tracht een stoffelijk
voordeel aan hare leden te verschaffen». (Art. 1, tweede lid, Wet
van 27 juli 1921).
Deze wettelijke bepaling lijkt aan de V .Z. W. elke uitoefening van een nijverheids- of handelsbedrijvigheid, ongeacht of deze al dan
niet met een winstoogmerk gepaard gaat, te verbieden.

Dus een VZW mag dus geen economische activiteiten doen, anders overtreden zij de wet, buiten een paar neven activiteiten maar de winst moet vloeien naar de zaak welke in de statuten zijn opgenomen.

Dus die VZW's die ooit in failliet gesteld zijn( een paar) die waren hun boekje te buiten gegaan !

Een VZW kan een gerechtelijke vereffening en een gerechtelijk aangestelde vereffenaar hebben die tot ontbinding leid van de VZW.

Maar dit is niet het zelfde als een faillissement.

Heb van redelijk dicht een gerechtelijke vereffening en ontbinding mee gemaakt van een vzw, waar niemand ook maar iets heeft moeten bij betalen, de opbrengst van de activa is naar het goede doel gegaan. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 24 jul 2017 15:29

via social media andere gedupeerden verzamelen en gezamenlijk klacht indienen wegens oplichting!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 24 jul 2017 16:58

Dit heeft inderdaad veel weg van oplichting!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2017 17:11

via social media andere gedupeerden verzamelen en gezamenlijk klacht indienen wegens oplichting!
hoe doe je dat zonder een klacht voor laster en eerroof te riskeren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38587

#14 , 24 jul 2017 18:27

Gezien lid van de vzw eens een ledenlijst vragen - moet ook uitgenodigd worden voor de algemene vergadering.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”