Statutenwijziging vzw

ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Statutenwijziging vzw

#1 , 05 jul 2017 08:58

Hallo Allemaal, kan er mij iemand advies geven in deze materie, ik zal kort de situatie schetsen.

Begin dit jaar ben ik zelf tesamen met 10 van de 15 andere bestuursleden uit een vereniging gestapt, omdat enkelen gewoonweg steeds hun zin deden, nooit rekening hielden met gemaakte bestuursbeslissingen en/of democratie.
De ontslagen, benoemingen en herbenoemingen werden volgens de Algemene vergadering vastgelegd en er werden statuutwijzigingen opgesteld en ondertekend door de resterende bestuursleden.
Op diezelfde Algemene Vergadering kwamen de resterende bestuursleden al aan met vervangende bestuursleden die onze taak en/of functie gingen overnemen, dus hiermee is er vervanging binnen een redelijke termijn en kunnen de uittredende bestuursleden ervan uitgaan dat hun ontslag aangenomen is.
Nu zijn we maanden verder ondertussen en we merken dat er nog steeds geen statuutwijziging is gepubliceerd in het Belgische Staatsblad.
Bij navraag blijkt dat het bestuur vindt dat de uittredende bestuursleden dit maar in orde moet maken en alsook de kosten dragen van deze statuutwijziging.

De uittredende bestuursleden zouden graag geschrapt worden uit deze vereniging, omdat niemand van ons nog wat met deze vereniging wil te maken hebben, maar wij waren van mening dat de vzw deze statuutwijziging moet in orde brengen en dragen, aangezien deze vzw blijft verder bestaan ?

Kunnen jullie adviseren wat wij moeten ondernemen in deze situatie ?
Bedankt alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2017 11:14

Ik veronderstel dat je met "statuutwijziging" geen "statutenwijziging" bedoelt?
In se heeft de wijziging van bestuurders niets te maken met de wijziging van de statuten.

Het is wel degelijk belangrijk dat de uittreding gepubliceerd wordt, want tot nader order zijn jullie nog steeds (mede en zelfs evt. hoofdelijk) aansprakelijk voor de vzw ten aanzien van derden. Maar ook de nieuw aangestelde bestuurders hebben er belang bij om de publicatie na te streven, omdat zij tot nader order voor de buitenwereld (tav derden) nog GEEN bestuurders zijn.

Omdat jullie zelf niet langer gemandateerd zijn intern, kunnen jullie ook niet langer namens de vzw publiceren (als dit voordien al het geval was - via handtekeningsbevoegdheid of een specifiek mandaat).
Twee wegen (vervolgens) te bewandelen:
(1) Een aangetekende ingebrekestelling sturen naar de vzw en naar de voorzitter, om hen aan te manen binnen de 7 kalenderdagen de documenten ter publicatie neer te leggen bij de Griffie van de Rechtbank van Koophandel (en hier afschrift van te bezorgen).

Indien na 2 weken geen (efficiënte) reactie:

(2) Via - ik dacht - rechtbank van eerste aanleg een lasthebber ad hoc aan te laten stellen die in naam en voor rekening van de vzw (en op kosten van de vzw) de publicatie kan doen - en daarbij ook de kosten van de rechtszaak verhalen op de vzw.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

ivan'hoe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jul 2017 14:08

Ik bedoelde idd wel "statutenwijziging" ipv "statuutwijziging" , typfoutje m'n excuses daarvoor "statuutwijziging" heeft uiteraard een andere betekenis.

Sinds de uittreding publiceren de uittredende bestuursleden idd ook niet meer namens de vzw en willen dit ook niet.
De nieuw aangestelde bestuursleden hebben hun mandaat opgenomen en publiceren wel namens de vzw.

Ik was ook van diezelfde mening dat het belangrijk is dat de uittreding gepubliceerd wordt, daarom ook mijn aanmaningen naar de vzw toe, maar blijkbaar zijn de huidige mandatarissen van mening dat dit allemaal nog tot het takenpakket van de uittredende bestuursleden behoort.

bedankt voor het advies

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”