Eigen eenmanszaak starten

GUEST00045
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eigen eenmanszaak starten

#1 , 17 jun 2017 19:00

Beste

Ik ben 18 jaar en zou binnenkort graag mijn eigen web-ontwikkeling bedrijf starten (eenmanszaak).
Vele laten het er heel simpel uitzien door te zeggen: "Gewoon ondernemingsloket gaan en bank en dan is het in orde binnen een mum van tijd".

Maar is het wel zo simpel?
Hoe zit het met ziekteverzekering en kindergeld?
Wordt dat nog betaald aan de ouders dan? Moet ik
m'n verzekeringen dat niet zelf betalen?

Zijn er in het algemeen van die dingen waar ik voor
op moet passen, of zeker moet weten?


Bedankt voor het lezen,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2017 20:16

Buiten het ondernemingsloket moet je u aansluiten bij een sociale kas dit is voor u ziekenbond en voor je pensioen, ja kindergeld dit krijg je natuurlijk niet meer iemand die gaat werken krijgt ook geen kindergeld meer
Wat verzekeringen betreft moet je een BA verzekering hebben.

Heb je een idee wat er overschiet van een zelfstandigen???

Als je 1000€ bruto ontvangt dan gaat daar vanaf

1/ 22% RSZ dus sociale kas

2/ je heeft dus nog 780€ over en dan gaat daar nog eens 40% belastingen vanaf , dus 360€

Is nog 420€ over voor u en voor de algemene kosten te betalen !

Dit is natuurlijk brut gerekend maar dit is de richtlijn !

!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jvc253
Berichten: 11

#3 , 19 jun 2017 08:12

Als ik je situatie hier zo bekijk dan stel ik me de vraag of je dit gaat doen als hoofdberoep of als bijverdienste als student. Want dat kan wel een aanzienlijk verschil maken voor deze zaken.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2017 08:18

Ik heb altijd geleerd en gehoord dat je altijd moet uitgaan van het slechtste geval, als er minder kosten zijn is dit mooi mee genomen, maar zeer veel bijverdieneners geven er na 3 jaar er toch de brui aan en moeten nog een pak euro's betalen, dit is ook een feit !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#5 , 25 jun 2017 17:39

Die belastingen gaan er toch pas vanaf nadat de kosten zijn betaald?

Enfin, ondernemen in België is ellende. Ik ben het wel eens met Lowie. Het lijkt aantrekkelijk te zijn, tot je overal de volle mep voor mag gaan betalen. Dan schiet er amper wat over. Die € 1.000 maken kost namelijk ook geld om nog maar niet te spreken over uren die je erin steekt. Het voordeel van een webdesignbedrijf is alleszins wel dat er geen gekke investeringen nodig zijn.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”