Startdatum vennootschap

Jvc253
Topic Starter
Berichten: 11

Startdatum vennootschap

#1 , 10 jun 2017 10:26

Ik had graag meer duidelijkheid gehad omtrent de effectieve startdatum van de vennootschap, in casu een BVBA.

Momenteel zitten we namelijk op het einde van Q2 en ik zou willen vermijden dat ik voor dit kwartaal nog sociale bijdragen moet betalen. Daarom zou ik liefst pas ten vroegste vanaf 01/07 van start gaan.
Maar om die BVBA op te richten moet dit nog langs de notaris en publicatie in staatsblad etc.

Vanaf wanneer mag ik effectief starten te werken (freelancing)?
Is dit
- datum waarop akte bij de notaris opgemaakt wordt
- datum van publicatie in staatsblad
- registratie ondernemingsloket

Indien het wachten is op publicatie in staatsblad kan ik toekomstige klant dan bevestigen dat ik bijvoorbeeld op maandag 03/07 bij hem opdracht kan doen met het risico dat de publicatie nog niet is geweest?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2017 10:38

je kan altijd starten in vennootschap in oprichting, dus reeds vandaag, maar je zou best persoonlijk maar op 1/07 starten maar deze datum heeft niks te zien met je start datum van je bvba, die betaald niet in kw maar per jaar!
voor de vennootschap in oprichting zie de wet op de vennootschappen art 60.


Art. 60. Tenzij anders is overeengekomen, zijn zij die in naam van een vennootschap in oprichting en vooraleer deze rechtspersoonlijkheid heeft verkregen, in enigerlei hoedanigheid een verbintenis hebben aangegaan, persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk, behalve wanneer de vennootschap binnen twee jaar na het ontstaan van de verbintenis het in artikel 68 bedoelde uittreksel heeft neergelegd en zij bovendien die verbintenis binnen twee maanden na voormelde neerlegging heeft overgenomen. In dit laatste geval, wordt de verbintenis geacht van het begin af door de vennootschap te zijn aangegaan.

Dus je kan onmiddellijk starten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 10 jun 2017 10:41

Je btw-nummer moet ook aangevraagd zijn als je btw-plichtig bent.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 10 jun 2017 11:57

Laat de notaris de vennootschap oprichten op 1/07. In principe kan een akte verleden worden, dat de vennootschap begint te bestaan vanaf 01/07.

Jvc253
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 10 jun 2017 15:07

Als ik bijvoorbeeld bij via securex een aanvraag wil indienen dan moet mijn akte reeds neergelegd zijn alvorens ik via hen BTW-nummer etc kan aanvragen.

Ik zie hier nog andere reacties om toch maar op 01/07 te starten. Wat is hier de reden voor?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2017 15:26

Je kan een BTW nummer aanvragen voor een vennootschap in oprichting !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 10 jun 2017 18:35

Geen BTW aangifte, geen sociale zekerheid te betalen voor dat kwartaal, etc.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”