Statutenwijziging

Has722
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Statutenwijziging

#1 , 09 jun 2017 20:12

Beste forumleden

Kan iemand eens stap per stap uitleggen hoe een statutenwijziging in elkaar zit voor een BVBA? Welke formaliteiten moet men naleven?


Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2017 21:04

Voor een BVBA heb je een notaris nodig !
Die de notaris of de boekhouder maakt een akte op, en men vergaderd bij de notaris en die publiceert dan die akte in het staatsblad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#3 , 11 jun 2017 11:43

Zonder meer informatie kan hier geen correct antwoord op gegeven worden. De juiste stappen hangen af van wat je juist wil wijzigen in de statuten (enkel wijziging bepaalde artikels/inkoop eigen aandelen/kapitaalverhoging of -vermindering/doelswijziging/...).

Reclame

Pokioki_99
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jul 2017 11:53

Allen,

Ik wil dit niet kapen, maar mijn vraag is feitelijk dezelfde:

Ik had graag een statutenwijzing gedaan voor een bvba; het betreft hetvolgende:

1) Doelswijziging nl. enkele activiteiten die al jaren worden uitgevoerd officieel mee opnemen in de statuten,

a. Ze adviseren om zo breed mogelijk te gaan, maar mogen hier ook activiteiten in horen die op eerste zicht niets met elkaar te maken hebben;
bv. financiele adviesverlening, renovatiewerken & muziekles ? Ik veronderstel als het geen activiteiten met beroepsbescherming betreft dat dat
geen probleem is ?

b. Wat is het nadeel van omzet halen uit "niet statutaire" economische activiteiten? Ik weet dat je sporadisch iets mag doen buiten je "core-business",
bv. consultant die zijn wagen verkoopt moet dat niet in zijn statuten hebben staan. Daarnaast heb ik ook begrepen dat klanten facturen kunnen
contesteren als je zaken aanrekent die buiten je "statutair doel" liggen. Maar is er voor de fiscus/staat ook een probleem als je bvba oorspronkelijk
opgericht werd met als doel het verkopen van electro toestellen, maar je al vijf jaar enkel keukens installeert bijvoorbeeld?

2) mbt. die doelswijziging, kan dat ook als het eigen vermogen negatief is. Er zijn, buiten de zaakvoerder, geen externe schuldeisers.

Alvast bedankt,

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”