Als VZW evenement organiseren op jaarmarkt.

kleinvraagje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Als VZW evenement organiseren op jaarmarkt.

#1 , 06 jun 2017 21:36

Hoi,

Even een vraagje.
Wij (enkele oud-leiders van een Chirogroep, aangevuld met enkele vrienden) hebben een VZW opgericht. De Chirogroep in kwestie heeft net nieuwe lokalen gebouwd, en door het organiseren van enkele jaarlijkse evenementen zouden wij het afbetalen van hun leningen wat willen verlichten.

Tot zover geen probleem.
Nu is er in ons dorp elk jaar een jaarmarkt. Een bevriende horeca-uitbater is van plan om dit jaar zijn zaak te sluiten. Hij bood ons aan om zijn zaak in naam van de VZW 'uit te baten' tijdens de jaarmarkt. Nu is onze vraag of zoiets Überhaupt mogelijk is..

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 07 jun 2017 09:54

VZW's die occasioneel een eetfestijn/pannenkoekenslag/etc organiseren waarvan de winst volledig naar de vzw stroomt moeten géén BTW-administratie voeren. Als dit evenwel een hoofdactiviteit vormt en je omzet boven de (vroeger) kleine 6.000€ uitkomt wordt de vzw BTW-plichtig. De nuance is "occasioneel" versus "hoofdactiviteit". Ga desnoods eens langs bij het BTW-kantoor voor uitsluitsel.

Natuurlijk kan de VZW de zaak "huren" en bv de drank vergoeden en de winst op zak steken. Stel evenwel een duidelijke overeenkomst op over de kosten en sta er op dat de uitbater hiervan een correcte factuur bezorgd. Concullega's doen soms lastig over vzw's / scouts die met vrijstelling van BTW concurreren. Zorg dus bij controle in orde te zijn en sluit ook een festiviteitenverzekering af (is niet zo duur)

LeenW
Berichten: 12837

#3 , 07 jun 2017 10:26

Concurrentieverstoring is inderdaad een belangrijk element. Het probleem hier lijkt mij dat het geen losstaand evenement is, maar wel onderdeel van een groter geheel, de jaarmarkt. Er is dus directe concurrentie met andere horecazaken.

Ik neem aan dat de nodige vergunningen al wel in orde zijn?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 07 jun 2017 21:55

Dat mag op die plaats maar ik zou toch zorgen dat er andere typische chiro activiteiten worden aangeboden ...
speciale acties rond de lokaalbouw.......

PS heeft chiro typische activiteiten 8_)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 jun 2017 22:04

Concurrentieverstoring is inderdaad een belangrijk element.
Concurrentie lijkt mij sowieso geen probleem. Dat is net het principe van het vrije marktprincipe.
Oneerlijke concurrentie mogelijk wel.
Voor de bescherming van de mededinging is het nastreven van een economisch doel op duurzame wijze vereist (art. I.1, 1º WER). Een jaarmarkt voldoet niet aan die omschrijving van "duurzaam" (tenzij je als vzw regelmatig jaarmarkten afschuimt en dus een zekere organisatie hierin aanbrengt).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12837

#6 , 07 jun 2017 22:24

Nochtans staat in zowat elk lid van artikel 44 btw-wetboek "de Koning kan, ter voorkoming van concurrentieverstoring, beperkingen opleggen" of iets in die aard. De vrijstelling voor vzw's mag geen aanleiding geven dat ze in concurrentie komen met de normale markt.

Ik ken zo het verhaal van een jeugdhuis vzw dat een klein festival begon te geven zonder btw nummer, maar naarmate de jaren vorderden begon het festival groter en groter te worden. Op een bepaald moment is toen ook gezegd geweest dat er concurrentieverstoring is naar de normale markt toe en werden ze btw-plichtig met zelf een jaar terugwerkende kracht.

In dit geval lijkt het om een eenmalig evenement te gaan, maar net omdat het op een jaarmarkt is waar er dus directe concurrentie met andere horecazaken gaat zijn op wat mogelijk de meest rendabele dag van het jaar is, durf ik niet goed zeggen of ze het zonder btw-nummer gaan mogen doen. Ik zou toch een ruling aanvragen bij het btw-kantoor.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”