herverkiezing tijdens AV vzw erkend sportclub

Leonelle
Topic Starter
Berichten: 11

herverkiezing tijdens AV vzw erkend sportclub

#1 , 01 jun 2017 22:10

hallo,
ik ben al een tijdje ingeschreven in een vzw door de sportraad district Antwerpen erkend sportclub.
tijdens de AV waren er 2 aanstellingen in de raad van bestuur, secretaris en voorzitter herverkiesbaar maar kregen hierbij ook te horen dat indien je je kandidaat stelde voor de open positie er een fors schuldenbedrag aan vast zat.
Ik vind dit nogal een rare beredenering want dit zou betekenen dat we nooit en ander secretaris of voorzitter kunnen aanstellen zonder dat deze de schulden over te nemen en deze mensen nooit van hun plaats gezet kunnen worden als ze slecht werk verrichten of niet :shock: .

mijn vraag is,
Kan dit zomaar??
en is het juist wat ze vertellen?
Welke instanties zijn hiervoor bevoegd??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 01 jun 2017 22:21

De vzw zal schulden hebben, niet de functies.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 01 jun 2017 23:01

Leden van een bestuur van een vzw net zoals die van de raad van een VME of leden van leiding van een jeugdvereniging kunnen of hebben een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid.

Een AV kan bij wanbeheer steeds weigeren de rekeningen goed te keuren.

Reclame

Leonelle
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 02 jun 2017 08:08

hallo,

ik dacht al zoiets, dat de VZW schulden heeft.

Maar kan ik me dan kandidaat stellen zonder maar iets van de schulden op mijn naam te hebben?
met andere woorden als ik bv: voorzitter wordt, ik niet aansprakelijk ben voor de schulden en later deze ook niet hoef te betalen.
Staan dan de schulden op naam van de VZW of op de personen die hier voor getekend hebben?

Ik ben er niet zeker van maar denk dat de schulden gemaakt zijn met een lening van de stad antwerpen voor het plaatsen van het clubgebouw waar we nu gehuisd zijn.

met vriendelijke groet

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 05 jun 2017 20:27

Misschien best al die zaken eens nagaan voor u zich kandidaat stelt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2017 20:42

Vergeet ook niet dat een VZW niet failliet kan verklaart worden, en dat de schulden door de leden moeten betaald worden !

Dit is soms geen katepis hoor
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”