Stille vennoot: mag dit?

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Stille vennoot: mag dit?

#1 , 24 mei 2017 15:27

Kan iemand me helpen? Ik begrijp dat een stille vennoot in een Comm.V. geen 'bestuursdagen' mag stellen. Maar mag hij/zij wel in de achtergrond werken (onbezoldigd), zonder formeel bestellingen te plaatsen, betalingen uit te voeren, enz.? Enkele voorbeelden:
- mag een stille vennoot een website maken voor de Comm.V.
- mag een stille vennoot publiciteits-mails versturen naar potentiële klanten?
- mag een stille vennoot een document schrijven dat door de Comm.V. wordt verkocht?
- ...

Alvast bedankt!
Helene

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2017 16:18

Neen een stille vennoot mag niks maar dan ook niks doen zelfs niet thuiswachten.

Een stille vennoot hoeft zelfs niet vermeld te worden in het staatsblad zo stil is deze.

Dus de drie punten die je aanhaalt mag hij zeker niet doen

Bij een faillissement zal de curator altijd proberen te achterhalen of de stille vennoot wel stil was, als hij je op één punt kan nemen, is de stille hij ook voor 100% aansprakelijk, je kiest ten andere om stil te zijn.

Een rechter had het er niet moeilijk mee dat een stille vennoot achter de schermen de werkende vennoot hielp met het ‘besturen’ van de comm.v (Gent, 20.02.2012) . Door dus bv. mee de boekhouding op te volgen, ‘promoveert’ u nog niet tot werkende vennoot.

Een stille vennoot die zich naar de buitenwereld toe als bedrijfsleider gedraagt, mag wel degelijk samen met de werkende vennoot aangesproken worden door de schuldeisers van de comm.v. Als de comm.v zelf krap bij kas zit, zal in zo’n geval de stille vennoot met extra geld over de brug moeten komen om het faillissement van de comm.v én zijn persoonlijk failliet als werkende vennoot af te wenden (Gent, 20.02.2012 en Gent, 03.06.2013) .


Er zullen wel hier of daar vonnisten geweest zijn dat men bepaalde dingen achter de schermen toe liet, maar dit is natuurlijk niet de regel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2017 10:30

Bedankt voor het snelle antwoord - dat is duidelijk!
Mag een stille vennoot wel voordelen in natura ontvangen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2017 10:35


Mag een stille vennoot wel voordelen in natura ontvangen?
Ja en mag ook een vergoeding of meedelen in de winst, dit is geen werken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 25 mei 2017 13:51

Hoe kan een stille vennoot nu voordelen in natura ontvangen van een Comm. V.? De vennootschap zou deze moeten aftrekken als kost, en aangezien daar geen "daden" tegenover staan zijn ze bijgevolg niet aftrekbaar (Artikel 49 WIB92).

Ik zou verder gaan dan Lowie, en zeggen dat er ook geen voordelen in natura ontvangen mogen worden. Omgekeerd gaat het (mogelijk) argument van een curator ingeval van faillissement als volgt: stille vennoot Y heeft X, Y en Z in natura ontvangen, dewelke in principe enkel aan zaakvoerders worden toegekend. Uit de samenloop van omstandigheden kan afgeleid worden dat Y achter de schermen een deel van de touwtjes in handen had.

M.i. is het enige wat de stille vennoot kan en mag ontvangen dividenden.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2017 13:06

Bedankt!
Opvolgvraagje: mag een andere vennootschap met rechtspersoon (bv. een BVBA) vennoot worden in een Comm.V? Stil of beherend?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2017 14:43

Dit word veel gedaan, zo wel werkend als stil
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 mei 2017 12:49

Dank alweer!!
Misschien moet ik een andere thread opstarten (?), maar nog een vraagje...
Stel, een natuurlijk persoon is werkend vennoot (Comm.V) of bestuurder in een NV/BVBA. Mag aan die persoon een managementfee worden uitbetaald (uiteraard mits geleverde prestaties)? of kan dat enkel voor vennootschappen?
Informatie die ik vind over managementfees gaan -altijd- uit van vennootschappen als bestuurder/vennoot...

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 28 mei 2017 22:47

Dat is een normale bezoldiging, in de volksmond "een wedde of loon". Ja, dat kan perfect. Hij (of zij) kan als zaakvoerder ook een deelname hebben in de winst. Dat noemt men een dan tantième.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mei 2017 08:35

Dat begrijp ik. Maar als de natuurlijk persoon een zelfstandige in bijberoep is, zou hij ook een factuur voor management-prestaties kunnen opmaken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 mei 2017 09:00

Wat je zegt is juist, maar dan zal deze natuurlijke persoon wel meer klanten moeten hebben dan die bvba alleen, want dit is schijn zelfstandig en dit komt na een tijd uit en dit kan veel centen kosten, an al de rsz dat je betaald heeft is voor niks geweest, en de bvba moet alle uren regulariseren bij de RSZ. enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 mei 2017 10:37

Oei, nee dat is -niet- de bedoeling! Alweer bedankt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 mei 2017 11:38

Oei, nee dat is -niet- de bedoeling! Alweer bedankt..

.
Maar heb je ooit je bedrijfsbeheer gedaan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HeleneRams
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 mei 2017 12:09

Dag Lowie,
De situatie is niet zo eenvoudig, en zelfs enkele ervaringsdeskundigen uit mijn omgeving kunnen me geen sluitend antwoord op een aantal vragen geven.

Dit is de situatie. Ik heb de mogelijkheid om in een bestaande Comm.V in te stappen, vraag is wat voor mezelf en voor de vennootschap het interessantste is.

- Ofwel stap ik in als werkend vennoot, met persoonlijke aansprakelijkheid dus - maar ik ken de andere vennoten nog niet erg goed, en wil mijn risico beperken. Mij -lijkt- er geen enkel probleem met de personen, noch met de boekhouding, maar het zijn geen vrienden of familie, en ik ben van nature (misschien té) achterdochtig.
- Ofwel stap ik in als stille vennoot, waardoor mijn aansprakelijkheid beperkt is tot de inbreng. In dit geval bekijken we of/hoe alsnog ik bepaalde prestaties kan leveren. Bv. zou ik als bijberoeper een website voor de vennootschap kunnen ontwikkelen, en die aan hen factureren (los van mijn betrokkenheid als stil vennoot). Als ik de 'criteria' goed begrijp zou dit toch niet als schijnzelfstandige beschouwd worden...?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mei 2017 12:40

Je kan onmogelijk een stille vennoot zijn en daar toch werken als zelfstandige, laat dit duidelijk zijn.

Waarom wil je perse een stille vennoot zijn ??

Als het voor de aansprakelijkheid gaat, dan zal je toch een andere vorm moeten zoeken.

Richt een bvba op en laat deze een werkend vennoot zijn en u bent dan al redelijk safe.

Vergeet niet als de commv. in faillissement gaat dat je 100% kan aansprakelijk gesteld worden, ze gaan het geld halen bij die genen die er geeft hoor, en dan kan men bij de aandeelhouder die maar 10% heeft het volledig bedrag eisen, als de anderen niks hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”