huurgeschil

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

huurgeschil

#1 , 23 mei 2017 14:24

ik huur sinds 2.5 jaar een magazijn. Bij de start van de huur heb ik samen met de eigenaar de meterstand van de elektriciteitsmeter genoteerd. De eigenaar zou het nodige doen bij de maatschappij om de meter ( en de facturen) op mijn naam te krijgen. So far so good.

Na 2 maanden heb ik nog geen factuur ontvangen van de elektriciteitsmaatschappij. Ik informeer bij de eigenaar die me vertelt dat het nog niet gelukt is om de meters op mijn naam te krijgen. Na 3 maand informeer ik terug met hetzelfde antwoord van de eigenaar.
Ondertussen stel ik vast dat het magazijn in bedenkelijke staat is en ik heb het vermoeden dat de eigenaar de elektriciteitsrekening zelf zal betalen als ik me koest hou over de gebreken van het gebouw.

Nu heb ik de huur opgezegd tegen 30.6.2017 en zegt de eigenaar me dat hij de elektriciteitsrekeningen ( die nog steeds op hun naam komen) zullen afhouden van mijn waarborg. Boekhoudkundig ga ik hier niet mee akkoord omdat de elektriciteitsrekening een kost is in mijn boekhouding. Als de eigenaar de rekening gaat afhouden van mijn betaalde waarborg, dan kan ik deze kosten niet in mindering brengen in mijn boekhouding.
Nu kan ik ook verbruik niet in rekening brengen omdat : 1. ik ze niet betaald heb en 2. omdat de facturen op naam stan van de eigenaar.

mijn vragen nu :
1. kan eigenaar mij nog vragen ( na 2.5 jaar) om die rekening aan hem te betalen ( ik veronderstel dat de eigenaar steeds de facturen betaald heeft)
2. als ik zou moeten betalen, hoe moet dat dan?
dient hij een factuur te maken? zodat ik tenminste toch dit factuur in mijn boekhouding kan stoppen?

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 mei 2017 19:59

Het is niet de eigenaar die de meterstand moet doorgeven, maar de huurder
Jij hebt het dus zelf gezocht

CityBird
Berichten: 792

#3 , 23 mei 2017 20:30

Het is degene die het energiecontract heeft afgesloten die de rekening betaalt, in dit geval dus de verhuurder. Dat verhaal van "dit is niet gelukt is" is complete onzin. Of dat doorgerekend kan worden hangt af van wat er hierover in de huurovereenkomst staat.

Verhuurder kan inderdaad de waarborg niet vrijgeven waarmee je als huurder inderdaad met een probleem zit. Enige oplossing is dan uitspraak van een rechtbank al dan niet in het voordeel van de huurder.

Reclame

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

#4 , 24 mei 2017 16:29

Jij hebt het dus zelf gezocht
??? wat heb ik zelf gezocht???

ik vraag hier enige juridische uitleg wat ik "morgen" moet doen
niet wat ik" gisteren" zou moeten gedaan hebben

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 24 mei 2017 17:18

Wie gaf de jaarlijks meterstanden door en wie heeft het contract getekend.

U verhuurder heeft meer dan 2 jaar betaald, en alzo aanvaard dat dit in de huur inbegrepen was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

#6 , 24 mei 2017 21:29

Het huurcontract met electrabel is nooit gewijzigd. Het is steeds op de eigenaar van het pand blijven staan.
Ik had van de eigenaar begrepen dat hij enkele pogingen gedaan heeft om het contract met electrabel op mijn naam ( huurder) te krijgen maar dit zou online niet gelukt zijn.
De eigenaar heeft elk jaar de meterstanden komen noteren en elke keer heeft hij me gezegd dat hij de overdracht nog moet regelen.

jef007
Topic Starter
Berichten: 1681

#7 , 01 jun 2017 13:11

kan de verhuurder een gedeelte van mijn betaalde waarborg afhouden bij einde huurovereenkomst als er nog een electriciteitsrekening moet betaald worden aan de verhuurder?
of kan de verhuurder enkel een gedeelte afhouden voor eventuele schade aan het gebouw?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 jun 2017 14:32

De huurwaarborg kan gebruikt worden voor alle verplichtingen van de huurder. Dus niet alleen voor huurschade, maar ook voor achterstallige huur, verschuldigde kosten, kortom, om het even welke schuld van de huurder aan de verhuurder.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”