Fotograaf op fuifen, festivals en privé-feesten.

Lelly
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Fotograaf op fuifen, festivals en privé-feesten.

#1 , 19 mei 2017 18:21

Hallo

Sinds vorig jaar ben ik mij gaan verdiepen in fotografie. Ik ben nog student en trek regelmatig foto's op fuiven, festivals en privé-feesten voor een opdrachtgever die zorgt voor de administratie. Nu voel ik dat ik genoeg ervaring heb om alleen foto's te gaan trekken en wil ik zelfstandig foto's trekken op fuiven. Jullie kennen waarschijnlijk wel party fotografen zoals Lumen Photography, Editz Photography en Ceedooo Photography die via Facebook werken. (Indien ik deze fotografen niet mag vermelden, gelieve dit te melden zodat ik het kan verwijderen uit mijn bericht). Zoek de pagina's op via Facebook als je deze niet kent...

Mijn concrete vraag: Mag ik gewoon een Facebookpagina aanmaken en foto's trekken voor fuiven? Moet ik iets registreren bij de overheid? En de belastingen? Heb ik ook een diploma bedrijfsbeheer nodig? BTW-nummer?

Het is helemaal niet de bedoeling om van dit mijn vaste job te maken, gewoon als bijverdienste (om mijn studies en kosten te betalen). Per maand zou ik ook maar enkele keren foto's gaan trekken. Ik heb ergens gehoord dat je voor een deel vrijgesteld kan worden (als student), don't shoot if I'm wrong. Ik zou alles legaal willen doen en vraag daarvoor advies.

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!
Met vriendelijke groeten
Lelly

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 mei 2017 23:05

U moet zelfstandige worden en btw nummer aanvragen. U kunt wel meteen de vrijstellingsregeling aanvragen. Inkomsten moeten uiteraard op uw belastingsbrief, maar je zit met een belastingsvrije som afhankelijk van uw omzet.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 20 mei 2017 00:56

U moet zelfstandige worden en btw nummer aanvragen. U kunt wel meteen de vrijstellingsregeling aanvragen. Inkomsten moeten uiteraard op uw belastingsbrief, maar je zit met een belastingsvrije som afhankelijk van uw omzet.
Dat is al een stap verder.
Eenvoudiger is om te werken via de regeling voor kunstenaars.
Vraag een kunstenaarskaart aan.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 20 mei 2017 08:36

U moet zelfstandige worden en btw nummer aanvragen. U kunt wel meteen de vrijstellingsregeling aanvragen. Inkomsten moeten uiteraard op uw belastingsbrief, maar je zit met een belastingsvrije som afhankelijk van uw omzet.
Dat is al een stap verder.
Eenvoudiger is om te werken via de regeling voor kunstenaars.
Vraag een kunstenaarskaart aan.
Valt fotograaf daar ook al onder?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2017 09:13

Dit kan met Payroll

smart.be

tento.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 20 mei 2017 12:28

U moet zelfstandige worden en btw nummer aanvragen. U kunt wel meteen de vrijstellingsregeling aanvragen. Inkomsten moeten uiteraard op uw belastingsbrief, maar je zit met een belastingsvrije som afhankelijk van uw omzet.
Dat is al een stap verder.
Eenvoudiger is om te werken via de regeling voor kunstenaars.
Vraag een kunstenaarskaart aan.
Valt fotograaf daar ook al onder?
Dus ja fotografie kan men interpreteren als een artistieke prestatie. Tenminste zolang de activiteiten occasioneel zijn, en je de vastgestelde bedragen niet overschrijd.
de definitie van artikel 1bis RSZ-wet: “Onder het leveren van artistieke prestaties en/of het produceren
van artistieke werken dient te worden verstaan de creatie en/of uitvoering of interpretatie van
artistieke oeuvres in de audiovisuele en de beeldende kunsten, in de muziek, de literatuur, het spektakel,
het theater en de choreografie.
Als de bedragen hoger worden, en je veel opdrachten hebt heb je nog 2 mogelijkheden: Zelfstandige ofwel via een artistiek interimbureau als T-interim.
Dat laatste is het eenvoudigst. Dan ben je als werknemer tewerkgesteld voor een bepaalde tijdelijke opdracht.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 mei 2017 20:18

”Art.3.§ 1. Dit besluit verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon, die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is...Art.10.§ 1. Behalve in de gevallen bedoeld in §2,5°, is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden vóór de aanvang van de zelfstandige beroepsactiviteit aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen waarvan sprake in artikel 20,§1 of bij de Nationale Hulpkas bedoeld in artikel 20,§3...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

“Art.XI.174.De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden.”(28 FEBRUARI 2013. - Wetboek van economisch recht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”