LTD in België

Janpolleke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

LTD in België

#1 , 07 mei 2017 11:27

In 2009 hebben wij op aanraden van onze toenmalige boekhouder een LTD opgericht. Was heel simpel. De formaliteiten in de UK werden voor ons geregeld.
Daar wij alleen zaken deden vanuit België heb ikzelf het initiatief genomen om te zorgen dat we alleen vennootschapsbelasting in België verschuldigd waren. Dus waren wij in de UK treaty non-resident.
Dus voor mij was dat in orde.
Daar onze maatschappelijke zetel wel de UK zit had ik aan onze boekhouder onlangs gevraagd of de komende brexit geen gevolgen zou hebben voor onze LTD. Het antwoord was neen.
Maar ben toch blijven zoeken naar informatie en dan heb ik gevonden dat onze LTD in de UK als DISOLVED staat.
Daar in de akten het adres van de hoofdzetel in de UK staat leek mij dit toch een probleem. Dus stel ik de vraag aan onze boekhouder, die helemaal op de hoogte is de constructie voor een LTD, moet dit niet gemeld worden. Al dagen geen antwoord, raar.
In België doen wij nog steeds zaken zonder probleem.
Maar ik heb hier op het forum een beetje een gelijkaardig geval gevonden waarbij de BTWnr werd ingetrokken nadat de LTD disolved was in de UK.
Dus ben ik bang dat dit voor ons ook het probleem zou kunnen zijn want eigenlijk heeft onze LTD in België geen Juridische basis.
Wat kunnen wij doen?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 07 mei 2017 14:43

nog even wachten tot" Lowie" terug is van zijn lunch en dan krijg je een volledig antwoord

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 07 mei 2017 14:57

Brexit heeft toch als gevolg dat alles dat nu als intracommunautair wordt gezien, binnenkort douaneregeling wordt?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mei 2017 16:39

Zeer eenvoudig als er staat dissolved wil zeggen dat je LTD niet meer bestaat in Engeland !!

Reden dat je in Engeland niet je jaarlijkse bijdrage heeft betaald, geen maatschappelijke zetel meer geeft en je u 6 maandelijkse verplichtingen niet heeft gedaan zoals je jaarrekening en je 6 maandelijks gegevens heeft bij gewerkt.

Als je me je gegevens eens in mijn PB zet zoek ik dit voor je wel eens uit, maar ik kan je nu al zeggen dat je problemen heeft, en is dit een bijhuis dat je in Belgie heeft ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 07 mei 2017 22:07

De vennootschap is ambtshalve ontbonden in het VK. M.a.w. ze bestaat niet meer. Dit heeft als gevolg dat het Belgische bijhuis eveneens ontbonden is. Geen idee of je die UK vennootschap opnieuw kan "opstarten"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2017 07:30


Geen idee of je die UK vennootschap opnieuw kan "opstarten"
Ja dit kan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#7 , 08 mei 2017 21:47

Ik zou eens advies gaan zoeken bij een serieuze boekhouder. Uw LTD in de UK dissolved betekent dat ook uw bijhuis (als u die constructie heeft) inactief is. Het is dan wel even de vraag om welke constructie het concreet gaat.

De vraag is waarom u precies een LTD nodig had.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mei 2017 09:48

Ik zou eens advies gaan zoeken bij een serieuze boekhouder. Uw LTD in de UK dissolved betekent dat ook uw bijhuis (als u die constructie heeft) inactief is. Het is dan wel even de vraag om welke constructie het concreet gaat.

De vraag is waarom u precies een LTD nodig had

.
Ik heb TS de nodige inlichtingen verstrekt via PB, want een serieuze boekhouder houd zich met een LTD niet bezig, en zeer weinigen kennen er iets van !

Ik heb toch enige jaren ervaringen, van de problemen met LTD's
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 11 mei 2017 08:59

Er kunnen best wel argumenten zijn om een LTD op te richten, maar dat zijn uitzonderingen, zeker als iemand in België onderneemt en verder niets te maken heeft met de UK. Ik ben dan ook wel benieuwd wat de reden van de keuze is geweest. Vaak zal het wel neerkomen op niet aansprakelijk willen zijn, maar daar ook weer niet al teveel moeite voor willen doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2017 10:19


Vaak zal het wel neerkomen op niet aansprakelijk willen zijn, maar daar ook weer niet al teveel moeite voor willen doen

.
De grootste reden en is het niet aansprakelijk zijn vanaf de eerste dag.

Daarbij komt het gestort kapitaal, bij een LTD is 1 £ voldoende, en men kan dit met één persoon oprichten.

Als bij huis in Belgie moet alle regels van België volgen ook elk jaar een jaarrekening neerleggen, wel mag het zelfde zijn zoals in de UK dus moet niet op de formulieren van de NBB.

Het interessantste is de LTD gebruiken als werkend vennoot en tevens zaakvoerder zijn, dan is er geen enkel risico bij een faillissement.

En er zijn nog zeer veel voordelen hoor!

Nadeel, kan in Belgie geen leningen krijgen en een bankrekening gaat maar ook moeilijk, de banken zijn de LTD niet graag.

Heb in het verleden ooit verzekeringen willen afsluiten bij een makelaar en die maakte problemen daarover, ik zei goed dan ga ik elders, en bij een grootbank kreeg ik onmiddellijk al de verzekeringen die ik wou op naam van de LTD.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 13 mei 2017 15:54

Niet aansprakelijk is ook niet in alle gevallen het geval bij een LTD. Als de constructie geen getrouwe afspiegeling is van de praktijk en de regels niet stipt worden nageleefd, zullen schuldeisers er in principe gaten in kunnen schieten.

Als er een stevige link is met de UK, ok, logisch dan een ltd, maar voor een groenteboer in Vorselaar die op de markt groentjes verkoopt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 mei 2017 16:19

Niet aansprakelijk is ook niet in alle gevallen het geval bij een LTD. Als de constructie geen getrouwe afspiegeling is van de praktijk en de regels niet stipt worden nageleefd, zullen schuldeisers er in principe gaten in kunnen schieten.
Heb je weet dat dit in Belgie al is gebeurt ???

Ik heb een redelijk aantal faillissementen van LTD's op de voet gevolgd en ik ken er geen enkele.

Bij de vergadering van het PV van bevinding was ik persoonlijk ter plaatse, met een klant die een faillissement had aanwezig.
De curator een zeer gekende kwam binnen, de klant zei dit is de gevraagde boekhouding, en zij keek er naar en zei " Oei een vennootschap onder Engels recht ! ze deed het dossier toe en vertrok met de rechter commissaris.

Na een 35 dagen na het vonnis is er altijd de vergadering der schuld eisers, wel op deze zitting is van de curator zelfs al de sluiting aan gevraag en 10 weken na het vonnis was deze zaak reeds gesloten.

Heb voor zeer veel mensen een LTD opgericht en heb er ook een groot aantal zien failliet gaan en die zijn nu allemaal opnieuw bezig, sommige terug met een LTD maar onder een betere vorm, andere met een andere vennootschap


Art 61 vennootschapwet De vaste vertegenwoordiger van de rechtspersoon die bestuurder of zaakvoerder en vennoot is in een vennootschap onder firma, een commanditaire vennootschap, een coöperatieve vennootschap met onbeperkte aansprakelijkheid of in een commanditaire vennootschap op aandelen is evenwel niet persoonlijk verbonden voor de verbintenissen van de vennootschap waarin de rechtspersoon bestuurder of zaakvoerder en vennoot is.) <W 2002-08-02/41, art. 2, 007; Inwerkingtreding : 01-09-2002>.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#13 , 13 mei 2017 17:30

Lowie heeft gelijk. Binnen de EER worden in principe alle vennootschappen niet aanzien als een fictie. Regels van vrij verkeer van kapitaal e.d. Daarnaast is een rechtspersoon een rechtspersoon. Of die nu iets (of niets) doet, dat maakt niet uit.

Persoonlijk zou ik zo'n structuur niet gebruiken, maar een UK Ltd zonder activiteit, waar een Belgische GCV onder hangt, daar kan men in principe onmogelijk de schade verhalen op de aandeelhouder. In principe zelfde met een bijhuis.

Daarnaast: holdingstructuren hebben bijzonder weinig substantie vereisten. In principe volstaat het om 1x per jaar naar het VK te gaan om bepaalde documenten te ondertekenen en het is in orde. Voor vennootschappen die aandelen bezitten in een buitenlandse dochter is dat dan ook voldoende.

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 13 mei 2017 23:04

Nee, geen concreet voorbeeld, maar het is maar om aan te geven dat als de zaken niet goed worden geregeld, men even goed in de problemen kan zitten met een LTD. Zie ook de teksten hierboven. In zo ongeveer elke zin staat "in principe".

Er zullen best situaties zijn waarin een LTD de aangewezen vennootschap is, maar even goed situaties waarin dat niet per definitie zo is. Goed advies is van belang en kan me niet aan de indruk onttrekken dat bij veel ltd-handelaren de nadruk eerder ligt op verkopen dan op fatsoenlijk adviseren.

En dan kom ik weer bij de vraag wat bv. een groentehandelaar zonder enige connectie met de UK er precies mee moet, zeker zonder gedegen advies...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 mei 2017 06:31


En dan kom ik weer bij de vraag wat bv. een groentehandelaar zonder enige connectie met de UK er precies mee moet, zeker zonder gedegen advies...
Er zijn zoveel andere handelaren die alles doen wat hun Boekhouder hen verteld, wel bij een LTD heb je in 99% van de gevallen een degelijke agent die instaat voor je administratie in de UK, daar betaal je 300€ per jaar voor en dan krijg je geen problemen zoals TS heeft, na nader onderzoek en mijn contact met TS was hij ook niet in orde zelfs in Belgie laat staan in de UK.

Alle 6 maanden heb je papierwerk voor de UK en deze moet 100% in orde zijn want daar zijn ze veel strenger dan hier in Belgie.

Mocht ik nu na wat ik weet morgen een zaak beginnen dan was het met een LTD.

PS. ik heb er een +/- 30 tal helpen oprichten, en neen nooit heb ik me laten betalen, en er zijn hier mensen op het forum die dit kunnen bevestigen, dit was en is nog steeds een hobby van mij, zelfs mijn benzine reed ik gratis !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”