Factuur na verkoop bvba

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Factuur na verkoop bvba

#1 , 02 mei 2017 22:20

Na de verkoop van de bvba 15 juli 2016, hebben we nog een factuur ontvangen. De datum van de factuur staat voor begin julie, maar deze is dus pas na de verkoop binnen gekomen. We hebben dit toen gemeld, en de factuur was geannuleerd, maat nu krijgen we toch weer een aanmaning.

Ben ik verplicht deze nog te betalen?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38595

#2 , 02 mei 2017 22:43

Wie heeft de goederen aangekregen jullie of de nieuwe eigenaars?
Waar zijn de goederen nu?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 02 mei 2017 22:47

Het is de bvba die de factuur moet betalen.
Eender wie er nu de aandelen van heeft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2017 23:44

Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Het was voor een dienst waarvan wij dachten reeds alles betaald te hebben maar waarvan zij beweren dat er nog extra uren gedaan zijn.

@asperger
Dus zelfs al is de factuur datum van voor de verkoop, geldt deze factuur nu voor de nieuwe aandeelhouders?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 mei 2017 23:49

Bedankt voor jullie antwoorden alvast.

Het was voor een dienst waarvan wij dachten reeds alles betaald te hebben maar waarvan zij beweren dat er nog extra uren gedaan zijn.

@asperger
Dus zelfs al is de factuur datum van voor de verkoop, geldt deze factuur nu voor de nieuwe aandeelhouders?
Neen, niet voor de aandeelhouders maar wel voor de bvba, de rechtspersoon dus.
Niet de aandeelhouder zelf, want dat is een natuurlijke persoon die geen schuld heeft.

Een bvba wordt verkocht met al zijn activa en passiva.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2017 00:08

Ok, dus samengevat;
Ondanks dat de datum van de factuur van voor de verkoop is, kan deze kost niet op mij persoonlijk verhaald worden (en kan er dus ook geen deurwaarder op deze zaak worden gezet)?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 03 mei 2017 00:15

Ok, dus samengevat;
Ondanks dat de datum van de factuur van voor de verkoop is, kan deze kost niet op mij persoonlijk verhaald worden (en kan er dus ook geen deurwaarder op deze zaak worden gezet)?
Neen niet als u de bvba al verkocht hebt (en alle formaliteiten daarrond correct vervuld) en de factuur een schuld is van de bvba en geen persoonlijke van uzelf.
De deurwaarder moet naar de bvba gaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mei 2017 07:49

U heeft met deze factuur niks te maken zoals asperger reeds schreef, het is de bvba die moet betalen punt.

Als oud aandeelhouder en zaakvoeder te zijn geweest, zou je toch ten minsten de werking van een vennootschap mogen kennen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2017 08:10

Ok, dus samengevat;
Ondanks dat de datum van de factuur van voor de verkoop is, kan deze kost niet op mij persoonlijk verhaald worden (en kan er dus ook geen deurwaarder op deze zaak worden gezet)?
Neen niet als u de bvba al verkocht hebt (en alle formaliteiten daarrond correct vervuld) en de factuur een schuld is van de bvba en geen persoonlijke van uzelf.
De deurwaarder moet naar de bvba gaan.
Bedankt voor de tijd en moeite om te antwoorden op m'n vraag, ik waardeer het erg!

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mei 2017 09:08

U heeft met deze factuur niks te maken zoals asperger reeds schreef, het is de bvba die moet betalen punt.

Als oud aandeelhouder en zaakvoeder te zijn geweest, zou je toch ten minsten de werking van een vennootschap mogen kennen.
Bedankt voor je bevestiging, denlowie.
Gezien ik nooit eerder een bvba verkocht heb, is dit onbekend terrein voor mij. En ondanks mijn vermoedens is het dan toch altijd fijn om even bevestiging te krijgen, waarvoor ik de kenners erg dankbaar ben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mei 2017 09:21

Bedankt voor je bevestiging, denlowie.
Gezien ik nooit eerder een bvba verkocht heb, is dit onbekend terrein voor mij. En ondanks mijn vermoedens is het dan toch altijd fijn om even bevestiging te krijgen, waarvoor ik de kenners erg dankbaar ben

.
Ik wil je er ook op wijzen wanneer er nog een belasting controle komt of moet betalen dat u daar niks mee moet doen, dit is voor de bvba en zijn zaakvoerder, wat ik je wel wil vragen om zekerheid te scheppen, ben je geschrapt in het kbo dus is er een publicatie in het staatsblad geweest dat u geen zaakvoerder meer bent?.

Dit durf men nogal eens vergeten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 03 mei 2017 09:26

Ook misschien iets waar u niet meer aan dacht: persoonlijke borgen voor leningen bij de bank en dergelijke. Indien er kredieten lopen kijkt u toch maar best eens na of deze nog van toepassing zijn. Daarvoor kan de bank immers _wel_ bij u aankloppen (indien u uw naam niet liet schrappen bij de verkoop).

Maar inderdaad: facturen voor de rechtspersoon zijn uw zaak niet meer, maar die van de overnemer.

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 mei 2017 10:37

Bedankt voor je bevestiging, denlowie.
Gezien ik nooit eerder een bvba verkocht heb, is dit onbekend terrein voor mij. En ondanks mijn vermoedens is het dan toch altijd fijn om even bevestiging te krijgen, waarvoor ik de kenners erg dankbaar ben

.
Ik wil je er ook op wijzen wanneer er nog een belasting controle komt of moet betalen dat u daar niks mee moet doen, dit is voor de bvba en zijn zaakvoerder, wat ik je wel wil vragen om zekerheid te scheppen, ben je geschrapt in het kbo dus is er een publicatie in het staatsblad geweest dat u geen zaakvoerder meer bent?.

Dit durf men nogal eens vergeten.
Goed om te weten. Er is een publicatie in het staatsblad waarin wij geschrapt zijn als zaakvoerders en de nieuwe zijn ingeschreven, incl. wijziging van het adres van de hoofdzetel.

Fris
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 mei 2017 10:41

Ook misschien iets waar u niet meer aan dacht: persoonlijke borgen voor leningen bij de bank en dergelijke. Indien er kredieten lopen kijkt u toch maar best eens na of deze nog van toepassing zijn. Daarvoor kan de bank immers _wel_ bij u aankloppen (indien u uw naam niet liet schrappen bij de verkoop).

Maar inderdaad: facturen voor de rechtspersoon zijn uw zaak niet meer, maar die van de overnemer.
De kredieten zijn afgelost en onze namen zijn geschrapt bij de verkoop van de bvba.

Bedankt voor de bevestiging fortuin!

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”