Bedrijfswagen kopen?

Beckerich1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen kopen?

#1 , 01 mei 2017 17:11

Beste,

Ik hoop dat iemand de juiste informatie kan geven bij het kopen van een wagen.

Mijn vriend van Letland is al een tijd op zoek naar een wagen, en via een advertentie heb ik een passende wagen voor hem gevonden in Belgie. Ik heb afgesproken met de verkoper om de wagen te bezichtigen en alles was in orde met de wagen dus besloot ik om de wagen te kopen. De verkoper vertelde dat de wagen van zijn vrouw is, en dat zij met die wagen al een paar jaar mee rijden. Ik heb dan het roze forumulier bekeken, maar daar staat dat de eigenaar van het wagen een bedrijf (BVBA) is. (dus niet zijn vrouw).

Hij beweert dat dit geen probleem is, en dat wij op het verkoopsformulier gewoon de bedrijf als verkoper zullen zetten en dat alles in orde zal zijn.

Maar de vraag is nu, kan dit zomaar? Als de wagen van een bedrijf is, maar deze persoon is niet de eigenaar van het bedrijf, en werkt niet in dat bedrijf, kan hij zomaar de wagen aan mij verkopen? Ik denk dat dit ook problemen in Letland zal opleveren als de wagen van een bedrijf is. Dan veronderstel ik dat er een speciale forumulier van het bedrijf zelf opgemaakt moet worden dat zij werkelijk die wagen verkopen.

Heeft iemand hiermee ervaring? Ik heb dus de wagen niet gekocht, want er klopt iets niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2017 17:16

Als de man die de wagen verkoopt de zaakvoerder is van de BVBA, dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Beckerich1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2017 17:20

Neen, hij is zeker geen zaakvoerder van het bedrijf. Ik heb het aan hem gevraagd en hij vertelde dat dat de eigenaar van het bedrijf zijn vriend of kennis is.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mei 2017 17:27

Je kan dit zelf even opzoeken wie wat in het bedrijf is op deze link

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... 4.worker4b
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Beckerich1992
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2017 17:36

Bedankt voor de link. Heb dit nogmaals gecontroleerd en de verkoper is zeker niet de eigenaar van het bedrijf. Dus in principe, als ik een verkoopsformulier opmaak met de zaakvoerder zelf, dan zou dit geen probleem moeten zijn veronderstel ik? Ik zal nogmaals contact opnemen met de verkoper en vragen of wij de verkoopsformulier kunnen opmaken met de eigenaar van het bedrijf.

Weet nog eventueel iemand of je BTW moet betalen voor de wagen? Sinds het een bedrijfswagen is? Of moet er op het verkoopsformulier prijs INCL BTW staan? Want ik wil ook problemen in Letland vermijden als mijn vriend de auto op zijn naam zal registreren.

Bedankt!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mei 2017 19:32

Het is vrij gebruikelijk dat een bedrijfswagen op het einde van de gebruiksperiode overgenomen wordt door de werknemer (aan de restwaarde volgens leasing). Die restwaarde is vaak lager dan de werkelijke waarde van de wagen.
De werknemer die de wagen vervolgens dadelijk opnieuw verkoopt, steekt zo een extraatje op zak.
Maar inschrijven voor één of enkele dagen zijn zotte kosten. Ik denk zelfs dat dit niet verplicht is, want de ad interim eigenaar schrijft het voertuig niet in - vraagt geen (nieuw) kenteken aan.

Alsook is het kentekenbewijs geen eigendomsbewijs. (Staat er in het vet op: "Dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig").
Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.
(art. 2279, eerste lid BW).

Je kan wel vragen dat de verkoper aantoont dat hij/zij ook eigenaar is van het voertuig.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 01 mei 2017 19:44

Als de factuur door BVBA opgemaakt wordt, moet je BTW betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mei 2017 23:09

Verkoopprijs aan particulieren zonder specificatie veronderstelt btwi.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 03 mei 2017 08:15

Verkoopprijs aan particulieren zonder specificatie veronderstelt btwi.
Als de wagen op naam van de bvba staat moet er ook bij verkoop aan particulier een factuur met BTW opgesteld worden. Als de verkoper dat niet wil doen en de wagen is nog niet op zijn naam ingeschreven eis dan een kopie van de verkoop van de bvba aan de (particuliere) zaakvoerder vooraleer je als particulier (zonder BTW) betaalt. Blijf er anders van weg. Mocht de bvba bv enkele dagen later failliet gaan dan zal de curator de wagen wel komen halen want hij is (op papier) nog van de bvba

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 03 mei 2017 10:01

Afhankelijk van de ouderdom van de wagen, kan het ook zijn dat de btw in Letland moet worden betaald.

Jackrussell
Berichten: 701

#11 , 13 mei 2017 15:56

Iemand die gemachtigd is om namens de BVBA te tekenen en te verkopen, mag die auto aan jou verkopen. Je zit natuurlijk wel nog met BVBA.

Maar, wat ik zou doen is: verder kijken. Als een verkoper al geen correct verhaal kan vertellen, dan houdt het op wat mij betreft. Auto van zijn vrouw, dan weer van de BVBA, BVBA van een vriend, of van een kennis... Raar en vaag verhaal. Weg van blijven. Er zijn genoeg auto's te koop.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”