Van éénmanszaak naar BVBA

connac
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Van éénmanszaak naar BVBA

#1 , 14 apr 2017 17:56

Hallo iedereen,

Ik wil eerst mijn dank uiten voor het feit dat zulke fora's bestaan, topidee om ervaringen en advies te delen met elkaar.
Ik stel me even voor, Bart, en een zelfstandige die onder een éénmanszaak werkt, actief in de ICT.

Ik steek erg veel uren in mijn job sinds ik een aantal jaren geleden de overstap van bediende naar zelfstandige heb gemaakt. Al bij al ben ik zo'n 12h per dag bezig met mijn job, in de weekends moet ik dan vaak mijn administratie doen en hier en daar wat brandjes blussen. Vakantiedagen zijn zeldzaam.
Ook al werk ik erg hard: ik ben gegroeid als persoon en als professional en dat is onbetaalbaar.

Als zelfstandige werken heb ik ervaren als een deugd omdat ik mijn toekomst in handen kon nemen en mezelf een nieuwe richting in kon sturen na een erg pijnlijke scheiding waarbij ik zowat al mijn geld ben kwijtgeraakt en opgezadeld zat met een hele resem aan (wraak)kredietkaartschulden die mevrouw op mijn naam heeft gemaakt. Ik wil niet de Calimero uithangen hier, ik moest zelf maar beter opletten, maar ik wil wel een duidelijke beeld schetsen van mijn situatie .

Ik betaal nog steeds de schulden waarmee ik opgezadeld was na mijn scheiding, ik heb alles gedaan om deze te betwisten maar uiteindelijk hebben de banken geen oor naar uw persoonlijk verhaal. Ondertussen zijn kleine sommen aangedikt en moet ik nog een goede 20K betalen.

Het is nog moeilijker financieel gezien de erg oneerlijke belastingstelsel voor éénmanszaken en al zeker als alleenstaande is dat wurgend. Dramatisch hoe men hier in België mee omgaat. Hoe meer je werkt, hoe minder je eruit haalt wegens het progressief belastingstarief en het principe van 'sterke schouders dragen die meer moeten dragen". In mijn geval ben ik met een achterstand begonnen en waren mijn schouders helemaal niet zo sterk :roll:

Ik heb een degelijk klantenbestand en mijn inkomen is stabiel.

Ik betaal mijn belastingen elk jaar op tijd maar ik merk dat ik achterstand heb, ik betaal de belastingen van vorig jaar met inkomen die ik dit jaar genereer en dat is niet ok. Hier is zeker ruimte voor verbetering, ik besef dat daar wat aan gedaan moet worden en dat dit nog een leerschool is voor me.

Ik denk erover na om naar een vennootschap over te stappen, deels omdat ik in een gunstiger belastingstelsel wil terechtkomen maar ook omdat ik van mijn persoonlijke aansprakelijkheid wil af geraken.

Ik heb echter wel wat vragen.

Als ik vandaag mijn eenmanszaak laat omvormen tot een vennootschap gaat al mijn inkomen in de vennootschap belanden. Kan ik met het geld van mijn vennootschap dan (deels) de belasting betalen van de voorbije aanslagjaar (toen ik nog onder een éénmanszaak werkte) ?
Is dat überhaupt toegestaan ?
Wat zijn de fiscale voorwaarden hiervan ?

Alle reacties zijn nuttig en kunnen me helpen in mijn beslissingsproces. Misschien heeft er iemand ooit in dezelfde situatie gezeten ?
Bij voorbaat bedankt.

Bart (die nog steeds aan het leren is om een financieel solide zaak op te bouwen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2017 18:09

Een schuld van een persoon betalen met geld van een rechtspersoon ??

Je zal eerst dit geld naar u moeten uitkeren en daar belastingen op betalen, en dan kan je met dit geld doen wat je wil, ofwel betaal je u persoonlijke schulden zoals belastingen of je maakt dit op.

Maar je kan onmogelijk geld van een andere u schulden betalen, dit is zelfs diefstal.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

connac
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2017 18:16

De enige schuld die ik deels via de BVBA zou willen financieren is een belasting op inkomsten v/d eenmanszaak van een voorgaand jaar. Geen bankschuld of wat dan ook, dat betaal ik sowieso uit eigen kapitaal.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2017 18:44

Dit kan niet, een BVBA is een rechts persoon, dus een persoon op zich zelf.

Je kan altijd de zaak (handelsfonds) van u laten overnemen door die nieuwe bvba, dan ga je daar eerst belastingen op betalen en met de rest kan je u belastingschulden mee betalen.
Vergeet ook niet dat een bvba oprichten ook centen kost, +/- 2000€ notaris + het storten aan de bank van je kapitaal 6400€

Je kan ook kiezen voor een andere vennootschap vorm zoals een GCV dit kan al vanaf 450€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

connac
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2017 20:29

Lowie,

Klinkt interessant wat je zegt.
Weet je hoe groot die belasting juist bedraagt?
Sowieso ben ik op de hoogte van de oprichtingskosten en kapitaal.

Om te verduidelijken: ik wil sowieso op termijn naar een vennootschap aangezien me dit financieel gezonder lijkt, de stap zetten zou gemakkelijker zijn indien ik de risico's beter kan inschatten. Mijn boekhouder kost me vandaag 1500 euro per jaar en veel advies geeft ie niet :-/

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2017 22:41

Nadeel van een GCV is wel dat het een onvolkomen rechtspersoonlijkheid heeft: in tweede instantie (als de onderneming niets meer heeft) dan ben je nog steeds hoofdelijk gebonden voor de evt. schulden van de vennootschap.
Dat vermijd je in principe in een vennootschap met volkomen rechtspersoonlijkheid (bvba, cvba, nv) maar dat leidt wel tot een groter financieel engagement (uitzondering: s-bvba) en hogere kosten.

Vennootschapsbelasting is standaard 33,99 % - tot nader order toch. Er zijn wel mogelijkheden voor een lagere belasting (als je jezelf een bepaald loon uitkeert bv. - https://www.belgium.be/nl/belastingen/i ... de_aanslag) en fiscale truuken (bv. notionele interesten).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#7 , 17 apr 2017 13:52

Beste ,

Een belangrijke vraag die je zelf nog moet stellen is hoeveel je als loon naar je privé wilt halen om je persoonlijke kosten te voldoen. Want dit loon zal op dezelfde manier belast worden als je winst uit de eenmanszaak. Als er zodoende weinig winst in je vennootschap overblijft (loon = aftrekbare kost) schiet de vennootschap zijn doel fiscaal wel wat voorbij en dreig je nog minder over te houden door de extra kosten die de vennootschap met zich meebrengt.

Hans

Jackrussell
Berichten: 701

#8 , 17 apr 2017 17:56

Het antwoord is simpel: nee, dat kan niet. Uw bvba is een aparte rechtspersoon. Als deze uw schulden betaalt, benadeelt u hiermee de bvba en dat levert gegarandeerd problemen op.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”