Sluiting faillissement

DGK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Sluiting faillissement

#1 , 05 apr 2017 18:17

KBO vermeld sluiting faillissement, Belgisch staatsblad vermeld faillissement door vereffening, wat wil dit betekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2017 19:01

KBO vermeld sluiting faillissement, Belgisch staatsblad vermeld faillissement door vereffening, wat wil dit betekenen?
Dit wil zeggen dat het faillissement afgesloten is door vereffening dus dat alles betaald is !

Maar dit is niet altijd zo, maar voor de rechtbank heeft iedereen zijn centen gehad, ondanks er nog 100.000 den schulden kunnen zijn.

Zaak gesloten en kan niet meer heropend worden.

Heb zo meerdere zaken gekend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DGK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2017 19:04

Kunnen de schuldeisers dan geen schulden meer opeisen van de aangestelde vereffenaar

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2017 19:09

Kunnen de schuldeisers dan geen schulden meer opeisen van de aangestelde vereffenaar

Als het een vennootschap is : NEEN

Als het een één man zaak is die verschoonbaar verklaart is: NEEN

Enkel bij een één man zaak als de arme gefailleerde niet verschoonbaar verklaart is, kan men terug de schulden opeisen, maar maak je geen illusies.

Maar in dit geval zal je niet kunnen opeisen daar het afgesloten is met vereffening van de schulden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DGK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2017 19:16

In Belgisch staatsblad vermeld toch nog niet dat het faillissement is afgesloten door vereffening , maar sluiting door vereffening ... wat is anders de taak van een vereffenaar( die moet toch toch de openstaande schulden aanzuiveren ) ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2017 19:32

In Belgisch staatsblad vermeld toch nog niet dat het faillissement is afgesloten door vereffening , maar sluiting door vereffening ... wat is anders de taak van een vereffenaar( die moet toch toch de openstaande schulden aanzuiveren ) ?
Een sluiting door vereffening wil zeggen dat faillissement is afgesloten.

En ja bij iedere afsluiting staat er een vereffenaar aangeduid, dit is normaal de zaakvoerder, dit is niet voor het betalen van de overblijvende schulden hoor !!
Ik heb het vermoeden dit dit bij u een vennootschap is ??

Dit staat er meestal zo in het staatsblad

Rechtbank van koophandel Gent, afdeling Brugge
Rechtbank van koophandel Gent, afdeling Brugge.
Afsluiting door vereffening van: XXXXXXX BVBA
Geopend opXX april 20xx
Referentie: 201XXX
Datum vonnis: 20 maart 20XX
Ondernemingsnummer: 0XXXXXXXX
Aangeduide vereffenaar(s): JXXXX XXXX, XXXXXXXXXSTRAAT 1XX,, 8200 BRUGGE.
Voor eensluidend uittreksel: De griffier, T. NEELS
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DGK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2017 20:33

Klopt , zo beschreven in bs en gaat over bvba die nog heel wat schulden had tov schuldeisers ..., nr mijn weten heeft de bvba geen schulden betaalt en was er geen actief meer...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2017 21:37

Dan kan je niks maar ook niks meer eisen !!

De persoon die een BVBA is word ontbonden bij de sluiting van het faillissement, de boeken moeten nog bewaart worden 10 jaar bij de zaakvoerder, en dit voor administratieve redenen.
Maar niemand maar ook niemand kan nog van de zaakvoerder één euro cent eisen in verband van het faillissement, tenzij daar waar hij zich persoonlijk borg heeft voor gesteld, dit zijn dan ook voor 99% leningen bij banken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 apr 2017 21:45

Als de vereffenaar een fout gemaakt heeft, dan kan je die proberen aan te spreken (in de persoon van vereffenaar).
De vereffeningsaansprakelijkheid loopt over 5 jaar.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 apr 2017 21:53

Als de vereffenaar een fout gemaakt heeft, dan kan je die proberen aan te spreken (in de persoon van vereffenaar).
De vereffeningsaansprakelijkheid loopt over 5 jaar

.
Maar in faillissement is de curator die de vennootschap vereffend, daar heeft de zaakvoerder niks in te brengen, en een faillissement kan nu heden ten dage na sluiting nu niet meer heropend worden.
Ik heb het nog nooit geweten dat een curator vervolgd werd wegens fouten in de vereffening, want bij de sluitingsvergadering word de verdeling volgens de rangorde eerst gecontroleerd door de rechter commissaris, en dit word dan na een paar weken bevestigd door de handels rechtbank die het sluitingsvonnis uitspreekt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 apr 2017 22:25

Als de vereffenaar een fout gemaakt heeft, dan kan je die proberen aan te spreken (in de persoon van vereffenaar).
De vereffeningsaansprakelijkheid loopt over 5 jaar

.
Maar in faillissement is de curator die de vennootschap vereffend, daar heeft de zaakvoerder niks in te brengen, en een faillissement kan nu heden ten dage na sluiting nu niet meer heropend worden.
Ik heb het nog nooit geweten dat een curator vervolgd werd wegens fouten in de vereffening, want bij de sluitingsvergadering word de verdeling volgens de rangorde eerst gecontroleerd door de rechter commissaris, en dit word dan na een paar weken bevestigd door de handels rechtbank die het sluitingsvonnis uitspreekt.
Ik ben geen expert, maar bv. Kh. Brugge 15 november 2010, TGR 2011, 199-203.
De rechtbank oordeelt dat een curator bij het beheer van het faillissement schade kan berokkenen aan derden. Indien de curator een persoonlijke fout maakt, kunnen derden de curator persoonlijk verantwoordelijk stellen. Wanneer de curator een fout heeft gemaakt in zijn beheer en een onrechtmatige daad stelt, zij het zelfs door nalatigheid, handelt hij per definitie buiten zijn mandaat. De persoonlijke aansprakelijkheid van de curator onderstelt wel het bewijs van een fout, schade en oorzakelijk verband tussen fout en schade.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

DGK
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 apr 2017 07:28

Kan er na sluiting van faillissement nog oprichteraansprakelijkheid gevorderd worden ( bvba is binnen de 3 jaar failliet gegaan ?
Of bestuursaansprakelijkheid wegens fouten,

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 apr 2017 07:42

Kan er na sluiting van faillissement nog oprichteraansprakelijkheid gevorderd worden ( bvba is binnen de 3 jaar failliet gegaan ?
Of bestuursaansprakelijkheid wegens fouten,
Beide zijn vorderingen tegen andere rechtspersonen dan de vereffende bvba.
Is dus mogelijk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 apr 2017 12:29

Kan er na sluiting van faillissement nog oprichteraansprakelijkheid gevorderd worden ( bvba is binnen de 3 jaar failliet gegaan ?
Of bestuursaansprakelijkheid wegens fouten,
Dit kan, ik wil je toch melden dat dit serieuze fouten zal moeten zijn, en je zal zeker moeten aantonen dat het faillissement het gevolg was door deze fouten, en dit is niet zo simpel !

Wat die drie jaar betreft dit is om dat het kapitaal onvoldoende was bij de start van de vennootschap, dit is voor u niet van toepassing dit is voor de rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 apr 2017 12:36

Art. 77. De rechter-commissaris beveelt, indien daartoe aanleiding is, een uitdeling aan de schuldeisers en bepaalt tot welk bedrag. Elke betaling die wordt verricht op bevel of met de toestemming van de rechter-commissaris, heeft voor de curators kwijting tot gevolg.

Art. 83. De beslissing tot sluiting van de verrichtingen van het faillissement van de rechtspersoon ontbindt deze en brengt de onmiddellijke sluiting van zijn vereffening mee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”