Sluiting faillissement

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Sluiting faillissement

#16 , 06 apr 2017 19:23

Kan er na sluiting van faillissement nog oprichteraansprakelijkheid gevorderd worden ( bvba is binnen de 3 jaar failliet gegaan ?
Of bestuursaansprakelijkheid wegens fouten,
Dit kan, ik wil je toch melden dat dit serieuze fouten zal moeten zijn, en je zal zeker moeten aantonen dat het faillissement het gevolg was door deze fouten, en dit is niet zo simpel !

Wat die drie jaar betreft dit is om dat het kapitaal onvoldoende was bij de start van de vennootschap, dit is voor u niet van toepassing dit is voor de rechtbank.
denlowie, of het individueel vervolgingsrecht [op basis van de oprichtersaansprakelijkheid] van de schuldeiser herneemt na sluiting van het faillissement, wordt betwist.
(Herman BRAECKMANS en Robby HOUBEN, Handboek vennootschapsrecht, Antwerpen-Cambridge, Intersentia, 2012, 551.

Wat bestuurdersaansprakelijkheid betreft: als bv. de zaakvoerders nagelaten hebben één van de alarmbelprocedures toe te passen (als die zich voordeden), dan keert de bewijslast al om.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 06 apr 2017 20:12

Wat bestuurdersaansprakelijkheid betreft: als bv. de zaakvoerders nagelaten hebben één van de alarmbelprocedures toe te passen (als die zich voordeden), dan keert de bewijslast al om.
Ik heb toch een pak faillissement op de voet gevolgd, en ik heb persoonlijk nooit een zaak gezien de de zaakvoerder daar voor werd vervolgt, er zullen er zeker zijn hoor !
De bestuurders zijn dan hoofdelijk aansprakelijk, want het niet toepassen van de alarmbelprocedure is een inbreuk op het Wetboek van vennootschappen.
U kunt alleen ontsnappen aan die aansprakelijkheid door aan te tonen dat u geen deel gehad heeft aan de overtreding.

Je mag toch niet vergeten dat voor het faillissement de vennootschap al op bezoek heeft moeten gaan naar een raadkamer, wanneer de rechtbank twijfels heeft omtrent de economische leefbaarheid van de onderneming, ten gevolge vastgestelde knipperlichten (negatieve financiële signalen) zal ze een onderzoek openen en betrokkene uitnodigen om alle informatie te verstrekken die nodig is om zich een oordeel te kunnen vormen omtrent de continuïteit of desgevallend de discontinuïteit van de onderneming.
Een volledige medewerking bij het financieel doorlichten van de onderneming is absoluut noodzakelijk

Deze speciale raadkamer komt elke week op een vastgestelde voormiddag samen, en geloof mij daar zijn elke week tientallen zaken in Gent , dus zal elders ook wel zo zijn ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”