Ik wil zelfstandige worden

stephjacobs
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ik wil zelfstandige worden

#1 , 22 mar 2017 13:11

Beste,

Ik ben sinds december werkloos.
Mijn partner heeft een voltijdse job en is daarnaast ingeschreven als zelfstandige in bijberoep.
Hoewel de bestaande klanten nog kunnen bestellen, is hij hier niet actief meer mee bezig.
Aangezien ik werkloos ben, zou ik graag het bijberoep weer uitvoeren en hier actief inkomsten uit vergaren.
Dit zal echter niet meteen lukken ( weten we uit ervaring) en dit bijberoep vereist eerst wat investering voor het iets opbrengt.
Daarom zou ik dus mijn uitkering niet mogen verliezen, om niet in de problemen te komen financieel.

Nu weet ik echter niet wat mijn opties zijn :
- als ik mij inschrijf als meewerkend echtgenote, verlies ik mijn uitkeringen volgens mij?
- zou ik in mijn geval gebruik kunnen maken van de springplank naar zelfstandigheid, ook al staat alles op naam van mijn partner?
- of is er nog een andere optie die ik niet ken

Daarnaast had ik nog een vraag :
Ik zou ter promotie op markten gaan staan.
Ik heb gelezen dat je een leurkaart moet bezitten als je producten wil verkopen op een markt.
Het is echter zo dat ik dit puur ter promotie doe en ter plekke geen verkopen doe. Mensen kunnen enkel langskomen voor informatie en een gratis vetmeting krijgen. Moet ik ook in dit geval in het bezit zijn van zo'n leurkaart?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mar 2017 14:45

Ik denk dat je geen plaats op een markt kan krijgen zonder leurkaart.

Als je werkloos bent en je wil zelfstandig worden zijn er mogelijkheden voor u, daarvoor ga je best even tot de RVA, als je een kleine lening moet hebben is er voor u een speciale bank nl. het MICRO KREDIET waar mensen zonder kapitaal terecht kunnen, en als ik me herinnerd kan je enkele maanden nog je uitkering ontvangen tijdens je start, maar zoals ik al schreef ben je best daarvoor bij de RVA !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 22 mar 2017 14:48

De leurkaart is eigenlijk "machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten"
Zie ook
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

In de wettekst gaat het vrij constant over "De verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van producten of diensten ". Volgens mij valt wat u wil doen sowieso onder ambulante (handels)activiteiten, ook al "verkoopt" u niks ter plaatse.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”