Bvba Kiné overnemen

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Bvba Kiné overnemen

#1 , 20 mar 2017 23:59

Beste

Ik ben al in contact met mijn boekhouder, omdat ik graag zelf ook alles weet en niet enkel reken op mijn boekhouder ben ik nu op het internet wat aan het zoeken.

Het zit zo, ik ben kine en ik zou graag een bvba overnemen. Zoals jullie weten kan een kine al zijn onkosten van de belastingen aftrekken, niet de 21% btw dus. Maar bv voor een auto 75 %, eten x% etc.

M'n eerste vraag is:

Stel, ik neem de bvba over en ik leen een bedrag van 300.000 euro van de bank. Dit voor het overkopen van het huis en de patiënten. Kan ik deze lening dan inbrengen in mijn belastingen? De bvba heeft in principe geen schulden meer, is afbetaald door de eigenaar, maar omdat ik het overneem is er dan nog altijd een mogelijkheid om dat in de belastingen in te brengen?

Persoon gaat in 2020 in pensioen. Wat is de beste optie voor mij om deze over te kopen, zonder dat hij bijkomende schulden maakt of verlies?
Ik koop hem nu over en ik ben de nieuwe eigenaar?
Ik wacht tot 2020 tot de verkoop?

Optie 1 lijkt mij het best want je weet nooit waar dat bedrijf binnen 3 jaar kan staan.

De bvba heeft een inkomsten van 200.000 euro per jaar, kan dit helpen bij het aanvragen van een lening?
Als ik via zijn btw nummer naar zijn verslagen kijk, naar wat moet ik zeker opletten? Persoon heeft bvb schulden 26.000 euro op 2015 en 10.000 op 2017.
Wat moet er in het contract staan zodat ik vanaf de overname geen schuld van hem meeneem?

Bij verdere vragen zal ik deze topic gebruiken.
Alvast bedankt en een fijne avond.
Leuven the place to be!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 21 mar 2017 11:43

1. Van belang voor de bank is de terugbetalingscapaciteit. Het hebben van €200,000 inkomsten per jaar is een goed begin. Hoeveel daarvan is winst (dus wat overblijft voor vennootschapsbelasting)? Hoeveel loon neemt de huidige zaakvoerder op?

Neemt de huidige eigenaar vandaag een bruto loon van bijvoorbeeld €5,500 per maand, maar heb je zoveel niet nodig, dan kan je zelf een herberekening maken van hoeveel de winst zou zijn voor belastingen. Daarmee kan je dan naar de bank om de lening te onderhandelen. Belangrijk is gewoon dat ze kunnen zien dat je kan terugbetalen.

Schulden.. hangt af wat de schulden zijn. Aan leveranciers? Aan de zaakvoerder (tijdelijk opgenomen rekening courant)? etc

2. Bij overname van een vennootschap neem je alles over, incl. schulden. Het 'veiligste' is het handelsfonds overkopen, maar dan zal de verkoper veel belastingen betalen. Wanneer je de aandelen overkoopt is dit beter voor de verkoper (en eigenlijk ook wel voor de koper, want hij zal waarschijnlijk goedkoper kunnen kopen).

Bij een verkoop handelsfonds zal hij ongeveer 55% belastingen betalen. Bij een verkoop van zijn aandelen, niets. Neem dat mee in het bod dat je maakt. Overname aandelen kan je niet afschrijven (handelsfonds + vastgoed wel), dus persoonlijk zou ik 10-20% minder bieden dan wanneer je gewoon een het handelsfonds zou overnemen. De belastingswinst een beetje delen, weet u.

3. Aangezien je een praktijk overneemt wil je eigenlijk als resultaat bekomen dat het bedrijf dat je overkoopt de banklening terug zal betalen. Wanneer je bijvoorbeeld privé €300,000 zou lenen, dan kan je de interesten in principe wel in aftrek nemen, maar zou je eerst geld van het bedrijf naar je privé moeten laten vloeien (en personenbelasting betalen).

Een voorbeeld van hoe het beter kan:
- Je richt een nieuwe BVBA op.
- Daarmee ga je een lening aan bij de bank om de aandelen van de praktijk over te kopen. Je BVBA bezit nu de aandelen van de praktijk, en heeft een schuld bij de bank.
- Als derde stap doe je een fusie (nog eens een notariële akte) tussen beide vennootschappen, en je voegt ze samen in één vennootschap. Nu heb je nog één vennootschap, met de praktijk + de schuld. Je kan vervolgens de interesten in aftrek nemen en de schulden terugbetalen met geld na vennootschapsbelasting.

4. Staat er nog 'cash' op de balans? Dat kan je in principe meteen gebruiken na overname van de vennootschap om een deel van de schuld terug te betalen. Zo ja kan je twee aparte leningen afsluiten (bv. €50,000 en €250,000) voor de overname van de aandelen. De ene kan langer lopen dan de andere.

5. Neem eens een kijkje op http://www.pmvz.eu/#kmo-cofinanciering. Kan nuttig zijn in uw situatie. De bank zal makkelijker geld lenen en uw eigen inbreng zal lager kunnen zijn.

Veel geluk!

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”