Auto van partner op eenmanszaak

Dirk0205
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auto van partner op eenmanszaak

#1 , 19 mar 2017 12:43

Beste,

We zitten in de volgende situatie. Mijn partner is onlangs een eenmanszaak gestart. Ze heeft al enkele jaren een wagen die ze nu gebruikt voor haar zaak en privé-doeleinden. Ik ben gewoon werknemer. Ik ga van werk veranderen waarbij ik mijn bedrijfswagen moet inleveren. Bijgevolg moet ik een nieuwe wagen aankopen.
We zouden graag willen weten wat er mogelijk is? Is het mogelijk dat we mijn auto aankopen via de eenmanszaak van mijn partner? Mag mijn partner blijven rijden met haar wagen, of MOET ze met de nieuwe wagen rijden? Indien dit het geval, wat moeten we dan doen om de wagen van mijn partner over te brengen op mijn naam? We zijn getrouwd, maar met scheiding van goederen. Kan zij dan de auto verkopen aan mij? Of is dat niet nodig?
Als we een wagen aankopen via de eenmanszaak, kopen we dan beter een nieuwe dan een 2-de hands wagen?

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 20 mar 2017 20:43

Beste,

Als uw partner een btw plichtige activiteit uitoefent kan zij btw recupereren bij de aankoop van een nieuwe wagen in tegenstelling tot een 2de hands.

De oude wagen verkoopt aan ze aan u of ze kan deze mogelijk ook onttrekken uit de eenmanszaak.

Als je meer info wenst stuur gerust een mailtje

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 20 mar 2017 20:50

Ze moet dan ook met de nieuwe rijden, of ze kan niets inbrengen wegens geen beroepsgebruik.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”