BVBA 99% aandelen geen zaakvoerder

YDM2860
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

BVBA 99% aandelen geen zaakvoerder

#1 , 17 mar 2017 20:53

Hallo Allen,

Ik heb een BVBA die opgericht is waarvan ik 99% van de aandelen heb en 1% een andere persoon.
Vorig jaar in februari heb ik een arbeidsongeval waarbij ik nog steeds 100% werkonbekwaam ben. Gelukkig heb ik een goede verzekering met gewaarborgd inkomen. Doch mijn vennoot van 1% raadde mijn aan tijdelijk, zolang ik werkonbekwaam ben, mijn zaakvoerderschap over te dragen aan hem om geen problemen met verzekering te kunnen krijgen. Zodat de verzekering de uitbetaalde schade ooit zou kunnen terugeisen omdat ik nog steeds actief zaakvoerder was, doch 100% niets doe wegens ongeval. Daar ik in die periode niet zo goed hierover heb nagedacht heb ik toen mijn zaakvoerderschap tijdelijk neergelegd en overgedragen aan vennoot die 1% aandeel heeft.
Nu is mijn vraag : Ik wil mijn zaakvoerderschap terug opeisen, daar ik terug ga starten. Doch de huidige zaakvoerder met 1% ziet dat niet zitten. Wat kan ik hieraan doen ?

Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 17 mar 2017 22:10

Is hij een statutair zaakvoerder (= aangeduid als zaakvoerder in de statuten van de vennootschap)? In principe kan u hem vrij makkelijk aan de kant schuiven.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 17 mar 2017 23:48

Statutair zaakvoerder is wijzigen van de statuten ( via notaris)
Een andere zaakvoerder wordt door de AV aangesteld en u met 99% van de aandelen kan dus een (bijzondere) AV samenroepen volgens de wettelijke regels en een andere zaakvoerder aanstellen.

Reclame

YDM2860
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2017 10:24

We zijn niet naar de notaris geweest, dus enkel via een av verslag gemeld dat er nieuwe zaakvoerder is en gepubliceerd in staatsblad.
Dus best is dat ik nieuwe av organiseer en ik mij als nieuwe zaakvoerder aanstel en de ander ontslag geef ? En publiceren ?

YDM2860
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2017 10:27

En wat als de vennoot die zaakvoerder is met 1% niet opdaagt ? Kan ik met 99% hem ontslaan als zaakvoerder en dan terug zelf zaakvoerder worden ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2017 12:47

Als ik je een zeer goede raad wil geven, zeker voor een bvba, ga naar een notaris en laat u aanstellen als statutaire zaakvoerder, dan ben je 100% safe, door het feit dat je 99% aandelen heeft kan je dan ook de zaakvoerder nu zijn ontslag betekenen.

Natuurlijk kan dit gewoon door een verslag van de AV en dit publiceren, maar dan ben je geen statutaire zaakvoerder !!

De kost voor de notaris zal zeker niet zoveel zijn een paar honderd euro !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”