eenmanszaak op andere naam

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

eenmanszaak op andere naam

#1 , 14 mar 2017 19:27

Ik ben een student en zou samen met mijn zus een eenmanszaak willen opstarten. Nu hebben we beiden nog geen statuut van bedrijfsbeheer.
Daarom zouden we het bedrijf willen laten opstarten door onze vader. Maar we weten niet of het legaal is om het bedrijf is zijn naam te hebben, terwijl mijn zus en ik het werk verrichten..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2017 19:33

U zus en u mogen je vader helpen in zijn bedrijf !

Maar vind je dit normaal dat je u vader misschien moet opdraaien als er iets mis gaat ???

Persoonlijk vind ik dit geen goed idee.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 14 mar 2017 19:37

Richt dan eerder een vennootschap op, lijkt mij veiliger.

Reclame

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2017 20:56

het zou een kledingbedrijf zijn, dus wij bestellen pas bij de leverancier wanneer we een bestelling van een klant krijgen.
In principe maken we dan toch geen schulden? het zal nooit om grote bedragen gaan en we hebben geen kantoor ofzo nodig.

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2017 20:57

Richt dan eerder een vennootschap op, lijkt mij veiliger.
we waren aan het kijken voor een vennootschap maar hebben niet het startkapitaal ervoor..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2017 21:40

we waren aan het kijken voor een vennootschap maar hebben niet het startkapitaal ervoor..
Er zijn vennootschapsvormen waar je maar een paar honderd euro nodig heeft ( GCV, of VOF) met een 300€ a 350€ kan dit reeds.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2017 22:09

we waren aan het kijken voor een vennootschap maar hebben niet het startkapitaal ervoor..
Er zijn vennootschapsvormen waar je maar een paar honderd euro nodig heeft ( GCV, of VOF) met een 300€ a 350€ kan dit reeds.
maar bij deze zijn de vennoten toch nog steeds onbeperkt hoofdelijk aansprakelijk? waarom is dit dan beter voor ons dan een eenmanszaak?

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#8 , 14 mar 2017 23:16

Het beste recept voor een falikant einde. Starten zonder kennis én zonder kapitaal....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mar 2017 23:30

Volkomen rechtspersoonlijkheid biedt altijd meer persoonlijke veiligheden dan onvolkomen.
Onvolkomen geeft alvast het voordeel van het voorrecht van uitwinning (men moet eerst de vennootschap aanpakken, daarna pas de aandeelhouders/vennoten).
De S-BVBA heeft een startkapitaal van 1 EUR. Nadelen zijn de - nog steeds - notariële akte (en dito kosten - een 1500 EUR?) en dat het financieel plan door een erkende boekhouder of accountant moet mede ondertekend worden.
Dan kan je het kapitaal tot 5 jaar uitstellen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mar 2017 08:15

Volkomen rechtspersoonlijkheid biedt altijd meer persoonlijke veiligheden dan onvolkomen.
Onvolkomen geeft alvast het voordeel van het voorrecht van uitwinning (men moet eerst de vennootschap aanpakken, daarna pas de aandeelhouders/vennoten).
De S-BVBA heeft een startkapitaal van 1 EUR. Nadelen zijn de - nog steeds - notariële akte (en dito kosten - een 1500 EUR?) en dat het financieel plan door een erkende boekhouder of accountant moet mede ondertekend worden.
Dan kan je het kapitaal tot 5 jaar uitstellen


.
U heeft volkomen gelijk als je zegt dit het veiligste, maar een BVBA kost jaarlijks een groot pak meer centen dan een gewone vennootschap, wat boekhouding en neer legen jaarrekening betreft.

En ik treed zeker basejumper bij wat hij schreef Het beste recept voor een falikant einde. Starten zonder kennis én zonder kapitaal, zeker het bedrijfsbeheer, en zeggen mijn papa heeft dit, OK, maar je papa zal niet altijd en eeuwig aan je zijde zijn als er beslissingen genomen moeten worden.
Een zelfstandig word geacht bedrijfsbeheer onder de knie te hebben, dit is zeker geen luxe.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mar 2017 12:49

Het beste recept voor een falikant einde. Starten zonder kennis én zonder kapitaal....
We hebben wel kapitaal maar niet voldoende voor een bvba op te richten. En zonder kennis is ook niet volledig juist maar dat had ik misschien niet goed laten blijken. Mijn zus studeert nu economie wiskunde in het laatste jaar middelbaar, en ik heb 2 jaar handelsingenieur achter de rug. Echter zit in het aso pakket voor economie wiskunde (wat ik ook heb gedaan) geen bedrijfsbeheer meer bij, maar we hebben wel economische kennis. Ook boekhouden kan ik.
Het is ook niet de bedoeling dat we lang blijven bestaan, we willen 6 maanden tot max een jaar in verkoop zijn. We verkopen via sociale media en volgens order, waardoor geen voorraad nodig is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 mar 2017 12:56

U heeft 2 jaar handels ingenieur achter de rug en je heeft geen voldoende voor bedrijfsbeheer ???

Sorry als ik mis ben want van studies weet ik niks, maar ik zou toch denken dat je in orde zou zijn met je bedrijfsbeheer.

Bekijk dan even deze website.

GRATIS CURSUS BEDRIJFSBEHEER VAN DE VLAAMSE OVERHEID

http://www.attestbedrijfsbeheer.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rkul
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 mar 2017 13:58

U heeft 2 jaar handels ingenieur achter de rug en je heeft geen voldoende voor bedrijfsbeheer ???

Sorry als ik mis ben want van studies weet ik niks, maar ik zou toch denken dat je in orde zou zijn met je bedrijfsbeheer.

Bekijk dan even deze website.

GRATIS CURSUS BEDRIJFSBEHEER VAN DE VLAAMSE OVERHEID

http://www.attestbedrijfsbeheer.be/

Ik was er niet van op de hoogte dat dit een examen was dat zo gehaald kon worden. Ik dacht dat dit in avondschool moest gebeuren.
Hier ga ik eens werk van maken! bedankt!

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 15 mar 2017 14:32

Een bachelordiploma behalen (eender welk) levert een vrijstelling op voor kennis bedrijfsbeheer: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 27))#Art.5
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”